"Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:

This article analyzes the comic discourse in the materiality of memes whose emergence was due to the resumption of the original formulation Solidão, né, minha filha (‘Loneliness, right, my daughter?’). This structure remains particularly stable in the regularity of the contracted form né (‘right; ar...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Kogawa, João, Alves de Leon, Marta, de Santana Bassani, Indaiá
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31849
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-31849
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-318492023-09-28T17:51:38Z "Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico: Kogawa, João Alves de Leon, Marta de Santana Bassani, Indaiá This article analyzes the comic discourse in the materiality of memes whose emergence was due to the resumption of the original formulation Solidão, né, minha filha (‘Loneliness, right, my daughter?’). This structure remains particularly stable in the regularity of the contracted form né (‘right; aren’t you’) articulates to the vocative minha filha (‘my daughter’) in a tag question structure. The formulation took place in an episode of the television program Fantástico, in whch the doctor Drauzio Varella made a special report about the living conditions of trans women in a Brazilian prison. In the light of Discourse Analysis, the synchronic existence of the operation of resuming the tragic by the comic is part of a long tradition of similar production conditions from a linguistic and historical perspective. From a linguistic perspective, the comic discourse reverberates classic statements such as “Man is the only animal that laughs”, “If tragedy elevates, the comic lowers”, “The comic is a certain error”. From a historical perspective, it revives the memory of laughter in the context of a pandemic. The scenes of Aristophanes in the context of war return and, in correlation with this, one of the most repeated statements in his work: “May the plague suffocate you!” – allusion to the plague that devastated Athens in 430 BC. It also returns the figures of Gargantua, by Rabelais, notably in the references made in the novel to the plague and to active and revolted laughing. By the effects of meaning produced by the comic discourse inscribed in the memes, especially by the vocative minha filha connected to the contracted form né, it is possible to conclude that laughter assumes three forms in our corpus, namely, the disheartened, the nonconformist and the revolted. Este artigo analisa o discurso cômico na materialidade de memes cuja emergência se deu pela retomada da formulação-origem “Solidão, né, minha filha?”. Esta estrutura se mantém particularmente estável na regularidade da forma contraída né articulada ao vocativo minha filha em uma estrutura de tag question. A formulação se deu em um episódio do programa televisivo Fantástico, quando o médico Drauzio Varella fez uma reportagem especial para mostrar as condições de vida de mulheres trans em um presídio brasileiro. Do ponto de vista linguístico, o discurso cômico reverbera enunciados clássicos como “O homem é o único animal que ri”, “Se a tragédia eleva, o cômico rebaixa”, “O cômico é um determinado erro”. Do ponto de vista histórico, reaviva a memória do riso em contexto de pandemia. Retornam as cenas de Aristófanes em contexto de guerra e a correlação disso com um dos enunciados mais repetidos em sua obra: “Que a peste o sufoque!” – alusão à peste que devastou Atenas em 430 a.C. Retornam ainda as figuras de Gargântua, de Rabelais, notadamente, nas referências feitas no romance à peste e ao riso ativo e revoltado. É possível concluir, pelos efeitos de sentido produzidos pelo discurso cômico inscrito nos memes – especialmente no que tange ao vocativo minha filha conectado à forma contraída né? –, que o riso tem três formas em nosso corpus, a saber, a desalentada, a inconformada e a revoltada. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-09-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31849 Revista do GELNE; v. 25 n. 1 (2023); e31849 2236-0883 10.21680/1517-7874.2023v25n1 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31849/17523 Copyright (c) 2023 Revista do GELNE http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Kogawa, João
Alves de Leon, Marta
de Santana Bassani, Indaiá
spellingShingle Kogawa, João
Alves de Leon, Marta
de Santana Bassani, Indaiá
"Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
author_facet Kogawa, João
Alves de Leon, Marta
de Santana Bassani, Indaiá
author_sort Kogawa, João
title "Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
title_short "Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
title_full "Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
title_fullStr "Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
title_full_unstemmed "Né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
title_sort "né, minha filha?": efeitos de um vocativo no discurso cômico:
description This article analyzes the comic discourse in the materiality of memes whose emergence was due to the resumption of the original formulation Solidão, né, minha filha (‘Loneliness, right, my daughter?’). This structure remains particularly stable in the regularity of the contracted form né (‘right; aren’t you’) articulates to the vocative minha filha (‘my daughter’) in a tag question structure. The formulation took place in an episode of the television program Fantástico, in whch the doctor Drauzio Varella made a special report about the living conditions of trans women in a Brazilian prison. In the light of Discourse Analysis, the synchronic existence of the operation of resuming the tragic by the comic is part of a long tradition of similar production conditions from a linguistic and historical perspective. From a linguistic perspective, the comic discourse reverberates classic statements such as “Man is the only animal that laughs”, “If tragedy elevates, the comic lowers”, “The comic is a certain error”. From a historical perspective, it revives the memory of laughter in the context of a pandemic. The scenes of Aristophanes in the context of war return and, in correlation with this, one of the most repeated statements in his work: “May the plague suffocate you!” – allusion to the plague that devastated Athens in 430 BC. It also returns the figures of Gargantua, by Rabelais, notably in the references made in the novel to the plague and to active and revolted laughing. By the effects of meaning produced by the comic discourse inscribed in the memes, especially by the vocative minha filha connected to the contracted form né, it is possible to conclude that laughter assumes three forms in our corpus, namely, the disheartened, the nonconformist and the revolted.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2023
url https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31849
work_keys_str_mv AT kogawajoao neminhafilhaefeitosdeumvocativonodiscursocomico
AT alvesdeleonmarta neminhafilhaefeitosdeumvocativonodiscursocomico
AT desantanabassaniindaia neminhafilhaefeitosdeumvocativonodiscursocomico
_version_ 1780814801911414784