Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto

The present article is interested in tracing a convergence between the theoretical-practical devices of my inventive process in the art of performance, in which I “establish” a minimal existence, the AdivinhaaDiva, a buffoon-cyborg-bixa. Through an investigation into the interface between art and li...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Matheus
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30735
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-30735
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-307352022-12-27T10:17:51Z Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto Silva, Matheus The present article is interested in tracing a convergence between the theoretical-practical devices of my inventive process in the art of performance, in which I “establish” a minimal existence, the AdivinhaaDiva, a buffoon-cyborg-bixa. Through an investigation into the interface between art and life, I aimed at the intersection of the creative practice of the buffoon, according to Bya Braga and Joaquim Elias, to produce an activity that affects “artivism”. These are devices for the intensification of a practice that makes the body a space for denunciation and frees it from conservatism, taking it to unknown, wild and impersonal places. Therefore, many questions are open and need to be discussed: how to overcome normative social values ​​and “establish” this foreign population that orbits us, via performance art? To what extent is it possible to deal with an artistic production approaching the bixa “mode of existence” in performance art with artivism? How can I relate these instances? How can such a “minimal existence”, based on a performer as an initiating agent, invent a world, a shared existence? O presente artigo traça uma convergência entre os dispositivos teórico-práticos de meu processo inventivo na arte da performance, na qual “instauro” uma existência mínima, a AdivinhaaDiva, uma bufona-ciborgue-bixa. Por meio de uma investigação na interface entre arte e vida, almejei o entrecruzamento da prática criativa do bufão, conforme Bya Braga e Joaquim Elias, para produzir uma atividade que acomete ao “artivismo”. Tratam-se de dispositivos de intensificação de uma prática que torna o corpo um espaço de denúncia e o liberta de conservadorismos, levando-o a lugares não conhecidos, selvagens e impessoais. Para tanto, muitas questões se mostram em aberto e precisam ser discutidas: como superar os valores sociais normativos e “instaurar” essa população estrangeira que nos orbita, via arte da performance? Em que medida é possível tratar de uma produção artística aproximando o “modo de existência” bixa na arte da performance com o artivismo? Como poderei relacionar essas instâncias? Como tal “existência mínima”, partido de uma performer como agente instauradora, pode inventar um mundo, uma existência compartilhada? Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-12-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossier Dosier Dossiê application/pdf https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30735 Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas; v. 5 n. 2 (2022): Dossiê temático: Mascaramento na cena expandida; 17 2595-4024 10.21680/2595-4024.2022v5n2 por https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30735/16403 Copyright (c) 2022 Matheus Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Silva, Matheus
spellingShingle Silva, Matheus
Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto
author_facet Silva, Matheus
author_sort Silva, Matheus
title Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto
title_short Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto
title_full Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto
title_fullStr Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto
title_full_unstemmed Por um devir monstro: AdivinhaaDiva desfaz seu rosto
title_sort por um devir monstro: adivinhaadiva desfaz seu rosto
description The present article is interested in tracing a convergence between the theoretical-practical devices of my inventive process in the art of performance, in which I “establish” a minimal existence, the AdivinhaaDiva, a buffoon-cyborg-bixa. Through an investigation into the interface between art and life, I aimed at the intersection of the creative practice of the buffoon, according to Bya Braga and Joaquim Elias, to produce an activity that affects “artivism”. These are devices for the intensification of a practice that makes the body a space for denunciation and frees it from conservatism, taking it to unknown, wild and impersonal places. Therefore, many questions are open and need to be discussed: how to overcome normative social values ​​and “establish” this foreign population that orbits us, via performance art? To what extent is it possible to deal with an artistic production approaching the bixa “mode of existence” in performance art with artivism? How can I relate these instances? How can such a “minimal existence”, based on a performer as an initiating agent, invent a world, a shared existence?
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/30735
work_keys_str_mv AT silvamatheus porumdevirmonstroadivinhaadivadesfazseurosto
_version_ 1766683550755586048