Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia
Between dream and reality: youtubers for a day, is a pedagogical project aimed at building a YouTube channel, the Clubinho de Históri@s, developed in the third year classes of the João XXIII Application College of the Federal University of Juiz de Fora. It was structured from the students' narr...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/21694 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-21694 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-216942022-05-04T19:21:22Z Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia Paiva, Lauriana Mendes, Liliana leitura; escrita; letramento digital reading; writing; digital literacy Between dream and reality: youtubers for a day, is a pedagogical project aimed at building a YouTube channel, the Clubinho de Históri@s, developed in the third year classes of the João XXIII Application College of the Federal University of Juiz de Fora. It was structured from the students' narratives, in the schooling process. The channel makes it possible, through digital text (videos), to share the content of students' reading practices through the experience of being Small Storytellers. In this pilot pedagogical experience, we seek to reorganize the work of Portuguese Language, Geography and History of one of the third year classes of elementary school (30 students) in the age group of 8-9 years of a federal public college, in the city of Juiz de Fora / MG. The problem that motivated the present work was: how to reorganize the work of the third year of elementary school, with regard to the development of a pedagogical proposal that meets and stimulates the potential of a student with High Skills-Giftedness (HA/D) - in language - and also the potential of a student with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), in a heterogeneous class and with extremes in terms of learning to acquire written language? Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia, é um projeto pedagógico que visou a construção de um canal no YouTube, o Clubinho de Históri@s, desenvolvido nas turmas de terceiro ano do Colégio de Aplicação João XXIII da Universidade Federal de Juiz de Fora. Foi estruturado a partir das narrativas dos alunos, no processo de escolarização. O canal possibilita, por meio do texto digital (vídeos), o compartilhamento de conteúdo das práticas leitoras dos alunos através da experiência de serem Pequenos Contadores de Histórias. Nesta experiência pedagógica piloto, buscamos reorganizar o trabalho de Língua Portuguesa, Geografia e História de uma das turmas do terceiro ano do Ensino Fundamental (30 alunos) na faixa etária dos 8-9 anos de um colégio público federal, na cidade de Juiz de Fora/MG. A situação problema motivadora do presente trabalho foi: como reorganizar o trabalho do terceiro ano do Ensino Fundamental, no tocante ao desenvolvimento de uma proposta pedagógica que atenda e estimule o potencial de um aluno com altas habilidades-super dotação (AH-SD) – na área da linguagem – e também o potencial de um aluno com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH), numa turma heterogênea e com extremos no ponto de vista da aprendizagem da aquisição da língua escrita? UFRN 2022-03-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/21694 Revista Educação e Infâncias ; v. 1 n. 1 (2022) 2764-6076 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/21694/15487 Copyright (c) 2022 Revista Educação e Infâncias |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Paiva, Lauriana Mendes, Liliana |
spellingShingle |
Paiva, Lauriana Mendes, Liliana Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
author_facet |
Paiva, Lauriana Mendes, Liliana |
author_sort |
Paiva, Lauriana |
title |
Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
title_short |
Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
title_full |
Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
title_fullStr |
Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
title_full_unstemmed |
Entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
title_sort |
entre o sonho e a realidade: youtubers por um dia |
description |
Between dream and reality: youtubers for a day, is a pedagogical project aimed at building a YouTube channel, the Clubinho de Históri@s, developed in the third year classes of the João XXIII Application College of the Federal University of Juiz de Fora. It was structured from the students' narratives, in the schooling process. The channel makes it possible, through digital text (videos), to share the content of students' reading practices through the experience of being Small Storytellers. In this pilot pedagogical experience, we seek to reorganize the work of Portuguese Language, Geography and History of one of the third year classes of elementary school (30 students) in the age group of 8-9 years of a federal public college, in the city of Juiz de Fora / MG. The problem that motivated the present work was: how to reorganize the work of the third year of elementary school, with regard to the development of a pedagogical proposal that meets and stimulates the potential of a student with High Skills-Giftedness (HA/D) - in language - and also the potential of a student with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), in a heterogeneous class and with extremes in terms of learning to acquire written language? |
publisher |
UFRN |
publishDate |
2022 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/21694 |
work_keys_str_mv |
AT paivalauriana entreosonhoearealidadeyoutubersporumdia AT mendesliliana entreosonhoearealidadeyoutubersporumdia |
_version_ |
1766683740444033024 |