The use of digital technologies in the 21st century classes

This article aims to characterize elementary school teachers’ pedagogical conceptions and practices, and also understand the school position regarding the use of digital technologies in classrooms, at a time that “the movement towards personalization is already advanced in medicine and we need to mo...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Semião, Daniela, Tinoca, Luís
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25689
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-25689
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-256892021-09-27T12:00:37Z The use of digital technologies in the 21st century classes El uso de tecnologías digitales en las aulas del siglo XXI A utilização das tecnologias digitais nas aulas do século XXI Semião, Daniela Tinoca, Luís Práticas Pedagógicas Professores Tecnologias Digitais Salas de Aula Pedagogical Practices Teachers Digital Technologies Classrooms Schools Prácticas Pedagógicas Docentes Tecnologías Digitales Salas de clase Escuela This article aims to characterize elementary school teachers’ pedagogical conceptions and practices, and also understand the school position regarding the use of digital technologies in classrooms, at a time that “the movement towards personalization is already advanced in medicine and we need to move quickly towards this, also in the world of education” (ROBINSON, 2019). The empirical study fits into a qualitative approach, through the case study modality, assuming an interpretive paradigm. Data were collected through document analysis, observation and interview, then we’ve proceeded to content analysis, using triangulation. Participants are 6 elementary school teachers form a private school in Lisbon, Portugal. The results point out the existence of teachers’ willingness, confidence and skills, although the use of technologies by students, during classes, is not significant. Este artículo tiene como objetivo caracterizar las concepciones y las prácticas pedagógicas de los docentes de primaria y comprender el posicionamiento de la escuela bajo análisis en relación al uso de tecnologías digitales en las clases, en un momento en el que “el movimiento hacia la personalización ya está avanzado en la medicina y necesitamos avanzar rápidamente hacia esto, también en el mundo de la educación” (ROBINSON, 2019). El estudio empírico se enmarca en un enfoque cualitativo, a través de la modalidad de estudio de caso, asumiendo un carácter interpretativo. Los datos fueron recolectados mediante análisis de documentos, observación y entrevista, procediendo al análisis de su contenido, mediante triangulación. En este estudio, participaron 6 profesores de primaria en una escuela privada en Lisboa, Portugal. Los resultados apuntan a la existencia de disposición, confianza y habilidades por parte de los docentes, aunque el uso de tecnologías por parte de los estudiantes, durante las clases, no es significativo. Este artigo pretende caracterizar as concepções e práticas pedagógicas dos professores do Ensino Fundamental e entender o posicionamento da escola em análise face à utilização das tecnologias digitais nas aulas, numa altura em que “o movimento no sentido da personalização já se encontra avançado na medicina e precisamos de avançar rapidamente para este, também no mundo da educação” (ROBINSON, 2019). O estudo empírico enquadra-se numa abordagem qualitativa, mediante a modalidade de estudo de caso, assumindo um cariz interpretativo. Os dados foram recolhidos por meio de análise documental, observação e entrevista, tendo-se procedido à análise de conteúdo dos mesmos, com recurso à triangulação. Participaram, neste estudo, 6 professores do Ensino Fundamental, de uma escola privada de Lisboa, Portugal. Os resultados apontam para a existência de vontade, confiança e competências por parte dos docentes, embora a utilização das tecnologias pelos alunos, em contexto escolar, não seja expressiva. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2021-09-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25689 Revista Educação em Questão; v. 59 n. 61 (2021): jul./set. 2021 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2021v59n61 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25689/14812 Copyright (c) 2021 Revista Educação em Questão
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Semião, Daniela
Tinoca, Luís
spellingShingle Semião, Daniela
Tinoca, Luís
The use of digital technologies in the 21st century classes
author_facet Semião, Daniela
Tinoca, Luís
author_sort Semião, Daniela
title The use of digital technologies in the 21st century classes
title_short The use of digital technologies in the 21st century classes
title_full The use of digital technologies in the 21st century classes
title_fullStr The use of digital technologies in the 21st century classes
title_full_unstemmed The use of digital technologies in the 21st century classes
title_sort use of digital technologies in the 21st century classes
description This article aims to characterize elementary school teachers’ pedagogical conceptions and practices, and also understand the school position regarding the use of digital technologies in classrooms, at a time that “the movement towards personalization is already advanced in medicine and we need to move quickly towards this, also in the world of education” (ROBINSON, 2019). The empirical study fits into a qualitative approach, through the case study modality, assuming an interpretive paradigm. Data were collected through document analysis, observation and interview, then we’ve proceeded to content analysis, using triangulation. Participants are 6 elementary school teachers form a private school in Lisbon, Portugal. The results point out the existence of teachers’ willingness, confidence and skills, although the use of technologies by students, during classes, is not significant.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2021
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25689
work_keys_str_mv AT semiaodaniela theuseofdigitaltechnologiesinthe21stcenturyclasses
AT tinocaluis theuseofdigitaltechnologiesinthe21stcenturyclasses
AT semiaodaniela elusodetecnologiasdigitalesenlasaulasdelsigloxxi
AT tinocaluis elusodetecnologiasdigitalesenlasaulasdelsigloxxi
AT semiaodaniela autilizacaodastecnologiasdigitaisnasaulasdoseculoxxi
AT tinocaluis autilizacaodastecnologiasdigitaisnasaulasdoseculoxxi
AT semiaodaniela useofdigitaltechnologiesinthe21stcenturyclasses
AT tinocaluis useofdigitaltechnologiesinthe21stcenturyclasses
_version_ 1766682794422960128