Emulação e integração na construção de sentidos: uma análise cognitiva do conto "Continuidad de los Parques" de Julio Cortázar
This study explores the intersection between the practical use of language and the range of mental processes involved in the acquisition and use of knowledge, with a focus on fantastic literature. Through the analysis of Julio Cortázar's short story Continuidad de los Parques, the study investi...
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Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
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oai:periodicos.ufrn.br:article-331402024-01-22T15:46:07Z Emulação e integração na construção de sentidos: uma análise cognitiva do conto "Continuidad de los Parques" de Julio Cortázar Duque, Paulo Henrique de Santana Batista, Tulio This study explores the intersection between the practical use of language and the range of mental processes involved in the acquisition and use of knowledge, with a focus on fantastic literature. Through the analysis of Julio Cortázar's short story Continuidad de los Parques, the study investigates how language shapes our cognition and organizes our perceptual-motor experiences. The study identifies three main cognitive processes activated during reading: evocation, integration, and emulation. Evocation is the process by which certain concepts or domains are brought to the reader's mind through linguistic cues in the text. Integration is the process of combining cognitive schemas in the formation of complex schemas that support the emulation of frames. Finally, emulation is the schematic structure of conceptual domains and how such structures emulate frames. The results suggest that language, in creating worlds that challenge the reader's cognition, can be seen as a tool for mental modeling, opening new perspectives for understanding the interaction between language and thought. Este estudo explora a interseção entre o uso prático da linguagem e os processos mentais envolvidos na aquisição e uso do conhecimento, com foco na literatura fantástica. Através da análise do conto Continuidad de los Parques, de Julio Cortázar, o estudo investiga como a linguagem molda nossa cognição e organiza nossas experiências perceptomotoras. O estudo identifica três processos cognitivos principais ativados durante a leitura: evocação, integração e emulação. A evocação é o processo pelo qual certos conceitos ou domínios são trazidos à mente do leitor por meio de pistas linguísticas no texto. A integração é o processo de combinação de esquemas cognitivos na formação de esquemas complexos que suportam a emulação de frames. Finalmente, a emulação é a construção de enquadramentos a partir da base topológica dos esquemas. Os resultados deste estudo sugerem que a linguagem, ao configurar universos narrativos que desafiam e engajam a cognição do leitor, atua efetivamente como uma ferramenta de modelagem mental. Esta capacidade da linguagem de moldar a percepção e o pensamento abre novas perspectivas para a compreensão da dinâmica interativa entre linguagem e processos cognitivos, enfatizando seu papel vital na construção de experiências de leitura profundamente envolventes e cognitivamente estimulantes. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2024-01-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/33140 Revista do GELNE; v. 26 n. 1 (2024); e33140 2236-0883 10.21680/1517-7874.2024v26n1 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/33140/18200 Copyright (c) 2024 Revista do GELNE http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
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This study explores the intersection between the practical use of language and the range of mental processes involved in the acquisition and use of knowledge, with a focus on fantastic literature. Through the analysis of Julio Cortázar's short story Continuidad de los Parques, the study investigates how language shapes our cognition and organizes our perceptual-motor experiences. The study identifies three main cognitive processes activated during reading: evocation, integration, and emulation. Evocation is the process by which certain concepts or domains are brought to the reader's mind through linguistic cues in the text. Integration is the process of combining cognitive schemas in the formation of complex schemas that support the emulation of frames. Finally, emulation is the schematic structure of conceptual domains and how such structures emulate frames. The results suggest that language, in creating worlds that challenge the reader's cognition, can be seen as a tool for mental modeling, opening new perspectives for understanding the interaction between language and thought. |
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