At break: ethnographic notes on body training and gender constructs

This article proposes a reflection on one of the school rites in which the (in) docile bodies of girls and boys, presumably, can express themselves with more freedom: break time. What is the break, that magical, noisy and bustling interval that for a moment breaks a continuum of prescriptio...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Breder, Debora, Weber, Girlaine Vieira
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/23046
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-23046
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-230462021-05-07T18:11:50Z At break: ethnographic notes on body training and gender constructs En el recreio: notas etnográficas sobre el adiestramiento del cuerpo y las construcciones de género No recreio: notas etnográficas sobre o adestramento do corpo e os construtos de gênero Breder, Debora Weber, Girlaine Vieira Escola. Corpo. Gênero. Recreio. School. Body. Gender. Class break. Escuela. Cuerpo. Género. Recreo. This article proposes a reflection on one of the school rites in which the (in) docile bodies of girls and boys, presumably, can express themselves with more freedom: break time. What is the break, that magical, noisy and bustling interval that for a moment breaks a continuum of prescriptions and proscriptions? From an ethnographic perspective, we realize that the break time is also made up of rules, not always explicit. Rules that separate, classify and rank, and contribute to the incessant work of training of bodies at school. The games and plays that take place during it are generified, as are the spaces in which they take place. From the court to the courtyard, the normalizing sanction falls in different ways on the bodies of girls and boys, according to the gender of the transgression and the transgressions of gender. However, despite constant vigilance, girls and boys resist, deviate, and create: they tension and displace gender boundaries in their games and plays, testing, in a playful way, other ways of being and staying in the world. Este artículo propone una reflexión sobre un rito escolar en el cual los cuerpos (in) dóciles de niñas y niños pueden, presumiblemente, expresarse con más libertad: el recreo. ¿Qué es el recreo, ese intervalo mágico y ruidoso que rompe momentáneamente un continuum hecho de prescripciones y proscripciones? Desde una perspectiva etnográfica, percibimos que el recreo también se compone de reglas, no siempre explícitas, que separan y clasifican, contribuyendo para el trabajo incesante de adiestramiento de los cuerpos en la escuela. Los juegos que tienen lugar en él son generificados, al igual que los espacios donde ocurren. Desde la cancha hasta el patio, la sanción normalizadora recae de diferentes maneras en los cuerpos de niñas y niños, de acuerdo con el género de la transgresión y las transgresiones de género. Sin embargo, a pesar de la vigilancia constante, las niñas y los niños resisten, se desvían, inventan: tensionan y desplazan los límites de género en sus juegos, probando, de manera lúdica, otras formas de ser y estar en el mundo. Este artigo propõe uma reflexão sobre um rito escolar no qual os corpos (in)dóceis de meninas e meninos podem, supostamente, se expressar com mais liberdade: o recreio. O que é o recreio, esse intervalo mágico, barulhento e alvoroçado que rompe momentaneamente um continuum feito de prescrições e proscrições? A partir de um olhar etnográfico, percebemos que o recreio também é feito de regras, nem sempre explícitas, que separam, classificam e hierarquizam, concorrendo para o trabalho incessante de adestramento dos corpos na escola. Os jogos e brincadeiras que nele ocorrem são generificados, assim como os espaços nos quais se desenrolam. Da quadra ao pátio, a sanção normalizadora recai de formas distintas sobre os corpos de meninas e meninos, segundo o gênero da transgressão e as transgressões de gênero. Entretanto, apesar da vigilância constante, meninas e meninos resistem, desviam, inventam: tensionam e deslocam as fronteiras de gênero em seus jogos e brincadeiras, testando, de forma lúdica, outras formas de ser e de estar no mundo. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2021-02-10 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/23046 Revista Educação em Questão; v. 59 n. 59 (2021): jan./mar. 2021 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2021v59n59 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/23046/13827
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Breder, Debora
Weber, Girlaine Vieira
spellingShingle Breder, Debora
Weber, Girlaine Vieira
At break: ethnographic notes on body training and gender constructs
author_facet Breder, Debora
Weber, Girlaine Vieira
author_sort Breder, Debora
title At break: ethnographic notes on body training and gender constructs
title_short At break: ethnographic notes on body training and gender constructs
title_full At break: ethnographic notes on body training and gender constructs
title_fullStr At break: ethnographic notes on body training and gender constructs
title_full_unstemmed At break: ethnographic notes on body training and gender constructs
title_sort at break: ethnographic notes on body training and gender constructs
description This article proposes a reflection on one of the school rites in which the (in) docile bodies of girls and boys, presumably, can express themselves with more freedom: break time. What is the break, that magical, noisy and bustling interval that for a moment breaks a continuum of prescriptions and proscriptions? From an ethnographic perspective, we realize that the break time is also made up of rules, not always explicit. Rules that separate, classify and rank, and contribute to the incessant work of training of bodies at school. The games and plays that take place during it are generified, as are the spaces in which they take place. From the court to the courtyard, the normalizing sanction falls in different ways on the bodies of girls and boys, according to the gender of the transgression and the transgressions of gender. However, despite constant vigilance, girls and boys resist, deviate, and create: they tension and displace gender boundaries in their games and plays, testing, in a playful way, other ways of being and staying in the world.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2021
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/23046
work_keys_str_mv AT brederdebora atbreakethnographicnotesonbodytrainingandgenderconstructs
AT webergirlainevieira atbreakethnographicnotesonbodytrainingandgenderconstructs
AT brederdebora enelrecreionotasetnograficassobreeladiestramientodelcuerpoylasconstruccionesdegenero
AT webergirlainevieira enelrecreionotasetnograficassobreeladiestramientodelcuerpoylasconstruccionesdegenero
AT brederdebora norecreionotasetnograficassobreoadestramentodocorpoeosconstrutosdegenero
AT webergirlainevieira norecreionotasetnograficassobreoadestramentodocorpoeosconstrutosdegenero
_version_ 1766682787015819264