O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica
In the allegorical articulation between Álvaro Vieira Pinto's “illiterate philosopher” and Fernando Pessoa's “clothed soul”, as an expression of alienation, the study on the curricular matrix of eight Philosophy courses at Federal Universities in the Southern Region of Brazil is systematiz...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25121 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-25121 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-251212021-08-24T12:54:11Z O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica Britto Corrêa, Marcos Soares Ferreira, Liliana Curso de filosofia Alienação Universidade Crítica Trabalho pedagógico Philosophy course Alienation. University Criticism Pedagogical word Curso de filosofia Alienación Universidad Crítica Trabalho pedagogico In the allegorical articulation between Álvaro Vieira Pinto's “illiterate philosopher” and Fernando Pessoa's “clothed soul”, as an expression of alienation, the study on the curricular matrix of eight Philosophy courses at Federal Universities in the Southern Region of Brazil is systematized. The study was guided by materialistic dialectical analysis, implying the approximation with the phenomenon, production of data analysis and synthesis. The documents represent the conditioning factor that expresses Philosophy as a hegemonic product of the European continent, being a kind of demonstration of the “clothed soul” that makes Brazilian students averse to knowing their reality. Throughout the text, arguments in favor of criticism are presented, based on the totality in which the country is inserted. In this sense, Philosophy is strengthened against academic alienation, based, therefore, on the intention of knowing and producing the resolution of concrete problems of the people of which the Philosophy student is a part. En la articulación alegórica entre el “filósofo analfabeto” de Álvaro Vieira Pinto y el “alma vestida” de Fernando Pessoa, como expresión de alienación, se sistematiza el estudio de la matriz curricular de 8 cursos de Filosofía en Universidades Federales de la Región Sur de Brasil. Este estudio estuvo guiado por una análisis dialéctico materialista, que implica la aproximación con el fenómeno, la producción de análisis y la síntesis de datos. Los documentos representan el condicionante que expresa la Filosofía como producto hegemónico del continente europeo, siendo una especie de demostración del “alma vestida” que hace que los estudiantes brasileños sean reacios a conocer su realidad. Se presentan argumentos a favor de la crítica, basados en la totalidad en la que se inserta el país. Así, la Filosofía se fortalece en contra la alienación académica, basada, en la intención de conocer y producir resoluciones de problemas concretos de la población. Na articulação alegórica entre o “filósofo analfabeto” de Álvaro Vieira Pinto e a “alma vestida” de Fernando Pessoa, como expressão da alienação, sistematiza-se o estudo sobre a matriz curricular de 8 cursos de Filosofia das Universidades Federais da Região Sul do Brasil. O estudo orientou-se pela análise dialética materialista, implicando na aproximação com o fenômeno, produção da análise dos dados e síntese. Os documentos representam o condicionante que expressa a Filosofia como produto hegemônico do continente europeu, sendo uma espécie de demonstração da “alma vestida” que forma os estudantes brasileiros avessos a conhecer sua realidade. Ao longo do texto é apresentada argumentação em favor da crítica, tendo por base a totalidade em que o país está inserido. Neste sentido se potencializa a Filosofia contra a alienação acadêmica, fundamentada, portanto, na intenção de conhecer e produzir a resolução de problemas concretos do povo do qual o estudante de Filosofia é parte. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2021-08-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25121 Revista Educação em Questão; v. 59 n. 60 (2021): abr./jun. 2021 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2021v59n60 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25121/14581 Copyright (c) 2021 Revista Educação em Questão |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Britto Corrêa, Marcos Soares Ferreira, Liliana |
spellingShingle |
Britto Corrêa, Marcos Soares Ferreira, Liliana O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
author_facet |
Britto Corrêa, Marcos Soares Ferreira, Liliana |
author_sort |
Britto Corrêa, Marcos |
title |
O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
title_short |
O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
title_full |
O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
title_fullStr |
O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
title_full_unstemmed |
O filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
title_sort |
o filósofo analfabeto contra a “alma vestida” da alienação acadêmica |
description |
In the allegorical articulation between Álvaro Vieira Pinto's “illiterate philosopher” and Fernando Pessoa's “clothed soul”, as an expression of alienation, the study on the curricular matrix of eight Philosophy courses at Federal Universities in the Southern Region of Brazil is systematized. The study was guided by materialistic dialectical analysis, implying the approximation with the phenomenon, production of data analysis and synthesis. The documents represent the conditioning factor that expresses Philosophy as a hegemonic product of the European continent, being a kind of demonstration of the “clothed soul” that makes Brazilian students averse to knowing their reality. Throughout the text, arguments in favor of criticism are presented, based on the totality in which the country is inserted. In this sense, Philosophy is strengthened against academic alienation, based, therefore, on the intention of knowing and producing the resolution of concrete problems of the people of which the Philosophy student is a part. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2021 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25121 |
work_keys_str_mv |
AT brittocorreamarcos ofilosofoanalfabetocontraaalmavestidadaalienacaoacademica AT soaresferreiraliliana ofilosofoanalfabetocontraaalmavestidadaalienacaoacademica |
_version_ |
1766682793097560064 |