MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS
This article presents an account of the curatorship experience carried out in the FIC – “Mulheres Mil” Modality 2017.2 course offered by the Lajes IFRN Advanced Campus, the theme of which was the environment, focusing on recycling. The objective of this study was to mediate the reading of the short...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/20411 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-20411 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-204112021-11-04T00:57:23Z MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS Silva, Meire Celedônio da Alves, Marcelo Victor dos Santos Costa, Daryjane Pereira Martins, Maria Eduarda Alves Costa, Dallyane Débora Pereira This article presents an account of the curatorship experience carried out in the FIC – “Mulheres Mil” Modality 2017.2 course offered by the Lajes IFRN Advanced Campus, the theme of which was the environment, focusing on recycling. The objective of this study was to mediate the reading of the short story “O Amor”, by the author Clarice Lispector, with the women participating in the course, bringing a moment of reading, interpretation and reflection of the text, contributing to the formation of readers. The study was based on Vygotsky's (1996) assumptions about mediation and learning, in addition to the assumptions of Socio-discursive Interactionism about the role of language in human development throughout life. The study results indicate a possible awareness of the importance of reading by both student curators and students in the course. Este artículo consiste en presentar una descripción de la experiencia vivida en la curaduría realizada en el taller FIC – Modalidade Mulheres Mil 2017.2, cuyo tema fue el medio ambiente, centrado en el reciclaje, ofrecido por el IFRN Campus Avançado Lajes. El objetivo de este trabajo fue proponer y mediar la lectura del cuento “O Amor”, de la autora Clarice Lispector, junto a las mujeres que participaron del taller, brindando un momento de lectura, interpretación y reflexión del texto, contribuyendo para la formación de lectores. El trabajo realizado se basó en los estudios de Vygotsky (1996), en mediación y aprendizaje, además de los supuestos del Interaccionismo Sociodiscursivo, sobre el papel del lenguaje en el desarrollo humano a lo largo de la vida. El trabajo desarrollado apunta a una posible conciencia de la importancia de la lectura tanto por parte de los estudiantes curadores como de los demás estudiantes. Este artigo consiste em apresentar um relato de experiência vivenciada na curadoria realizada no curso FIC – Modalidade Mulheres Mil 2017.2, que teve como tema meio ambiente, voltado à reciclagem, ofertado pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN – Campus Avançado Lajes. O objetivo deste trabalho foi mediar a leitura do conto “Amor”, de Clarice Lispector, com as mulheres participantes do curso, trazendo um momento de leitura, interpretação e reflexão do texto, contribuindo para a formação de leitores. O trabalho realizado teve como suporte os pressupostos de Vygotsky (1996), sobre mediação e aprendizagem, além dos pressupostos do Interacionismo Sociodiscursivo sobre o papel da linguagem no desenvolvimento humano ao longo da vida. O trabalho desenvolvido aponta para uma possível tomada de consciência sobre a importância da leitura tanto das estudantes curadoras quanto das estudantes cursistas. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-07-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/20411 Revista Extensão & Sociedade; v. 11 n. 1 (2020): Revista Extensão & Sociedade Vol. XI, 2020.1 2178-6054 2595-0150 10.21680/2178-6054.2020v11n1 por https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/20411/14946 Copyright (c) 2020 Revista Extensão & Sociedade |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Silva, Meire Celedônio da Alves, Marcelo Victor dos Santos Costa, Daryjane Pereira Martins, Maria Eduarda Alves Costa, Dallyane Débora Pereira |
spellingShingle |
Silva, Meire Celedônio da Alves, Marcelo Victor dos Santos Costa, Daryjane Pereira Martins, Maria Eduarda Alves Costa, Dallyane Débora Pereira MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS |
author_facet |
Silva, Meire Celedônio da Alves, Marcelo Victor dos Santos Costa, Daryjane Pereira Martins, Maria Eduarda Alves Costa, Dallyane Débora Pereira |
author_sort |
Silva, Meire Celedônio da |
title |
MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS |
title_short |
MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS |
title_full |
MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS |
title_fullStr |
MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS |
title_full_unstemmed |
MEDIAÇÃO DE LEITURA NO CURSO MULHERES MIL: DIÁLOGOS NECESSÁRIOS |
title_sort |
mediação de leitura no curso mulheres mil: diálogos necessários |
description |
This article presents an account of the curatorship experience carried out in the FIC – “Mulheres Mil” Modality 2017.2 course offered by the Lajes IFRN Advanced Campus, the theme of which was the environment, focusing on recycling. The objective of this study was to mediate the reading of the short story “O Amor”, by the author Clarice Lispector, with the women participating in the course, bringing a moment of reading, interpretation and reflection of the text, contributing to the formation of readers. The study was based on Vygotsky's (1996) assumptions about mediation and learning, in addition to the assumptions of Socio-discursive Interactionism about the role of language in human development throughout life. The study results indicate a possible awareness of the importance of reading by both student curators and students in the course. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2020 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/20411 |
work_keys_str_mv |
AT silvameireceledonioda mediacaodeleituranocursomulheresmildialogosnecessarios AT alvesmarcelovictordossantos mediacaodeleituranocursomulheresmildialogosnecessarios AT costadaryjanepereira mediacaodeleituranocursomulheresmildialogosnecessarios AT martinsmariaeduardaalves mediacaodeleituranocursomulheresmildialogosnecessarios AT costadallyanedeborapereira mediacaodeleituranocursomulheresmildialogosnecessarios |
_version_ |
1766681968943038464 |