Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira

There are many myths involving the acquisition of more than one language during childhood. Such misconceptions end up influencing parents' linguistic attitudes, mainly because many of them are spread by professionals. This case study has as its main objectives, therefore, to observe the influen...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Teixeira Correa, Bruna, Ferreira Mozzillo, Isabella
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19829
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-19829
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-198292020-08-26T16:17:55Z Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira Teixeira Correa, Bruna Ferreira Mozzillo, Isabella There are many myths involving the acquisition of more than one language during childhood. Such misconceptions end up influencing parents' linguistic attitudes, mainly because many of them are spread by professionals. This case study has as its main objectives, therefore, to observe the influence of the myths that involve the infantile child language, an infantile linguistic attitude that does not select the use of its mother language, to identify the feeling of the daughter, already adult, in relation to make this choice and note the role of the father in this decision. For this, interviews were recorded with mother and daughter based on a script previously prepared. The results showed that the mother was influenced by the myths surrounding bilingualism in her decision not to teach her daughter her mother language; whereas the daughter questions the decision of her parent; and that the father had a negative influence on the mother's decision. Variados são os mitos que envolvem a aquisição de mais de uma língua durante a infância. Tais concepções errôneas acabam tendo influência nas atitudes linguísticas dos pais, principalmente porque muitas delas são difundidas por profissionais. Este estudo de caso tem como objetivos principais observar a influência dos mitos que circundam o bilinguismo infantil na atitude linguística de uma mãe que decidiu não ensinar a sua língua materna a sua filha, identificar o sentimento da filha, já adulta, em relação a essa escolha e observar o papel do pai nessa decisão. Para isso, foram gravadas entrevistas com mãe e filha tendo por base um roteiro previamente elaborado. Os resultados apontaram que a mãe sofreu influências de mitos referentes ao bilinguismo infantil na decisão de não ensinar a sua língua materna a sua filha; que esta questiona a decisão de sua progenitora; e que o pai teve influência negativa na decisão da mãe. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-08-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19829 Revista do GELNE; v. 22 n. 2 (2020); 159-173 2236-0883 10.21680/1517-7874.2020v22n2 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19829/13147 Copyright (c) 2020 Revista do GELNE
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Teixeira Correa, Bruna
Ferreira Mozzillo, Isabella
spellingShingle Teixeira Correa, Bruna
Ferreira Mozzillo, Isabella
Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
author_facet Teixeira Correa, Bruna
Ferreira Mozzillo, Isabella
author_sort Teixeira Correa, Bruna
title Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
title_short Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
title_full Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
title_fullStr Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
title_full_unstemmed Mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
title_sort mitos e concepções acerca do bilinguismo infantil: um estudo de caso de mãe peruana e filha brasileira
description There are many myths involving the acquisition of more than one language during childhood. Such misconceptions end up influencing parents' linguistic attitudes, mainly because many of them are spread by professionals. This case study has as its main objectives, therefore, to observe the influence of the myths that involve the infantile child language, an infantile linguistic attitude that does not select the use of its mother language, to identify the feeling of the daughter, already adult, in relation to make this choice and note the role of the father in this decision. For this, interviews were recorded with mother and daughter based on a script previously prepared. The results showed that the mother was influenced by the myths surrounding bilingualism in her decision not to teach her daughter her mother language; whereas the daughter questions the decision of her parent; and that the father had a negative influence on the mother's decision.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2020
url https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19829
work_keys_str_mv AT teixeiracorreabruna mitoseconcepcoesacercadobilinguismoinfantilumestudodecasodemaeperuanaefilhabrasileira
AT ferreiramozzilloisabella mitoseconcepcoesacercadobilinguismoinfantilumestudodecasodemaeperuanaefilhabrasileira
_version_ 1766683414508863488