A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS

The development of pedagogical proposals in the Early Childhood Education stage that consider the child as an integral subject and protagonist of their learning process is a challenge, especially in the remote teaching mode, necessary, due to the pandemic period of COVID-19. In this direction, this...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Anacleto Pereira dos Reis, Janice
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/29591
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-29591
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-295912022-12-06T13:23:23Z A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS Anacleto Pereira dos Reis, Janice The development of pedagogical proposals in the Early Childhood Education stage that consider the child as an integral subject and protagonist of their learning process is a challenge, especially in the remote teaching mode, necessary, due to the pandemic period of COVID-19. In this direction, this text consists of an account of the practice of a teacher of a group of five-year-old children, from the Academic Unit of Early Childhood Education/UAEI, from the Federal University of Campina Grande/UFCG, regarding proposals that consider the child's role in their learning process during remote teaching. To this end, we used the pedagogy of projects that supported the Football thematic project, which emerged from the children themselves, thus arousing greater interest in them to participate in synchronous meetings. We show that, if, on the one hand, technological tools, in particular, the internet, through computers and cell phones, constitute a possibility for the provision of the child's right to Early Childhood Education, on the other hand, this teaching method reveals challenges, by imposing limits to interactions and play between child-child and adult-child. O desenvolvimento de propostas pedagógicas na etapa da Educação Infantil que considerem a criança como sujeito integral e protagonista do seu processo de aprendizagem é um desafio, sobretudo, no modo de ensino remoto, necessário, em virtude do período pandêmico da COVID-19. Nesta direção, esse texto constitui-se de um relato de prática de uma professora de um grupo de crianças de cinco anos de idade, da Unidade Acadêmica de Educação Infantil/UAEI, da Universidade Federal de Campina Grande/UFCG, a respeito de propostas que considerem o protagonismo da criança no seu processo de aprendizagem durante o ensino remoto. Para tal, nos valemos da pedagogia de projetos que subsidiou o projeto de temática Futebol, que emergiu das próprias crianças, suscitando assim, maior interesse delas para participar dos encontros síncronos. Evidenciamos que, se por um lado, ferramentas tecnológicas, em especial, a internet, por meio de computadores e celulares, constitui possibilidade para a oferta do direito da criança à Educação Infantil, por outro lado, esse modo de ensino revela desafios, por impor limites às interações e brincadeiras entre criança-criança e adulto-criança. UFRN 2022-12-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/29591 Revista Educação e Infâncias ; v. 1 n. 2 (2022): Edição Semestral da Revista Educação e Infâncias 2764-6076 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/29591/16312 Copyright (c) 2022 Revista Educação e Infâncias https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Anacleto Pereira dos Reis, Janice
spellingShingle Anacleto Pereira dos Reis, Janice
A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS
author_facet Anacleto Pereira dos Reis, Janice
author_sort Anacleto Pereira dos Reis, Janice
title A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS
title_short A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS
title_full A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS
title_fullStr A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS
title_full_unstemmed A PEDAGOGIA DE PROJETOS NO ENSINO REMOTO COM CRIANÇAS DE CINCO ANOS
title_sort pedagogia de projetos no ensino remoto com crianças de cinco anos
description The development of pedagogical proposals in the Early Childhood Education stage that consider the child as an integral subject and protagonist of their learning process is a challenge, especially in the remote teaching mode, necessary, due to the pandemic period of COVID-19. In this direction, this text consists of an account of the practice of a teacher of a group of five-year-old children, from the Academic Unit of Early Childhood Education/UAEI, from the Federal University of Campina Grande/UFCG, regarding proposals that consider the child's role in their learning process during remote teaching. To this end, we used the pedagogy of projects that supported the Football thematic project, which emerged from the children themselves, thus arousing greater interest in them to participate in synchronous meetings. We show that, if, on the one hand, technological tools, in particular, the internet, through computers and cell phones, constitute a possibility for the provision of the child's right to Early Childhood Education, on the other hand, this teaching method reveals challenges, by imposing limits to interactions and play between child-child and adult-child.
publisher UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/29591
work_keys_str_mv AT anacletopereiradosreisjanice apedagogiadeprojetosnoensinoremotocomcriancasdecincoanos
AT anacletopereiradosreisjanice pedagogiadeprojetosnoensinoremotocomcriancasdecincoanos
_version_ 1766683751133216768