PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife

The present paper aims to analyze the possibilities of History Teaching using digital resources, more specifically the "virtual maps" in order to work the Heritage Education from the "places of memory" of the civil-military dictatorship in the city of Recife. This research is the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Szlachta Junior, Arnaldo Martin, Gama, Ana Camila Tarquino da
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/28296
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-28296
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-282962023-01-31T05:11:22Z PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife Szlachta Junior, Arnaldo Martin Gama, Ana Camila Tarquino da The present paper aims to analyze the possibilities of History Teaching using digital resources, more specifically the "virtual maps" in order to work the Heritage Education from the "places of memory" of the civil-military dictatorship in the city of Recife. This research is the result of an end-of-course work, and it started to be developed in the beginning of 2020, based on the reflections provided by the accomplishment of the teaching internship in history, within the discipline of Supervised Internship IV. The project was carried out in a state public school located in the metropolitan region of Recife in Pernambuco -Brazil, in two classes in the third year of high school. The activities culminated in the construction of the virtual map: "Maps of memory: the civil-military dictatorship in the city of Recife", built by the students using the Google MyMaps tool. The study concluded the suitability of new digital technologies in the classroom context and in the pedagogical work with the historical heritage. In addition, the activities enabled the establishment of new relationships between the students and the urban space, giving new meaning to the places in the city they live in and that can be considered Historical Heritage linked to the memory and history of the dictatorship in the city of Recife. O presente trabalho tem como objetivo analisar as possibilidades de Ensino de História utilizando recursos digitais, mais especificamente os “mapas virtuais” trabalhando a Educação Patrimonial a partir dos “lugares de memória” da ditadura civil-militar na cidade do Recife. Resultado de um trabalho de conclusão de curso, esta pesquisa começou a ser desenvolvida no início de 2020, a partir das reflexões proporcionadas pela realização do estágio em docência em história, dentro da disciplina de Estágio Supervisionado IV. O projeto foi realizado em uma escola pública estadual localizada na região metropolitana de Recife-PE, em duas turmas no terceiro ano do Ensino Médio. As atividades culminaram na construção do mapa virtual: “Mapas da memória: A Ditadura Civil-Militar na cidade de Recife”, construído pelos alunos por meio a ferramenta MyMaps, do Google. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/28296 Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 379-403 Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 379-403 Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 379-403 Revista Espacialidades; v. 18 n. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 379-403 1984-817X 10.21680/1984-817X.2022v18n2 por https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/28296/16497 Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Szlachta Junior, Arnaldo Martin
Gama, Ana Camila Tarquino da
spellingShingle Szlachta Junior, Arnaldo Martin
Gama, Ana Camila Tarquino da
PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
author_facet Szlachta Junior, Arnaldo Martin
Gama, Ana Camila Tarquino da
author_sort Szlachta Junior, Arnaldo Martin
title PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
title_short PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
title_full PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
title_fullStr PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
title_full_unstemmed PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:: o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
title_sort patrimônio histórico e humanidades digitais:: o uso do mymaps no ensino de história sobre a ditadura civil-militar no recife
description The present paper aims to analyze the possibilities of History Teaching using digital resources, more specifically the "virtual maps" in order to work the Heritage Education from the "places of memory" of the civil-military dictatorship in the city of Recife. This research is the result of an end-of-course work, and it started to be developed in the beginning of 2020, based on the reflections provided by the accomplishment of the teaching internship in history, within the discipline of Supervised Internship IV. The project was carried out in a state public school located in the metropolitan region of Recife in Pernambuco -Brazil, in two classes in the third year of high school. The activities culminated in the construction of the virtual map: "Maps of memory: the civil-military dictatorship in the city of Recife", built by the students using the Google MyMaps tool. The study concluded the suitability of new digital technologies in the classroom context and in the pedagogical work with the historical heritage. In addition, the activities enabled the establishment of new relationships between the students and the urban space, giving new meaning to the places in the city they live in and that can be considered Historical Heritage linked to the memory and history of the dictatorship in the city of Recife.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/28296
work_keys_str_mv AT szlachtajuniorarnaldomartin patrimoniohistoricoehumanidadesdigitaisousodomymapsnoensinodehistoriasobreaditaduracivilmilitarnorecife
AT gamaanacamilatarquinoda patrimoniohistoricoehumanidadesdigitaisousodomymapsnoensinodehistoriasobreaditaduracivilmilitarnorecife
_version_ 1766683533034651648