NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS
This article deals with the analysis of the discursive production of the American rapper Azealia Banks on the internet, in particular, her media statements about other public persons, notably celebrities. We seek, in this way, to problematize her presence as an enunciator subject in social networks,...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/28135 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-28135 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-281352024-02-21T13:23:29Z NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS Santos, Marcelino Gomes dos Discurso; Verdade; Parresia; Foucault Discourse; Truth; Parrhesia; Foucault This article deals with the analysis of the discursive production of the American rapper Azealia Banks on the internet, in particular, her media statements about other public persons, notably celebrities. We seek, in this way, to problematize her presence as an enunciator subject in social networks, especially her enunciations about other contemporary celebrities, with special attention to the marks of parrhesia in the words that the singer mobilizes about other subjects and addresses them to them, putting into play their world views and opinions, often reported by the international media as “controversial” statements; when, in fact, they are a specific category of speeches, namely, hate speech. To do so, we selected six journalistic articles from Brazilian news portals and analyzed the statements produced and broadcast in the media from the statements of the aforementioned artist, based on the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis and Michel Foucault's studies on discourses. , the courage of truth, parrhesia and the parrhesiast subject. In general terms, the results point to the fact that Banks' sayings produce, at the discursive level, a place of subject who places himself in a supremacist position and which are configured as hate speeches. Therefore, we observe that her discursive production brings her closer to a parrhesiast subject, even though her opinions express a series of prejudices of all kinds that should be fought, above all. Este artigo trata da análise da produção discursiva da rapper estadunidense Azealia Banks nainternet, em especial, de suas declarações midiáticas sobre outras pessoas públicas, notadamente,celebridades. Buscamos, neste caminho, problematizar a sua presença enquanto sujeito enunciador nas redessociais, especialmente, suas afirmações sobre outras celebridades contemporâneas, com atenção especial àsmarcas de parresía nos dizeres que a cantora mobiliza sobre outros sujeitos e a eles os endereça, colocandoem jogo suas visões de mundo e opiniões, frequentemente noticiadas pela mídia internacional como sendodeclarações polêmicas; quando, na verdade, trata-se de uma categoria específica de discursos, nomeadamente,discursos de ódio. Para tanto, selecionamos seis matérias jornalísticas de portais de notícias brasileiros eanalisamos os enunciados produzidos e veiculados na mídia a partir das declarações da referida artista, à luzdos pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso Francesa e dos estudos de Michel Foucault(1992; 1996; 2011) sobre os discursos, a coragem da verdade, a parresía e o sujeito parresiasta. Os resultadosapontam para o fato de que os dizeres de Banks produzem, no nível discursivo, um lugar de sujeito que secoloca em posição supremacista e que se configuram como sendo discursos de ódio. Logo, observamos quesua produção discursiva a aproxima de um sujeito parresiasta, ainda que suas opiniões expressem séries depreconceitos de toda ordem e que devam ser combatidos. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-06-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/28135 Revista Saridh – Linguagem e Discurso; v. 4 n. 1 (2022): Revista Saridh: Linguagem e Discurso 2674-6131 por https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/28135/16090 Copyright (c) 2022 Revista Saridh – Linguagem e Discurso http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Santos, Marcelino Gomes dos |
spellingShingle |
Santos, Marcelino Gomes dos NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS |
author_facet |
Santos, Marcelino Gomes dos |
author_sort |
Santos, Marcelino Gomes dos |
title |
NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS |
title_short |
NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS |
title_full |
NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS |
title_fullStr |
NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS |
title_full_unstemmed |
NO "FLOW" DA CORAGEM, FALAR A VERDADE COMO SE UM "RAP: : A PRÁTICA DA PARRESÍA NO DISCURSP DA RAPPER AZEALIA BANKS |
title_sort |
no "flow" da coragem, falar a verdade como se um "rap: : a prática da parresía no discursp da rapper azealia banks |
description |
This article deals with the analysis of the discursive production of the American rapper Azealia Banks on the internet, in particular, her media statements about other public persons, notably celebrities. We seek, in this way, to problematize her presence as an enunciator subject in social networks, especially her enunciations about other contemporary celebrities, with special attention to the marks of parrhesia in the words that the singer mobilizes about other subjects and addresses them to them, putting into play their world views and opinions, often reported by the international media as “controversial” statements; when, in fact, they are a specific category of speeches, namely, hate speech. To do so, we selected six journalistic articles from Brazilian news portals and analyzed the statements produced and broadcast in the media from the statements of the aforementioned artist, based on the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis and Michel Foucault's studies on discourses. , the courage of truth, parrhesia and the parrhesiast subject. In general terms, the results point to the fact that Banks' sayings produce, at the discursive level, a place of subject who places himself in a supremacist position and which are configured as hate speeches. Therefore, we observe that her discursive production brings her closer to a parrhesiast subject, even though her opinions express a series of prejudices of all kinds that should be fought, above all. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2022 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/28135 |
work_keys_str_mv |
AT santosmarcelinogomesdos noflowdacoragemfalaraverdadecomoseumrapapraticadaparresianodiscurspdarapperazealiabanks |
_version_ |
1791961252838244352 |