THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS

This article deals with the theatrical masks present in popular traditional manifestations. I bring as a demarcating issue to develop a thought that presents the traditional manifestations as a place of reference for the studies and practices of theatrical performance procedures. I associate this th...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Gomes, Vanéssia
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30929
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-30929
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-309292022-12-27T10:14:14Z THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS TERRITORIOS TEATRALES DESDE MÁSCARAS LÚDICAS Territórios teatrais a partir das máscaras brincantes Gomes, Vanéssia This article deals with the theatrical masks present in popular traditional manifestations. I bring as a demarcating issue to develop a thought that presents the traditional manifestations as a place of reference for the studies and practices of theatrical performance procedures. I associate this thought with the experiences created and performed by players, teachers and masters who start from scenic practices built and passed on among themselves, and between groups. I intend to collaborate with theater artists/researchers who take these practices as a reference for their creations, resulting in different types of approaches, dialogues, encounters and similarities. I propose the articulation of matrices that can trigger new fields of investigation from the popular scene. These concerns emerge from my work, as an actress and director, from the research and creation processes that I started in the early 1990s, where my approach to these expressions also occurs. I highlight in this trajectory the shows and investigations developed as a member of the Grupo Teatro de Caretas (CE). Este artículo trata sobre las máscaras teatrales presentes en las manifestaciones tradicionales populares. Traigo como tema delimitador desarrollar un pensamiento que presente las manifestaciones tradicionales como lugar de referencia para los estudios y prácticas de los procedimientos de actuación teatral. Asocio este pensamiento a las experiencias creadas y realizadas por actores, profesores y maestros que parten de prácticas escénicas construidas y transmitidas entre ellos y entre grupos. Pretendo colaborar con artistas/investigadores teatrales que tomen estas prácticas como referencia para sus creaciones, dando como resultado diferentes tipos de acercamientos, diálogos, encuentros y similitudes. Propongo la articulación de matrices que puedan desencadenar nuevos campos de investigación desde la escena popular. Estas inquietudes surgen de mi trabajo, como actriz y directora, de los procesos de investigación y creación que inicié a principios de los 90, donde también se da mi acercamiento a estas expresiones. Destaco en esta trayectoria los espectáculos e investigaciones desarrollados como integrante del Grupo Teatro de Caretas (CE). Este artigo trata sobre as máscaras teatrais presentes nas manifestações tradicionais populares. Trago como questão demarcadora desenvolver um pensamento que apresente as manifestações tradicionais como lugar de referência para os estudos e práticas de procedimentos de atuação teatral.  Associo a este pensamento as experiências criadas e executadas por brincantes, mestras e mestres que partem de práticas cênicas construídas e repassadas entre si, e entre grupos. Intento colaborar com artistas/pesquisadores(as) de teatro que tomam como referência estas práticas para suas criações, resultando em diversos tipos de aproximações, diálogos, encontros e similitudes. Proponho a articulação de matrizes que possam ser deflagradoras de novos campos de investigação a partir da cena popular. Estas inquietudes emergem do meu trabalho, como atriz e diretora, desde os processos de pesquisa e criação que dei início no princípio dos anos 90, onde também ocorre minha aproximação a estas expressões. Destaco nesta trajetória os espetáculos e as investigações desenvolvidas como integrante do Grupo Teatro de Caretas (CE). Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-12-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossier Dosier Dossiê application/pdf https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30929 Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas; v. 5 n. 2 (2022): Dossiê temático: Mascaramento na cena expandida; 24 2595-4024 10.21680/2595-4024.2022v5n2 por https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30929/16399 Copyright (c) 2022 Vanéssia Gomes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Gomes, Vanéssia
spellingShingle Gomes, Vanéssia
THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS
author_facet Gomes, Vanéssia
author_sort Gomes, Vanéssia
title THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS
title_short THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS
title_full THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS
title_fullStr THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS
title_full_unstemmed THEATER TERRITORIES OF PLAYER MASKS
title_sort theater territories of player masks
description This article deals with the theatrical masks present in popular traditional manifestations. I bring as a demarcating issue to develop a thought that presents the traditional manifestations as a place of reference for the studies and practices of theatrical performance procedures. I associate this thought with the experiences created and performed by players, teachers and masters who start from scenic practices built and passed on among themselves, and between groups. I intend to collaborate with theater artists/researchers who take these practices as a reference for their creations, resulting in different types of approaches, dialogues, encounters and similarities. I propose the articulation of matrices that can trigger new fields of investigation from the popular scene. These concerns emerge from my work, as an actress and director, from the research and creation processes that I started in the early 1990s, where my approach to these expressions also occurs. I highlight in this trajectory the shows and investigations developed as a member of the Grupo Teatro de Caretas (CE).
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30929
work_keys_str_mv AT gomesvanessia theaterterritoriesofplayermasks
AT gomesvanessia territoriosteatralesdesdemascarasludicas
AT gomesvanessia territoriosteatraisapartirdasmascarasbrincantes
_version_ 1766683551716081664