Português

The aim of this article is to analyze, on a preliminary basis, the discursive and ambiguous effects of relative constructions in scientific articles in the area of ​​Psychology and in textual productions by beginning undergraduate students. Traditionally, in general, the explanatory, in contrast to...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Batista, Hadinei Ribeiro, Araujo, Ana Paula Gonçalves de
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31377
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-31377
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-313772023-10-31T12:13:56Z Português Orações relativas em textos científicos: ambiguidade e efeito discursivo Batista, Hadinei Ribeiro Araujo, Ana Paula Gonçalves de The aim of this article is to analyze, on a preliminary basis, the discursive and ambiguous effects of relative constructions in scientific articles in the area of ​​Psychology and in textual productions by beginning undergraduate students. Traditionally, in general, the explanatory, in contrast to the restrictive relative, are expressed prosodically by isolation, that is, textually marked pause. This aspect, in many cases, results in an ambiguous interpretation or results from a particular discursive effect, especially in textual productions in the written modality. In order to analyze the possible occurrence of ambiguity or discursive effect in these constructions, a sample from xxxx (2022) with140 abstracts produced by students attending the 1st graduation period at a public university was considered. The relative constructions of the students were confronted with constructions used in scientific articles published in periodicals qualified by CAPES in the area of ​​Psychology. The study is based on the works of Decat (1999, 2001, 2014) regarding stray/hypotactic sentences. The data show that the graphic sign of the comma is not decisive for the 'explanatory' or 'restrictive' interpretation of the constructions. In some cases, syntactic isolation occurs due to the discursive effect of focus. O artigo tem como meta analisar, em caráter preliminar, efeitos discursivos e de ambiguidade de construções relativas em artigos científicos da área da Psicologia e em produções textuais de discentes iniciantes de curso de graduação. Tradicionalmente, de modo geral, as explicativas, em contraste com as relativas restritivas, são expressas prosodicamente por isolamento, qual seja, pausa textualmente marcada. Tal aspecto, em muitos casos, resulta em interpretação ambígua ou decorre de efeito discursivo particular, em especial em produções textuais na modalidade escrita. Para verificar a possível ocorrência de ambiguidade ou efeito discursivo nessas construções, foi analisada uma amostra de Batista (2022), composta de 140 resumos de textos científicos produzidos por estudantes em fase inicial de formação superior, e um conjunto de ocorrências em artigos científicos publicados em periódicos qualificados pela CAPES da área da Psicologia. O estudo se baseia nos trabalhos de Decat (1999, 2001, 2014) a respeito das orações desgarradas/hipotáticas. Os dados mostram que o sinal gráfico da vírgula não é determinante para a interpretação ‘explicativa’ ou ‘restritiva’ das construções. Em alguns casos, o isolamento sintático se dá por efeito discursivo de foco. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-10-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31377 Revista do GELNE; v. 25 n. 3 (2023): Edição Especial; e31377 2236-0883 10.21680/1517-7874.2023v25n3 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31377/17548 Copyright (c) 2023 Revista do GELNE http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Batista, Hadinei Ribeiro
Araujo, Ana Paula Gonçalves de
spellingShingle Batista, Hadinei Ribeiro
Araujo, Ana Paula Gonçalves de
Português
author_facet Batista, Hadinei Ribeiro
Araujo, Ana Paula Gonçalves de
author_sort Batista, Hadinei Ribeiro
title Português
title_short Português
title_full Português
title_fullStr Português
title_full_unstemmed Português
title_sort português
description The aim of this article is to analyze, on a preliminary basis, the discursive and ambiguous effects of relative constructions in scientific articles in the area of ​​Psychology and in textual productions by beginning undergraduate students. Traditionally, in general, the explanatory, in contrast to the restrictive relative, are expressed prosodically by isolation, that is, textually marked pause. This aspect, in many cases, results in an ambiguous interpretation or results from a particular discursive effect, especially in textual productions in the written modality. In order to analyze the possible occurrence of ambiguity or discursive effect in these constructions, a sample from xxxx (2022) with140 abstracts produced by students attending the 1st graduation period at a public university was considered. The relative constructions of the students were confronted with constructions used in scientific articles published in periodicals qualified by CAPES in the area of ​​Psychology. The study is based on the works of Decat (1999, 2001, 2014) regarding stray/hypotactic sentences. The data show that the graphic sign of the comma is not decisive for the 'explanatory' or 'restrictive' interpretation of the constructions. In some cases, syntactic isolation occurs due to the discursive effect of focus.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2023
url https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/31377
work_keys_str_mv AT batistahadineiribeiro portugues
AT araujoanapaulagoncalvesde portugues
AT batistahadineiribeiro oracoesrelativasemtextoscientificosambiguidadeeefeitodiscursivo
AT araujoanapaulagoncalvesde oracoesrelativasemtextoscientificosambiguidadeeefeitodiscursivo
_version_ 1781992067751215104