A ignorância cisheteronormativa

This article aims to think about a concept of cisheteronormative ignorance, in order to understand and face the policies of invisibility and erasure of Trans People in different social spaces. I use a theoretically engaged reflection of the terms of ignorance, gender, knowledge and Transfeminism in...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: de Oliveira Lima, Alef
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: EDUFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22354
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-22354
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-223542021-07-09T19:29:24Z A ignorância cisheteronormativa de Oliveira Lima, Alef This article aims to think about a concept of cisheteronormative ignorance, in order to understand and face the policies of invisibility and erasure of Trans People in different social spaces. I use a theoretically engaged reflection of the terms of ignorance, gender, knowledge and Transfeminism in the sense of seeking a decoupage of ideas of neutrality, cisheteronormativity and cissexism. The analyzed empirical material has been collected through my multilocalized ethnography with collectives and Extension Programs aimed at making higher education accessible to Trans People People and combating transphobia since 2018. The results of this problematization point to an “ignorant knowledge” of cis subjects that reflects a process of political and epistemological instrumentalization that not only contributes to error but, insists on making mistakes. O presente artigo visa pensar um conceito de ignorância cisheteronormativa, de modo a compreender e enfrentar as políticas de invisibilização e apagamento das Pessoas Trans em diferentes espaços sociais. Utilizo uma reflexão teoricamente engajada dos termos de ignorância, gênero, conhecimento e Transfeminismo para buscar uma decupagem de ideias de neutralidade, cisheteronormatividade e cissexismo. O material empírico analisado vem sendo coletado através da minha etnografia multilocalizada com coletivos e Programas de Extensão voltados à acessibilização do ensino superior para Pessoas Trans e ao combate a transfobia desde 2018. Os resultados dessa problematização apontam para um “conhecimento ignorante” dos sujeitos cis que reflete um processo de instrumentalização política e epistemológica que não apenas contribui ao erro, mas, insiste em errar. EDUFRN 2021-07-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos de convidados avaliados por pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22354 Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades; v. 14 n. 22 (2021): Revista Bagoas - Estudos Gays: gênero e sexualidades 2316-6185 1982-0518 por https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22354/14394 Copyright (c) 2021 Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author de Oliveira Lima, Alef
spellingShingle de Oliveira Lima, Alef
A ignorância cisheteronormativa
author_facet de Oliveira Lima, Alef
author_sort de Oliveira Lima, Alef
title A ignorância cisheteronormativa
title_short A ignorância cisheteronormativa
title_full A ignorância cisheteronormativa
title_fullStr A ignorância cisheteronormativa
title_full_unstemmed A ignorância cisheteronormativa
title_sort ignorância cisheteronormativa
description This article aims to think about a concept of cisheteronormative ignorance, in order to understand and face the policies of invisibility and erasure of Trans People in different social spaces. I use a theoretically engaged reflection of the terms of ignorance, gender, knowledge and Transfeminism in the sense of seeking a decoupage of ideas of neutrality, cisheteronormativity and cissexism. The analyzed empirical material has been collected through my multilocalized ethnography with collectives and Extension Programs aimed at making higher education accessible to Trans People People and combating transphobia since 2018. The results of this problematization point to an “ignorant knowledge” of cis subjects that reflects a process of political and epistemological instrumentalization that not only contributes to error but, insists on making mistakes.
publisher EDUFRN
publishDate 2021
url https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22354
work_keys_str_mv AT deoliveiralimaalef aignoranciacisheteronormativa
AT deoliveiralimaalef ignoranciacisheteronormativa
_version_ 1766682521506938880