A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor
This article aimed to analyze an event of textual production in which the subjects, in their context of production, constituted the act of reflection of their praxis, becoming authors through their own word and the other's word. This is an action research (THIOLLENT, 2011) with qualitative appr...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/24572 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-24572 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-245722022-09-28T12:32:47Z A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor Petrus, Wilton Santos, Elian da Silva Cavalcanti dos Santos , Adriana Gomes, Yana Liss Soares This article aimed to analyze an event of textual production in which the subjects, in their context of production, constituted the act of reflection of their praxis, becoming authors through their own word and the other's word. This is an action research (THIOLLENT, 2011) with qualitative approach (BAUER; GASKEL, 2002). From the theoretical assumptions of Bakhtin (2010; 2011; 2017), Volóchinov (2017), among others, we analyzed the development of the students' text through counterword process of dialogic mediation (BAKHTIN, 2011; GERALDI, 2002). The results indicate that, through dialogic interaction, the other has a fundamental role in the construction and enhancement of the text, collaborating in the formation of the subject author and contributing to the development of more detailed narration events through the use of linguistic resources, such as informational density and lexical variety. Este artigo teve como objetivo analisar um evento de produção textual no qual os sujeitos, em seu contexto de produção, puderam constituir o ato de reflexão de sua práxis tornando-se autores por intermédio da palavra própria e da palavra outra. Trata-se de uma pesquisa-ação (THIOLLENT, 2011) de abordagem qualitativa (BAUER; GASKEL, 2002). A partir dos pressupostos teóricos de Bakhtin (2010; 2011; 2017), Volóchinov (2017), entre outros, analisamos o desenvolvimento do texto dos alunos que aconteceu por intermédio do processo da mediação dialógica por uma oferta de contrapalavra (BAKHTIN, 2011; GERALDI, 2002). Os resultados indicam que, através da interação dialógica, o outro tem papel fundante na construção e enriquecimento do texto, colaborando na formação do sujeito autor e contribuindo para o desenvolvimento de eventos de narração mais detalhados através do uso de recursos linguísticos como densidade informacional e variedade lexical. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2022-03-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/24572 Revista do GELNE; v. 24 n. 1 (2022); 15-29 2236-0883 10.21680/1517-7874.2022v24n1 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/24572/15517 Copyright (c) 2022 Revista do GELNE http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Petrus, Wilton Santos, Elian da Silva Cavalcanti dos Santos , Adriana Gomes, Yana Liss Soares |
spellingShingle |
Petrus, Wilton Santos, Elian da Silva Cavalcanti dos Santos , Adriana Gomes, Yana Liss Soares A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
author_facet |
Petrus, Wilton Santos, Elian da Silva Cavalcanti dos Santos , Adriana Gomes, Yana Liss Soares |
author_sort |
Petrus, Wilton |
title |
A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
title_short |
A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
title_full |
A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
title_fullStr |
A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
title_full_unstemmed |
A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
title_sort |
escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor |
description |
This article aimed to analyze an event of textual production in which the subjects, in their context of production, constituted the act of reflection of their praxis, becoming authors through their own word and the other's word. This is an action research (THIOLLENT, 2011) with qualitative approach (BAUER; GASKEL, 2002). From the theoretical assumptions of Bakhtin (2010; 2011; 2017), Volóchinov (2017), among others, we analyzed the development of the students' text through counterword process of dialogic mediation (BAKHTIN, 2011; GERALDI, 2002). The results indicate that, through dialogic interaction, the other has a fundamental role in the construction and enhancement of the text, collaborating in the formation of the subject author and contributing to the development of more detailed narration events through the use of linguistic resources, such as informational density and lexical variety. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2022 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/24572 |
work_keys_str_mv |
AT petruswilton aescritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT santoseliandasilva aescritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT cavalcantidossantosadriana aescritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT gomesyanalisssoares aescritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT petruswilton escritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT santoseliandasilva escritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT cavalcantidossantosadriana escritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor AT gomesyanalisssoares escritaeooutrodialogismoeformacaodosujeitoautor |
_version_ |
1766683431798833152 |