CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA
Introduction: During their training, the physiotherapist is prepared to work at alllevels of care, not being restricted only to the rehabilitation and curative actions towhich they are commonly associated, health promotion and education, it is part oftheir duties and aim at the autonomy in the healt...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/22620 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-22620 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Néry do Nascimento, Arlon Brito da Silva, Amanda Maria Carvalho Caxias, Carolyne Alves de Paula, Dionatan Christophe Carneiro Alves Pereira, Mayane |
spellingShingle |
Néry do Nascimento, Arlon Brito da Silva, Amanda Maria Carvalho Caxias, Carolyne Alves de Paula, Dionatan Christophe Carneiro Alves Pereira, Mayane CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA |
author_facet |
Néry do Nascimento, Arlon Brito da Silva, Amanda Maria Carvalho Caxias, Carolyne Alves de Paula, Dionatan Christophe Carneiro Alves Pereira, Mayane |
author_sort |
Néry do Nascimento, Arlon |
title |
CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA |
title_short |
CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA |
title_full |
CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA |
title_fullStr |
CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA |
title_sort |
contribuições da vivência em comunidade para formação acadêmica em fisioterapia |
description |
Introduction: During their training, the physiotherapist is prepared to work at alllevels of care, not being restricted only to the rehabilitation and curative actions towhich they are commonly associated, health promotion and education, it is part oftheir duties and aim at the autonomy in the health of the population. Objective:Describe the perception of physiotherapy students about their experience in thesupervised internship in the community health sector. Methodology: The reportspresented in this study are linked to the performance of four students of thePhysiotherapy course in a Basic Health Unit in the municipality of Piripiri-PI, duringthe period from February to March of the year 2020. The activities were carried outthree times a week, the division was established in three moments (Stretching andblood pressure measurement; Dynamic; Conversation circle), with the aim ofbringing a better interaction between the community and academics, providinghealth gains to participants and promoting greater knowledge on the topicsaddressed. Results and discussion: These actions carried out during the internshipresulted in the construction of a bond between academics and the community,generating promotion and education for both sides, as well as the deconstruction ofsociety about the physiotherapist's duties. Conclusions: Thus, it ends that theinternship in the community adds to the theoretical and practical knowledge ofacademics a rich experience, which leads to the development of skills and teamwork, as well as providing a greater appreciation of the importance of primary care and the role of the physiotherapist. in the multidisciplinary team. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2021 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/22620 |
work_keys_str_mv |
AT nerydonascimentoarlon contribuicoesdavivenciaemcomunidadeparaformacaoacademicaemfisioterapia AT britodasilvaamandamaria contribuicoesdavivenciaemcomunidadeparaformacaoacademicaemfisioterapia AT carvalhocaxiascarolyne contribuicoesdavivenciaemcomunidadeparaformacaoacademicaemfisioterapia AT alvesdepauladionatanchristophe contribuicoesdavivenciaemcomunidadeparaformacaoacademicaemfisioterapia AT carneiroalvespereiramayane contribuicoesdavivenciaemcomunidadeparaformacaoacademicaemfisioterapia |
_version_ |
1766683207337508864 |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-226202021-06-23T11:32:56Z CONTRIBUIÇÕES DA VIVÊNCIA EM COMUNIDADE PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA EM FISIOTERAPIA Néry do Nascimento, Arlon Brito da Silva, Amanda Maria Carvalho Caxias, Carolyne Alves de Paula, Dionatan Christophe Carneiro Alves Pereira, Mayane Introduction: During their training, the physiotherapist is prepared to work at alllevels of care, not being restricted only to the rehabilitation and curative actions towhich they are commonly associated, health promotion and education, it is part oftheir duties and aim at the autonomy in the health of the population. Objective:Describe the perception of physiotherapy students about their experience in thesupervised internship in the community health sector. Methodology: The reportspresented in this study are linked to the performance of four students of thePhysiotherapy course in a Basic Health Unit in the municipality of Piripiri-PI, duringthe period from February to March of the year 2020. The activities were carried outthree times a week, the division was established in three moments (Stretching andblood pressure measurement; Dynamic; Conversation circle), with the aim ofbringing a better interaction between the community and academics, providinghealth gains to participants and promoting greater knowledge on the topicsaddressed. Results and discussion: These actions carried out during the internshipresulted in the construction of a bond between academics and the community,generating promotion and education for both sides, as well as the deconstruction ofsociety about the physiotherapist's duties. Conclusions: Thus, it ends that theinternship in the community adds to the theoretical and practical knowledge ofacademics a rich experience, which leads to the development of skills and teamwork, as well as providing a greater appreciation of the importance of primary care and the role of the physiotherapist. in the multidisciplinary team. Introducción: Durante su formación, el fisioterapeuta está preparado para trabajaren todos los niveles asistenciales, no limitándose únicamente a las accionesrehabilitadoras y curativas a las que comúnmente se asocia, promoción de la salud yeducación, forma parte de sus funciones y apunta a la autonomía en la salud delpoblación. Objetivo: Describir la percepción de los estudiantes de fisioterapia sobresu experiencia en la pasantía supervisada en el sector salud comunitario.Metodología: Los informes presentados en este estudio están vinculados aldesempeño de cuatro alumnos del curso de Fisioterapia en una Unidad Básica deSalud del municipio de Piripiri-PI, durante el período de febrero a marzo del año2020. Las actividades se realizaron tres veces por semana, La división se estableció entres momentos (Estiramiento y medición de la presión arterial; Dinámico; Círculo deconversación), con el objetivo de traer una mejor interacción entre la comunidad y losacadémicos, brindar ganancias en salud a los participantes y promover un mayorconocimiento sobre los temas. dirigido. Resultados y discusión: Estas accionesrealizadas durante la pasantía resultaron en la construcción de un vínculo entre losacadémicos y la comunidad, generando promoción y educación para ambos lados,así como la deconstrucción de la sociedad sobre los deberes del fisioterapeuta.Conclusiones: Así, finaliza que la pasantía en la comunidad suma a losconocimientos teóricos y prácticos de los académicos una rica experiencia, queconduce al desarrollo de habilidades y trabajo en equipo, además de brindar unamayor apreciación de la importancia de la atención primaria y el rol delfisioterapeuta. en el equipo multidisciplinario. Introdução: Durante sua formação o fisioterapeuta é preparado para atuar em todosos níveis de atenção, não ficando restritos somente às ações reabilitadoras e curativasàs quais são comumente associados, a promoção e educação em saúde, faz parte desuas atribuições e visam a autonomia na saúde da população. Objetivo: Descrever apercepção dos acadêmicos de fisioterapia sobre a vivência no estágio supervisionadono setor de saúde da comunidade. Metodologia: Os relatos apresentados nesteestudo estão vinculados à atuação de quatro discentes do curso de Fisioterapia emuma Unidade Básica de Saúde do município de Piripiri-PI, durante o período defevereiro a março do ano de 2020. As atividades eram realizadas três vezes porsemana, ficando estabelecido a divisão em três momentos (Alongamento e aferiçãoda pressão arterial; Dinâmica; Roda de conversa), com o intuito de trazer umamelhor interação da comunidade com os acadêmicos, proporcionar ganhos de saúdeaos participantes e promover um maior conhecimento sobre os temas abordados.Resultados e discussão: Essas ações realizadas durante o estágio, resultaram naconstrução de um vínculo entre os acadêmicos e a comunidade gerando promoção eeducação para ambos os lados, bem como a desconstrução da sociedade sobre asatribuições do fisioterapeuta. Conclusões: Desta forma finda-se que o estágio nacomunidade agrega ao conhecimento teórico e prático dos acadêmicos umaexperiência rica, que leva ao desenvolvimento de habilidades e trabalho em equipe,assim como proporciona uma maior valorização sobre a importância da atençãoprimária e o papel do fisioterapeuta na equipe multidisciplinar. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2021-05-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/22620 Revista Ciência Plural; v. 7 n. 2 (2021): Revista Ciência Plural; 149-162 2446-7286 10.21680/2446-7286.2021v7n2 por https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/22620/14200 Copyright (c) 2021 Revista Ciência Plural |