LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT

This account of experience is the result of the extensionist activity Study of the literary text in dialogue with the Sustainable Development Goals (SDG), which is part of the Extension Project The literary text in the classroom. The extensionist activity contemplated 12 SDG, which were discussed in...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade, Medeiros Pereira, Verônica, Santos de Araújo, Ana Maria, Dantas, Ana Carla
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/27248
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-27248
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-272482022-08-19T12:17:01Z LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT LITERATURA EN DIÁLOGO CON LOS OBJETIVOS DEL DESARROLLO SOSTENIBLE: RELATO DE EXPERIENCIA LITERATURA EM DIÁLOGO COM OS OBJETIVOS DO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL (ODS): RELATO DE EXPERIÊNCIA Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade Medeiros Pereira, Verônica Santos de Araújo, Ana Maria Dantas, Ana Carla This account of experience is the result of the extensionist activity Study of the literary text in dialogue with the Sustainable Development Goals (SDG), which is part of the Extension Project The literary text in the classroom. The extensionist activity contemplated 12 SDG, which were discussed in dialogue with seven literary texts. We found that, in its dynamics of reading group, the activity stimulated the critical-reflective thinking of the participants, promoted/encouraged the reader training and, from the fruition of the literary text, contributed to the human formation of the participants. Besides, the extensionist activity showed that the full reading of the literary text is relevant and that it is necessary to promote readings that make sense to the participants, from an interdisciplinary, dialogical, democratic and critical perspectives. Este relato de experiencia es el resultado de la actividad extensionista Estudio del texto literario en diálogo con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), que forma parte de las actividades del Proyecto de extensión El texto literario en el aula. La actividad extensionista contempló 12 ODS, que fueron discutidos en diálogo con siete textos literarios. Constatamos que, en su dinámica de grupo de lectura, la actividad estimuló el pensamento crítico-reflexivo de los participantes, promovió/incentivó la formación lectora y, a partir del disfrute del texto literario, contribuyó para la formación humana de los participantes. Además, la actividad extensionista mostró que es relevante la lectura integral del texto literario y que es necesario promover lecturas que tengan sentido para los participantes, desde una perspectiva interdisciplinar, dialógica, democrática y crítica. Este relato de experiência é resultado da atividade extensionista Estudo do texto literário em diálogo com os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS), que faz parte das atividades do Projeto de Extensão O texto literário na sala de aula. A atividade extensionista contemplou 12 ODS, que foram discutidos em diálogo com sete textos literários. Constatamos que, em sua dinâmica de grupo de leitura, a atividade estimulou o pensamento crítico-reflexivo dos participantes, promoveu/incentivou a formação leitora e, a partir da fruição do texto literário, contribuiu para a formação humana dos participantes. Ademais, a atividade extensionista mostrou que é relevante a leitura integral do texto literário e que é preciso promover leituras que façam sentido para os participantes, numa perspectiva interdisciplinar, dialógica, democrática e crítica. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-07-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/27248 Revista Extensão & Sociedade; v. 13 n. 1 (2022): Revista Extensão & Sociedade 2022.1; 115 - 128 2178-6054 2595-0150 10.21680/2178-6054.2022v13n1 por https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/27248/16040 Copyright (c) 2022 Revista Extensão & Sociedade http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
Medeiros Pereira, Verônica
Santos de Araújo, Ana Maria
Dantas, Ana Carla
spellingShingle Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
Medeiros Pereira, Verônica
Santos de Araújo, Ana Maria
Dantas, Ana Carla
LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT
author_facet Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
Medeiros Pereira, Verônica
Santos de Araújo, Ana Maria
Dantas, Ana Carla
author_sort Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
title LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT
title_short LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT
title_full LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT
title_fullStr LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT
title_full_unstemmed LITERATURE IN DIALOGUE WITH SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES: EXPERIENCE REPORT
title_sort literature in dialogue with sustainable development objectives: experience report
description This account of experience is the result of the extensionist activity Study of the literary text in dialogue with the Sustainable Development Goals (SDG), which is part of the Extension Project The literary text in the classroom. The extensionist activity contemplated 12 SDG, which were discussed in dialogue with seven literary texts. We found that, in its dynamics of reading group, the activity stimulated the critical-reflective thinking of the participants, promoted/encouraged the reader training and, from the fruition of the literary text, contributed to the human formation of the participants. Besides, the extensionist activity showed that the full reading of the literary text is relevant and that it is necessary to promote readings that make sense to the participants, from an interdisciplinary, dialogical, democratic and critical perspectives.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2022
url https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/27248
work_keys_str_mv AT nascimentoilderlandioassisdeandrade literatureindialoguewithsustainabledevelopmentobjectivesexperiencereport
AT medeirospereiraveronica literatureindialoguewithsustainabledevelopmentobjectivesexperiencereport
AT santosdearaujoanamaria literatureindialoguewithsustainabledevelopmentobjectivesexperiencereport
AT dantasanacarla literatureindialoguewithsustainabledevelopmentobjectivesexperiencereport
AT nascimentoilderlandioassisdeandrade literaturaendialogoconlosobjetivosdeldesarrollososteniblerelatodeexperiencia
AT medeirospereiraveronica literaturaendialogoconlosobjetivosdeldesarrollososteniblerelatodeexperiencia
AT santosdearaujoanamaria literaturaendialogoconlosobjetivosdeldesarrollososteniblerelatodeexperiencia
AT dantasanacarla literaturaendialogoconlosobjetivosdeldesarrollososteniblerelatodeexperiencia
AT nascimentoilderlandioassisdeandrade literaturaemdialogocomosobjetivosdodesenvolvimentosustentavelodsrelatodeexperiencia
AT medeirospereiraveronica literaturaemdialogocomosobjetivosdodesenvolvimentosustentavelodsrelatodeexperiencia
AT santosdearaujoanamaria literaturaemdialogocomosobjetivosdodesenvolvimentosustentavelodsrelatodeexperiencia
AT dantasanacarla literaturaemdialogocomosobjetivosdodesenvolvimentosustentavelodsrelatodeexperiencia
_version_ 1766681986639855616