CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY

The article discusses the organization of the Circles of Northeastern Readings, a community outreach project developed in partnership with cultural institutions. First, we discuss the social function of museums (MARZIALE, 2021; SANTOS 2012) and the community outreach programs; next, we introduce the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: de Pinho Cavalcanti, Larissa, Ferraz Alves, Lidianne, Pereira Mourato, Maria Elaine, Gomes da Silva, Mirian Shirley
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/28336
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-28336
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-283362022-08-19T12:16:45Z CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY CIRCULOS DE LECTURA DE NORESTE; EL DESAFÍO DE APRENDIZAJE LITERARIO EXTRAESCOLAR RODAS DE LEITURAS NORDESTINAS: O DESAFIO DO LETRAMENTO LITERÁRIO EXTRAESCOLAR de Pinho Cavalcanti, Larissa Ferraz Alves, Lidianne Pereira Mourato, Maria Elaine Gomes da Silva, Mirian Shirley The article discusses the organization of the Circles of Northeastern Readings, a community outreach project developed in partnership with cultural institutions. First, we discuss the social function of museums (MARZIALE, 2021; SANTOS 2012) and the community outreach programs; next, we introduce the Circles of Readings as practices of literary literacy (FREIRE, 2015; COSSON, 2006, 2014, 2020) and discuss the knowledge promoted by the Circles of Northeastern Readings. The Circles made it possible to experience the Northeastern literature through several genres and times, reaching an audience of various ages and contexts. Furthermore the experience showed us the effacement of the localization of renowned authors in Brazilian literature who need to be taken to the broader readership.   Basado en la organización de Círculos de Lecturas de Noreste, el artículo discute el papel de las actividades de extensión en alianzas con instituciones culturales. Para ello, discutiremos la función social del museo (MARZIALE, 2021; SANTOS, 2012) y de la extensión universitaria (UFRPE), presentamos la propuesta de Círculos de Lecturas como prácticas de aprendizaje literario (FREIRE, 2015; COSSON, 2006, 2014, 2020) y discutimos los saberes articulados a partir de su realización. Los Círculos de Lectura abrieron caminos para vivir la literatura de Noreste en sus diferentes géneros y temporalidades, llegando a un público de diferentes edades y contextos. Además, la experiencia nos mostró el borrado de las raíces locales de los grandes autores de la literatura brasileña y la necesidad de acercarlos al amplio público lector. O artigo discute a partir da organização de Rodas de Leituras Nordestinas o papel das atividades de extensão em parcerias com instituições culturais. Para isso, discorreremos sobre a função social do museu (MARZIALE, 2021; SANTOS, 2012) e da extensão universitária (UFRPE), apresentamos a proposta das Rodas de Leituras como práticas de letramento literário (FREIRE, 2015; COSSON, 2006, 2014, 2020) e discutimos os saberes articulados a partir de sua realização. As Rodas de Leitura abriram caminhos para vivenciar a literatura nordestina em seus diferentes gêneros e temporalidades alcançando um público de idades e contextos variados. Ademais, a experiência nos mostrou o apagamento das raízes locais de grandes autores da literatura brasileira e a necessidade de aproximá-los do público leitor amplo.   Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-07-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/28336 Revista Extensão & Sociedade; v. 13 n. 1 (2022): Revista Extensão & Sociedade 2022.1; 46 - 63 2178-6054 2595-0150 10.21680/2178-6054.2022v13n1 por https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/28336/16036 Copyright (c) 2022 Revista Extensão & Sociedade http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author de Pinho Cavalcanti, Larissa
Ferraz Alves, Lidianne
Pereira Mourato, Maria Elaine
Gomes da Silva, Mirian Shirley
spellingShingle de Pinho Cavalcanti, Larissa
Ferraz Alves, Lidianne
Pereira Mourato, Maria Elaine
Gomes da Silva, Mirian Shirley
CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY
author_facet de Pinho Cavalcanti, Larissa
Ferraz Alves, Lidianne
Pereira Mourato, Maria Elaine
Gomes da Silva, Mirian Shirley
author_sort de Pinho Cavalcanti, Larissa
title CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY
title_short CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY
title_full CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY
title_fullStr CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY
title_full_unstemmed CIRCLES OF NORTHEASTERN READINGS: THE CHALLENGE OF EXTRASCHOOL LITERARY LITERACY
title_sort circles of northeastern readings: the challenge of extraschool literary literacy
description The article discusses the organization of the Circles of Northeastern Readings, a community outreach project developed in partnership with cultural institutions. First, we discuss the social function of museums (MARZIALE, 2021; SANTOS 2012) and the community outreach programs; next, we introduce the Circles of Readings as practices of literary literacy (FREIRE, 2015; COSSON, 2006, 2014, 2020) and discuss the knowledge promoted by the Circles of Northeastern Readings. The Circles made it possible to experience the Northeastern literature through several genres and times, reaching an audience of various ages and contexts. Furthermore the experience showed us the effacement of the localization of renowned authors in Brazilian literature who need to be taken to the broader readership.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/28336
work_keys_str_mv AT depinhocavalcantilarissa circlesofnortheasternreadingsthechallengeofextraschoolliteraryliteracy
AT ferrazalveslidianne circlesofnortheasternreadingsthechallengeofextraschoolliteraryliteracy
AT pereiramouratomariaelaine circlesofnortheasternreadingsthechallengeofextraschoolliteraryliteracy
AT gomesdasilvamirianshirley circlesofnortheasternreadingsthechallengeofextraschoolliteraryliteracy
AT depinhocavalcantilarissa circulosdelecturadenoresteeldesafiodeaprendizajeliterarioextraescolar
AT ferrazalveslidianne circulosdelecturadenoresteeldesafiodeaprendizajeliterarioextraescolar
AT pereiramouratomariaelaine circulosdelecturadenoresteeldesafiodeaprendizajeliterarioextraescolar
AT gomesdasilvamirianshirley circulosdelecturadenoresteeldesafiodeaprendizajeliterarioextraescolar
AT depinhocavalcantilarissa rodasdeleiturasnordestinasodesafiodoletramentoliterarioextraescolar
AT ferrazalveslidianne rodasdeleiturasnordestinasodesafiodoletramentoliterarioextraescolar
AT pereiramouratomariaelaine rodasdeleiturasnordestinasodesafiodoletramentoliterarioextraescolar
AT gomesdasilvamirianshirley rodasdeleiturasnordestinasodesafiodoletramentoliterarioextraescolar
_version_ 1766681998421655552