Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena
Theoretically and methodologically located in Ethnography in Applied Linguistics, and departing from the bakhtinian notion of expressivity as a judgement on reality which is necessarily triggered by the active positioning of subjects in utterances, this text studies the meaning judgements e...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/30724 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-30724 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-307242023-08-09T12:49:01Z Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena Maroto Guerola, Carlos Theoretically and methodologically located in Ethnography in Applied Linguistics, and departing from the bakhtinian notion of expressivity as a judgement on reality which is necessarily triggered by the active positioning of subjects in utterances, this text studies the meaning judgements expressed by Guarani and Kaingang teachers and leaders in their utterances on objects that permeate indigenous political discourse on land and indigenous differentiate schooling: struggle, strength and right. Within a transdisciplinary approach, this text synthesizes Guarani and Kaingang expressivity at their uttering about a struggle that is judged continuous, ineludible, extreme, human and physical; a struggle that unites the strength of individuals and grounds a right that is inside the body since birth, but is algo recognized by law, and refers to life, survival, possibility of a future with dignity, respect and peace in the ancestors’ lands. Posicionando-se teórico-metodologicamente na Linguística Aplicada indisciplinar, com base em dados gerados etnograficamente e no auxílio teórico, principalmente, de Mikhail Bakhtin e Michel Foucault; partindo da compreensão da educação escolar indígena enquanto esfera da atividade humana e tomando como materialidade de análise interpretativa excertos de enunciados em um dos gêneros discursivos (palestras em eventos de formação de professores) em que enunciados se organizam de forma relativamente estável nela, este trabalho levanta teorias, sobre três objetos do discurso em particular (luta, força e direito), que repercutem nos enunciados em português de lideranças educacionais indígenas do Sul do Brasil, particularmente guarani e kaingang, através da expressividade das particularidades de composição e seleção de recursos linguísticos com que deixam transparecer tendências e juízos de valor a respeito da realidade. Assim fazendo, busca-se efetivar uma contribuição para consolidar a visão de que uma língua como o português brasileiro, na enunciação, torna-se ideologicamente saturada graças a um plurilinguismo social e histórico de línguas sócio-ideológicas que o descentralizam e desunificam e, nos enunciados, o saturam de teorias, juízos e tendências. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-08-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/30724 Revista do GELNE; v. 25 n. 1 (2023); e30724 2236-0883 10.21680/1517-7874.2023v25n1 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/30724/17292 Copyright (c) 2023 Revista do GELNE http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Maroto Guerola, Carlos |
spellingShingle |
Maroto Guerola, Carlos Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
author_facet |
Maroto Guerola, Carlos |
author_sort |
Maroto Guerola, Carlos |
title |
Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
title_short |
Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
title_full |
Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
title_fullStr |
Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
title_full_unstemmed |
Luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
title_sort |
luta, força e direito no português socioideológico da educação escolar indígena |
description |
Theoretically and methodologically located in Ethnography in Applied Linguistics, and departing from the bakhtinian notion of expressivity as a judgement on reality which is necessarily triggered by the active positioning of subjects in utterances, this text studies the meaning judgements expressed by Guarani and Kaingang teachers and leaders in their utterances on objects that permeate indigenous political discourse on land and indigenous differentiate schooling: struggle, strength and right. Within a transdisciplinary approach, this text synthesizes Guarani and Kaingang expressivity at their uttering about a struggle that is judged continuous, ineludible, extreme, human and physical; a struggle that unites the strength of individuals and grounds a right that is inside the body since birth, but is algo recognized by law, and refers to life, survival, possibility of a future with dignity, respect and peace in the ancestors’ lands. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2023 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/30724 |
work_keys_str_mv |
AT marotoguerolacarlos lutaforcaedireitonoportuguessocioideologicodaeducacaoescolarindigena |
_version_ |
1774866657664040960 |