Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas
The exposure to Sign Language (LS) in the early years of life of deaf children’s daughters of deaf parents are considered ideal, because it triggers the acquisition of language, and allowing interactions, structuring of thought and expressions of ideas and feelings, naturally. However, for deaf chil...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32204 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-32204 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Mélo Gurjão Roldão, Michelle Araújo Silva dos Santos, Rosilda Maria Alves Cavalcanti, Wanilda Maria |
spellingShingle |
Mélo Gurjão Roldão, Michelle Araújo Silva dos Santos, Rosilda Maria Alves Cavalcanti, Wanilda Maria Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
author_facet |
Mélo Gurjão Roldão, Michelle Araújo Silva dos Santos, Rosilda Maria Alves Cavalcanti, Wanilda Maria |
author_sort |
Mélo Gurjão Roldão, Michelle |
title |
Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
title_short |
Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
title_full |
Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
title_fullStr |
Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
title_full_unstemmed |
Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
title_sort |
os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas |
description |
The exposure to Sign Language (LS) in the early years of life of deaf children’s daughters of deaf parents are considered ideal, because it triggers the acquisition of language, and allowing interactions, structuring of thought and expressions of ideas and feelings, naturally. However, for deaf children daughters of hearing parents this process will certainly go through different paths, having as main obstacle the late contact with Libras (Brazilian Sign Language). In this sense, the objective of this article was to analyze studies regarding the effects of late acquisition of Sign Language in the development of deaf children’s daughters of hearing parents and for us to achieve it, we opted for the qualitative research of bibliographic articles published in the electronic database SciELO and Google Scholar. We use as a theoretical foundation, authors such as: Morford; Morford e Mayberry, (2000, 2014), Mayberry et al. (2013), Becker; Hansen e Barbeito-Rey (2018), Cruz (2018), Quadros e Cruz (2011), MacSweeney et al. (2020) e Stumpf et al. (2020). The results of the research we performed revealed that late signaling showed that the processing of classifier constructions is resilient to the harmful effects of late sign language acquisition. In addition, the respondents used few spatial references, with slower syntactic processing compared to native signaling, lower efficiency in grammatical processing, lack of practice of babbling in Libras, delays in decoding and recognizing signals and possible delays in the development and understanding of emotions. There is evidence that this late exposure to an LS may cause delays in reading proficiency in a second language (L2) and affect the ability to learn additional languages later. Thus, the data we found showed that the acquisition of sign language in deaf children from tender age is crucial for the linguistic, cognitive and socioemotional development of this child. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2023 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32204 |
work_keys_str_mv |
AT melogurjaoroldaomichelle osefeitosdaaquisicaotardiadalinguadesinaisnodesenvolvimentodecriancassurdasoquerevelamaspesquisas AT araujosilvadossantosrosildamaria osefeitosdaaquisicaotardiadalinguadesinaisnodesenvolvimentodecriancassurdasoquerevelamaspesquisas AT alvescavalcantiwanildamaria osefeitosdaaquisicaotardiadalinguadesinaisnodesenvolvimentodecriancassurdasoquerevelamaspesquisas |
_version_ |
1781992072498118656 |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-322042023-10-31T12:13:56Z Os efeitos da aquisição tardia da língua de sinais no desenvolvimento de crianças surdas: o que revelam as pesquisas Mélo Gurjão Roldão, Michelle Araújo Silva dos Santos, Rosilda Maria Alves Cavalcanti, Wanilda Maria The exposure to Sign Language (LS) in the early years of life of deaf children’s daughters of deaf parents are considered ideal, because it triggers the acquisition of language, and allowing interactions, structuring of thought and expressions of ideas and feelings, naturally. However, for deaf children daughters of hearing parents this process will certainly go through different paths, having as main obstacle the late contact with Libras (Brazilian Sign Language). In this sense, the objective of this article was to analyze studies regarding the effects of late acquisition of Sign Language in the development of deaf children’s daughters of hearing parents and for us to achieve it, we opted for the qualitative research of bibliographic articles published in the electronic database SciELO and Google Scholar. We use as a theoretical foundation, authors such as: Morford; Morford e Mayberry, (2000, 2014), Mayberry et al. (2013), Becker; Hansen e Barbeito-Rey (2018), Cruz (2018), Quadros e Cruz (2011), MacSweeney et al. (2020) e Stumpf et al. (2020). The results of the research we performed revealed that late signaling showed that the processing of classifier constructions is resilient to the harmful effects of late sign language acquisition. In addition, the respondents used few spatial references, with slower syntactic processing compared to native signaling, lower efficiency in grammatical processing, lack of practice of babbling in Libras, delays in decoding and recognizing signals and possible delays in the development and understanding of emotions. There is evidence that this late exposure to an LS may cause delays in reading proficiency in a second language (L2) and affect the ability to learn additional languages later. Thus, the data we found showed that the acquisition of sign language in deaf children from tender age is crucial for the linguistic, cognitive and socioemotional development of this child. La exposición a la Lengua de Signos (LS) en los primeros años de vida de los niños sordos hijas de padres sordos es considerada ideal, porque va desencadenando la adquisición del lenguaje, y permitiendo las interacciones, estructuración del pensamiento y expresiones de ideas y sentimientos, de forma natural. Sin embargo, para niños sordos hijas de padres oyentes ese proceso, ciertamente, va a recorrer caminos diversos, teniendo como principal obstáculo el contacto tardío con la Libras (Lengua Brasileña de Señales). En ese sentido, el objetivo de ese artículo fue analizar estudios referentes a los efectos de la adquisición tardía de la Lengua de Señales en el desarrollo de niños sordos hijas de padres oyentes y para que lo alcancemos, optamos por la investigación cualitativa de cuño bibliográfico, teniendo como criterio selectivo artículos publicados en la base electrónica de datos SciELO y Google Académico. Utilizamos como base teórica, autores como: Morford y Mayberry, (2000, 2014), Mayberry et al. (2013), Becker; Hansen y Barbeito-Rey (2018), Cruz (2018), Quadros e Cruz (2011), MacSweeney et al. (2020) y Stumpf et al. (2020). Los resultados de las investigaciones que realizamos, revelaron que las señales tardías mostraron que el procesamiento de construcciones de clasificadores son resilientes a los efectos perjudiciales de la adquisición tardía de la lengua de señales. Además, los encuestados utilizaron pocas referencias espaciales, con procesamiento sintáctico más lento en comparación con nativos señalizadores, menor eficiencia en procesamiento gramatical, ausencia de práctica de balbuceo en libras, retrasos en la decodificación y reconocimiento de señales y posibles retrasos en el desarrollo y comprensión de las emociones. Hay indicios de que esta exposición tardía a una LS podría provocar retrasos en la lectura de una segunda lengua (L2) además de afectar la capacidad de aprender idiomas adicionales posteriormente. Siendo así los datos que encontramos mostraron que la adquisición de la lengua de señas en niños sordos desde la tierna edad es crucial para el desarrollo lingüístico, cognitivo y socioemocional de ese niño. A exposição à Língua de Sinais (LS) nos primeiros anos de vida das crianças surdas filhas de pais surdos é considerada ideal. Adquirem, naturalmente, essa língua, que lhes possibilita a estruturação do pensamento e a interação com seus pares. Entretanto, para crianças surdas filhas de pais ouvintes, esse processo, certamente, percorrerá caminhos diversos e mais longos, tendo como principal obstáculo o contato tardio com a Libras (Língua Brasileira de Sinais). Nesse sentido, o objetivo deste artigo foi realizar um levantamento bibliográfico de estudos que discutem os efeitos da aquisição tardia da Língua de Sinais no desenvolvimento de crianças surdas filhas de pais ouvintes. Para atingirmos esse objetivo, optamos por uma pesquisa qualitativa, de tipo bibliográfica. Consideramos artigos disponíveis nas bases eletrônicas SciELO, Capes e Google Acadêmico, publicados entre 2017 e 2022. Utilizamos como base teórica, autores como Cruz (2018), Quadros (2019), Cheng et al. (2019), Twomey et al. (2020) e Stumpf et al. (2020). Esta revisão da literatura evidenciou que sinalizantes tardios mostram que o processamento de construções de classificadores são resilientes aos efeitos prejudiciais da aquisição tardia quando se trata da língua de sinais. Além disso, os pesquisadores identificaram baixa emergência de referências espaciais; processamento sintático mais lento em comparação com nativos sinalizantes; menor eficiência em processamento gramatical e ausência de prática de balbucio em Libras. Os estudos também pontuaram atrasos na decodificação e reconhecimento de sinais, bem como possíveis atrasos no desenvolvimento e compreensão das emoções. Há indícios consistentes de que a exposição tardia a uma língua de sinais poderá provocar atrasos na proficiência em leitura de uma segunda língua (L2), além de afetar a capacidade de aprender idiomas adicionais posteriormente. Esses achados apontam que a aquisição da língua de sinais em crianças surdas desde a tenra idade é crucial para seu desenvolvimento linguístico, cognitivo e socioemocional. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-10-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32204 Revista do GELNE; v. 25 n. 3 (2023): Edição Especial; e32204 2236-0883 10.21680/1517-7874.2023v25n3 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32204/17439 Copyright (c) 2023 Revista do GELNE http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |