UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA
This article aims to propose a socio-educational intervention in the geographic area comprising the Lajeiro do Escrivao Archaeological Site, in the municipality of São João do Sóter-MA, in order to give greater visibility to the patrimonial power of the Region of Cocais that comprises it. In this wa...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/27638 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-27638 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-276382023-01-31T05:11:22Z UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA Albuquerque Lacerda, Maykon do Amparo Moura Alencar Rocha, Maria Lajeiro do Escrivão Educação Patrimonial Referência Cultural This article aims to propose a socio-educational intervention in the geographic area comprising the Lajeiro do Escrivao Archaeological Site, in the municipality of São João do Sóter-MA, in order to give greater visibility to the patrimonial power of the Region of Cocais that comprises it. In this way, there is an opportunity for a sotense heritage education in order to equip the set of rural residents, parents, students and teachers who live in the surroundings of the site, through its existing material and educational heritage dimension, linked both to its historical formation and to the appropriation of the place, as a cultural reference and place of memories. Este artigo visa sugerir uma possível forma de valorização da área geográfica que compreende o Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão, no município de São João do Sóter-MA, a fim de se atribuir uma maior visibilidade sobre a potência patrimonial da Região dos Cocais que a compõe. Dessa forma, enseja-se uma educação patrimonial sotense em prol de instrumentalizar o conjunto de moradores rurais, pais, alunos e professores que residem no entorno do sítio, mediante sua dimensão patrimonial material e educativa existente, atrelado tanto à sua formação histórica, quanto à apropriação do local, como referência cultural e lugar de memórias. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/27638 Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 15-35 Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 15-35 Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 15-35 Revista Espacialidades; v. 18 n. 2 (2022): Memória, patrimônio e usos do passado; 15-35 1984-817X 10.21680/1984-817X.2022v18n2 por https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/27638/16433 Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Albuquerque Lacerda, Maykon do Amparo Moura Alencar Rocha, Maria |
spellingShingle |
Albuquerque Lacerda, Maykon do Amparo Moura Alencar Rocha, Maria UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA |
author_facet |
Albuquerque Lacerda, Maykon do Amparo Moura Alencar Rocha, Maria |
author_sort |
Albuquerque Lacerda, Maykon |
title |
UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA |
title_short |
UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA |
title_full |
UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA |
title_fullStr |
UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA |
title_full_unstemmed |
UMA POSSÍVEL FORMA DE VALORIZAÇÃO LOCAL:: a Educação Patrimonial para as comunidades do entorno do Sítio Arqueológico Lajeiro do Escrivão em São João do Sóter-MA |
title_sort |
uma possível forma de valorização local:: a educação patrimonial para as comunidades do entorno do sítio arqueológico lajeiro do escrivão em são joão do sóter-ma |
description |
This article aims to propose a socio-educational intervention in the geographic area comprising the Lajeiro do Escrivao Archaeological Site, in the municipality of São João do Sóter-MA, in order to give greater visibility to the patrimonial power of the Region of Cocais that comprises it. In this way, there is an opportunity for a sotense heritage education in order to equip the set of rural residents, parents, students and teachers who live in the surroundings of the site, through its existing material and educational heritage dimension, linked both to its historical formation and to the appropriation of the place, as a cultural reference and place of memories. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2022 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/27638 |
work_keys_str_mv |
AT albuquerquelacerdamaykon umapossivelformadevalorizacaolocalaeducacaopatrimonialparaascomunidadesdoentornodositioarqueologicolajeirodoescrivaoemsaojoaodosoterma AT doamparomouraalencarrochamaria umapossivelformadevalorizacaolocalaeducacaopatrimonialparaascomunidadesdoentornodositioarqueologicolajeirodoescrivaoemsaojoaodosoterma |
_version_ |
1766683529711714304 |