A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS
ABSTRACT Thinking about the accessibility and inclusion of deaf people in the facilities of the Institudo Federal do Pará - Campus Santarém, we sought to develop an Extension Project for the teaching of Brazilian Sign Language (LIBRAS) in the facilities of the institute from 2018 to 2019,...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22769 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-22769 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-227692021-12-07T11:18:02Z A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS Dorisvan da Silva Portela, Antônia ABSTRACT Thinking about the accessibility and inclusion of deaf people in the facilities of the Institudo Federal do Pará - Campus Santarém, we sought to develop an Extension Project for the teaching of Brazilian Sign Language (LIBRAS) in the facilities of the institute from 2018 to 2019, whose target audience were IFPA servants and students, in addition to places offered to students and teachers outside the institution. The work aimed to contribute to the teaching and learning of Brazilian Sign Language, as well as its grammatical structure and functionality in society. The project was developed following an execution schedule. Initially, we raised the number of people interested, then the availability of days and free time so that we could organize the schedule of the meetings, according to the availability of the institute and people interested. The result was satisfactory due to the number of participants, making it necessary to repeat the project in the years to come. KEY WORDS: LIBRAS, EDUCATION, DEAF PEOPLE, LIBRAS TRAINING RESUMEN Pensando en la accesibilidad y en la inclusión de sordos en las dependencias del Instituto Federal de Pará – Campus Santarém, buscamos desarrollar un Proyecto de Extensión para la Enseñanza de la Lengua de Señales Brasileña en las dependencias del instituto en el periodo de 2018 a la 2019, cuyo público meta son sirvientes y alumnos del IFPA. además de vagas fue ofrecido vagas para alumnos y profesores externos. El trabajo tuvo el objetivo de contribuir con la enseñanza y aprendizaje de la Lengua de Señales Brasileña, así como su estructura gramatical y su funcionalidad en la sociedad. El proyecto fue desarrollado obedeciendo a un cronograma de ejecución. Inicialmente levantamos el número de personas interesadas, en seguida la disponibilidad de los días y horarios para que pudiéramos organizar el cronograma de los encuentros, de acuerdo con la disponibilidad del instituto e interesados. El resultado fue satisfactorio por el número de participantes, haciéndose necesario la repetición del proyecto en los próximos años. Palabras-clave: Libras. Educación. Inclusión de sordo. Libras-Capacitación. RESUMO Pensando na acessibilidade e na inclusão de surdos nas dependências do Instituto Federal do Pará (IFPA) – Campus Santarém, buscamos desenvolver um Projeto de Extensão para o ensino da Língua de Sinais Brasileira nas dependências do instituto no período de 2018 à 2019, cujo público alvo foram servidores e alunos do IFPA, além de vagas ofertadas para alunos e professores externos à nstituição. O trabalho teve como objetivo contribuir com o ensino e aprendizagem da Língua de Sinais Brasileira, assim como sua estrutura gramatical e sua funcionalidade na sociedade. O projeto foi desenvolvido obedecendo a um cronograma de execução. Inicialmente levantamos o número de pessoas interessadas, em seguida a disponibilidade de dias e horários para que pudéssemos organizar o cronograma dos encontros, de acordo com a disponibilidade do instituto e dos interessados. O resultado foi satisfatório pelo número de participantes, fazendo-se necessária a repetição do projeto nos próximos anos. Palavras chaves: Libras. Educação. – Inclusão do surdo. Libras – Capacitação. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22769 Revista Extensão & Sociedade; v. 11 n. 2 (2020): Revista Extensão & sociedade Vol. XI, 2020.2 2178-6054 2595-0150 10.21680/2178-6054.2020v11n2 por https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22769/14116 Copyright (c) 2020 Revista Extensão & Sociedade |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Dorisvan da Silva Portela, Antônia |
spellingShingle |
Dorisvan da Silva Portela, Antônia A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS |
author_facet |
Dorisvan da Silva Portela, Antônia |
author_sort |
Dorisvan da Silva Portela, Antônia |
title |
A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS |
title_short |
A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS |
title_full |
A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS |
title_fullStr |
A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS |
title_full_unstemmed |
A IMPLEMENTAÇÃO DAS AÇÕES INCLUSIVAS PELO NAPNE E A CAPACITAÇÃO POR MEIO DOS CURSOS DE LIBRAS |
title_sort |
implementação das ações inclusivas pelo napne e a capacitação por meio dos cursos de libras |
description |
ABSTRACT
Thinking about the accessibility and inclusion of deaf people in the facilities of the Institudo Federal do Pará - Campus Santarém, we sought to develop an Extension Project for the teaching of Brazilian Sign Language (LIBRAS) in the facilities of the institute from 2018 to 2019, whose target audience were IFPA servants and students, in addition to places offered to students and teachers outside the institution. The work aimed to contribute to the teaching and learning of Brazilian Sign Language, as well as its grammatical structure and functionality in society. The project was developed following an execution schedule. Initially, we raised the number of people interested, then the availability of days and free time so that we could organize the schedule of the meetings, according to the availability of the institute and people interested. The result was satisfactory due to the number of participants, making it necessary to repeat the project in the years to come.
KEY WORDS: LIBRAS, EDUCATION, DEAF PEOPLE, LIBRAS TRAINING
|
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2020 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22769 |
work_keys_str_mv |
AT dorisvandasilvaportelaantonia aimplementacaodasacoesinclusivaspelonapneeacapacitacaopormeiodoscursosdelibras AT dorisvandasilvaportelaantonia implementacaodasacoesinclusivaspelonapneeacapacitacaopormeiodoscursosdelibras |
_version_ |
1766681977275023360 |