Fell and undertand eletronic games: mobile devices and small children

The article addresses results of interaction of young children with electronic games on mobile devices, through a research carried out in a municipal public institution for early childhood education in the city of Maceió (Alagoas state, Brazil). It aimed to analyze the processes of digital literacy...

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Detalhes bibliográficos
Principais autores: Izidro dos Anjos, Cleriston, Leopoldo Mercado, Luis Paulo
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/19872
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spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-198722021-03-31T15:20:52Z Fell and undertand eletronic games: mobile devices and small children Siente y entienda los juegos electrónicos: dispositivos móviles y niños pequeños Tatear e desvendar jogos eletrônicos: dispositivos móveis e crianças pequenas Izidro dos Anjos, Cleriston Leopoldo Mercado, Luis Paulo Crianças pequenas. Letramento digital. Ludicidade. Jogos eletrônicos. Young children. Digital literacy. Playfulness. Electronic games. Niños pequenos. Alfabetización digital. Acción lúdica. Juegos electrónicos. The article addresses results of interaction of young children with electronic games on mobile devices, through a research carried out in a municipal public institution for early childhood education in the city of Maceió (Alagoas state, Brazil). It aimed to analyze the processes of digital literacy of children from 4 to 5 years old, in an intervention research developed from the contributions of sociology of childhood and studies on digital literacy. The field diary and video recording were used as data collection instruments, in order to capture children's actions, expressions and interactions with tablets, with adults and with each other. The conclusions point to the fact that young children build rich and diverse experiences with the digital universe insofar as they are offered the necessary conditions so that they can explore the tablets with creativity and autonomy. El artículo analiza la interacción de los niños pequeños con juegos electrónicos en dispositivos móviles, a través de una investigación realizada en una institución pública municipal para la educación de la primera infancia en la ciudad de Maceió (Alagoas, Brasil). Su objetivo era analizar los procesos de alfabetización digital de niños de 4 a 5 años, en una investigación de intervención desarrollada a partir de las contribuciones de sociología de la infancia y estudios sobre alfabetización digital. El diario de campo y la grabación de video se utilizaron como instrumentos de recolección de datos, para capturar las acciones, expresiones e interacciones de los niños con tablets, con adultos y entre ellos. Las conclusiones apuntan al hecho de que los niños pequeños desarrollan experiencias ricas y diversas con el universo digital en la medida en que se les ofrecen las condiciones necesarias para que puedan explorar los tablets con creatividad y autonomía. O artigo aborda resultados da interação de crianças pequenas com jogos eletrônicos em dispositivos móveis, através de uma pesquisa realizada em uma instituição pública municipal de educação infantil da cidade de Maceió (Alagoas, Brasil). Teve como objetivo analisar os processos de letramento digital das crianças de 4 a 5 anos de idade, numa pesquisa-intervenção desenvolvida a partir das contribuições da sociologia da infância e dos estudos sobre letramento digital. O diário de campo e a videogravação foram utilizados como instrumentos de coleta de dados, de modo a captar ações, expressões e interações das crianças com os tablets, com os adultos e entre si. As conclusões apontam que as crianças pequenas constroem ricas e diversificadas experiências com o universo digital na medida em que lhes são oferecidas condições necessárias para que possam explorar os tablets com criatividade e autonomia. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-09-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/19872 Revista Educação em Questão; v. 58 n. 57 (2020): jul./set. 2020 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2020v58n57 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/19872/13170
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