Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet

This article aims to make explicit the problem of social exclusion inside Camafeu, a Freinet libertarian school. The problem of social exclusion is perceived under the optics of two conceptual systems: Gilberto Velho’s “Desvio e Divergência” (1979) and Erving Goffman’s “Estigma: notas sobre a manipu...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Dantas Lemos, Daniel, Duarte da Silva Mantuano, Giovanna
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/28066
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-28066
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-280662023-12-28T16:59:47Z Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet Dantas Lemos, Daniel Duarte da Silva Mantuano, Giovanna Desvio Estigma Exclusão Pessoas com deficiência This article aims to make explicit the problem of social exclusion inside Camafeu, a Freinet libertarian school. The problem of social exclusion is perceived under the optics of two conceptual systems: Gilberto Velho’s “Desvio e Divergência” (1979) and Erving Goffman’s “Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada” (2004). The research relates to the concepts of deviation and stigma respectively. Within these two discoursive conceptual agents, it concieves deviation as a escape from the current social standards, wheter by the subject or by institucional means, once the school is a counter-hegemonic institution; regarding stigma, the concept is applied to the subjects as something which does not correspond to the current expectations of the social standards – people with disabilities, wheter physical or mental. It is within these two notions (deviation and stigma) that we observe the excluision of the scholars. Through the sociability pratices observed inside the School we developed an observation in which is possible to apply questionnaires and experiences in loco based on the ethnographic exercise over a ten month period. The moralities that permeates the space were investigated raising the following question: “Is it possible to exist social exclusion within a libertarian environment?”. The main hypothesis is that even when the institution is a libertarian and typically deviating one, it does not solve the problem of social exclusion, once the great transformations has to come, overall, from the relationships estabilished within the classrooms between the students themselves. O presente trabalho visa a explicitar o problema da exclusão dentro de uma Escola Libertária Freinet, a Camafeu. O problema da exclusão é visto sob a ótica de dois sistemas conceituais, o de Gilberto Velho: “Desvio e Divergência” (1979) e o de Erving Goffman: “Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada” (2004). O trabalho se relaciona a dois conceitos desses autores: o desvio e o estigma, respectivamente. Dentro desses dois agentes conceituais discursivos, trabalhamos o desvio como algo que foge à regra vigente, seja pela via do sujeito, seja pela via institucional. Já o estigma é aplicado aos sujeitos como algo ou aquilo que não corresponde às expectativas vigentes da norma social – as pessoas portadoras de alguma deficiencia (física, mental ou intelectual), por exemplo. São dentro desses dois planos (desvio e estigma) que observamos, pois, a exclusão dos estudantes. Através das práticas de sociabilidade observadas na Escola, desenvolvemos uma observação na qual foi possível utilizar-se de questionários e vivências in loco, com base no exercício etnográfico, em um período de 10 meses. Foram investigadas as moralidades que permeiam o espaço escolar e levantada a questão: “é possível haver exclusão social dentro de um espaço libertário?”. A principal hipótese é que por mais que a instituição seja libertária e tipicamente desviante, ela não resolve o problema da exclusão, pois as grandes transformações viriam, na verdade, das relações estabelecidas no interior das salas entre os próprios alunos e não pela pretensa metodologia inclusiva. UFRN 2022-10-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/28066 Revista Inter-Legere; v. 5 n. 34 (2022): Inter-Legere; c28066 1982-1662 10.21680/1982-1662.2022v5n34 por https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/28066/16211 Copyright (c) 2022 Daniel Dantas Lemos, Giovanna Duarte da Silva Mantuano http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Dantas Lemos, Daniel
Duarte da Silva Mantuano, Giovanna
spellingShingle Dantas Lemos, Daniel
Duarte da Silva Mantuano, Giovanna
Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet
author_facet Dantas Lemos, Daniel
Duarte da Silva Mantuano, Giovanna
author_sort Dantas Lemos, Daniel
title Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet
title_short Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet
title_full Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet
title_fullStr Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet
title_full_unstemmed Estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma Escola Freinet
title_sort estigma e paradoxo:: o desvio e a exclusão em uma escola freinet
description This article aims to make explicit the problem of social exclusion inside Camafeu, a Freinet libertarian school. The problem of social exclusion is perceived under the optics of two conceptual systems: Gilberto Velho’s “Desvio e Divergência” (1979) and Erving Goffman’s “Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada” (2004). The research relates to the concepts of deviation and stigma respectively. Within these two discoursive conceptual agents, it concieves deviation as a escape from the current social standards, wheter by the subject or by institucional means, once the school is a counter-hegemonic institution; regarding stigma, the concept is applied to the subjects as something which does not correspond to the current expectations of the social standards – people with disabilities, wheter physical or mental. It is within these two notions (deviation and stigma) that we observe the excluision of the scholars. Through the sociability pratices observed inside the School we developed an observation in which is possible to apply questionnaires and experiences in loco based on the ethnographic exercise over a ten month period. The moralities that permeates the space were investigated raising the following question: “Is it possible to exist social exclusion within a libertarian environment?”. The main hypothesis is that even when the institution is a libertarian and typically deviating one, it does not solve the problem of social exclusion, once the great transformations has to come, overall, from the relationships estabilished within the classrooms between the students themselves.
publisher UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/28066
work_keys_str_mv AT dantaslemosdaniel estigmaeparadoxoodesvioeaexclusaoemumaescolafreinet
AT duartedasilvamantuanogiovanna estigmaeparadoxoodesvioeaexclusaoemumaescolafreinet
_version_ 1790059783829585920