português Português: Português

This paper brings an experience report focused on theme Heavy Metals for the 1st series of high school in the Chemistry discipline. This experience relates to the activities developed by Chemistry subproject of the institutional program of scholarship for initiation teaching (PIBID). The ex...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Amorim da Silva, Erica, Ayala Correa, Willian, Souza Mulinari , Maria Bruna de, Araújo Domingos, Diane Cristina, Benedetti Filho , Edemar, Fiorucci, Antonio Rogério
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/30002
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-30002
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-300022023-02-10T12:22:18Z português Português: Português O tema “metais pesados” no ensino de Química:: uma abordagem histórica e contextualizada utilizando tecnologias de informação e comunicação, ludicidade e problematização Amorim da Silva, Erica Ayala Correa, Willian Souza Mulinari , Maria Bruna de Araújo Domingos, Diane Cristina Benedetti Filho , Edemar Fiorucci, Antonio Rogério diálogo palavras cruzadas audiovisual motivação dialogue crosswords motivation Educação Ensino de química Português Inglês This paper brings an experience report focused on theme Heavy Metals for the 1st series of high school in the Chemistry discipline. This experience relates to the activities developed by Chemistry subproject of the institutional program of scholarship for initiation teaching (PIBID). The exhibition of videos, the presentation of slides with a multimedia projector and a blog were the multimedia resources used in the didactic experience to present and contextualize the theme, and as part of the evaluation, crosswords were created using open access software.We aim the theme problematization in the socio-historical context and the discussion about how these materials are used in our daily lives, and revealing the evolution of the chemical knowledge through the historical approach. From the reports of field diaries and analysis of the playful evaluation, we found that the dialogue mediated by multimedia plays a key role in the construction of knowledge and that problematization favors the student's participation in the context in which he finds himself, providing an enriching environment and breaking with the barriers imposed by a system based on banking education. O presente trabalho descreve um relato de experiência com enfoque na abordagem histórica do tema “Metais Pesados” para alunos de 1ª série do ensino médio na disciplina de Química. Esta experiência relaciona-se a uma atividade desenvolvida em um subprojeto de Química do PIBID. A exibição de vídeos, a apresentação de slides com projetor multimídia e um blog foram os recursos multimídias usados na experiência para apresentar e contextualizar o tema, e como parte da avaliação, foram elaboradas palavras-cruzadas utilizando um software de acesso livre. Buscamos a problematização do tema no contexto histórico-social, discutindo como estes materiais são empregados em nosso cotidiano e revelando a evolução do conhecimento químico por meio da abordagem histórica. Pelos relatos de diários de campo e análises da avaliação lúdica, constatamos que o diálogo mediado pelas multimídias desempenha um papel primordial na construção do conhecimento e que a problematização favorece que o aluno participe do contexto em que se encontra, propiciando ambiente enriquecedor e rompendo com as barreiras impostas por um sistema baseado na educação bancária. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-02-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/30002 Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação; v. 22 n. 1 (2022): Saberes: Filosofia e Educação; 220-246 1984-3879 10.21680/1984-3879.2022v22n1 por https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/30002/16630 Copyright (c) 2023 Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Amorim da Silva, Erica
Ayala Correa, Willian
Souza Mulinari , Maria Bruna de
Araújo Domingos, Diane Cristina
Benedetti Filho , Edemar
Fiorucci, Antonio Rogério
spellingShingle Amorim da Silva, Erica
Ayala Correa, Willian
Souza Mulinari , Maria Bruna de
Araújo Domingos, Diane Cristina
Benedetti Filho , Edemar
Fiorucci, Antonio Rogério
português Português: Português
author_facet Amorim da Silva, Erica
Ayala Correa, Willian
Souza Mulinari , Maria Bruna de
Araújo Domingos, Diane Cristina
Benedetti Filho , Edemar
Fiorucci, Antonio Rogério
author_sort Amorim da Silva, Erica
title português Português: Português
title_short português Português: Português
title_full português Português: Português
title_fullStr português Português: Português
title_full_unstemmed português Português: Português
title_sort português português: português
description This paper brings an experience report focused on theme Heavy Metals for the 1st series of high school in the Chemistry discipline. This experience relates to the activities developed by Chemistry subproject of the institutional program of scholarship for initiation teaching (PIBID). The exhibition of videos, the presentation of slides with a multimedia projector and a blog were the multimedia resources used in the didactic experience to present and contextualize the theme, and as part of the evaluation, crosswords were created using open access software.We aim the theme problematization in the socio-historical context and the discussion about how these materials are used in our daily lives, and revealing the evolution of the chemical knowledge through the historical approach. From the reports of field diaries and analysis of the playful evaluation, we found that the dialogue mediated by multimedia plays a key role in the construction of knowledge and that problematization favors the student's participation in the context in which he finds himself, providing an enriching environment and breaking with the barriers imposed by a system based on banking education.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2023
url https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/30002
work_keys_str_mv AT amorimdasilvaerica portuguesportuguesportugues
AT ayalacorreawillian portuguesportuguesportugues
AT souzamulinarimariabrunade portuguesportuguesportugues
AT araujodomingosdianecristina portuguesportuguesportugues
AT benedettifilhoedemar portuguesportuguesportugues
AT fiorucciantoniorogerio portuguesportuguesportugues
AT amorimdasilvaerica otemametaispesadosnoensinodequimicaumaabordagemhistoricaecontextualizadautilizandotecnologiasdeinformacaoecomunicacaoludicidadeeproblematizacao
AT ayalacorreawillian otemametaispesadosnoensinodequimicaumaabordagemhistoricaecontextualizadautilizandotecnologiasdeinformacaoecomunicacaoludicidadeeproblematizacao
AT souzamulinarimariabrunade otemametaispesadosnoensinodequimicaumaabordagemhistoricaecontextualizadautilizandotecnologiasdeinformacaoecomunicacaoludicidadeeproblematizacao
AT araujodomingosdianecristina otemametaispesadosnoensinodequimicaumaabordagemhistoricaecontextualizadautilizandotecnologiasdeinformacaoecomunicacaoludicidadeeproblematizacao
AT benedettifilhoedemar otemametaispesadosnoensinodequimicaumaabordagemhistoricaecontextualizadautilizandotecnologiasdeinformacaoecomunicacaoludicidadeeproblematizacao
AT fiorucciantoniorogerio otemametaispesadosnoensinodequimicaumaabordagemhistoricaecontextualizadautilizandotecnologiasdeinformacaoecomunicacaoludicidadeeproblematizacao
_version_ 1766681718364831744