Investigando representações de masculinidades em capas de revistas para o público LGBT+

In contemporary society, there is an increasing number of multimodal texts and technological resources that build social representations and establish interpersonal relationships, which, in turn, influence the way we understand our everyday experiences in the most diverse contexts. In this paper, we...

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Detalhes bibliográficos
Principais autores: Bezerra, Fábio Alexandre Silva, Ferreira Rocha, Ana Flora
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19345
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spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-193452020-06-22T17:49:46Z Investigando representações de masculinidades em capas de revistas para o público LGBT+ Bezerra, Fábio Alexandre Silva Ferreira Rocha, Ana Flora In contemporary society, there is an increasing number of multimodal texts and technological resources that build social representations and establish interpersonal relationships, which, in turn, influence the way we understand our everyday experiences in the most diverse contexts. In this paper, we investigate representations of masculinities present in magazine covers produced for the LGBT+ audience. Based on categories of analysis proposed in Kress and van Leeuwen’s (2006) grammar of visual design and on concepts from Critical Discourse Analysis (CDA) put forth by Fairclough (1989), as well as studies of gender (LOPES, 2006, CONNELL, 2005), six covers of the magazine MaisJR were analyzed. Besides being distributed nationwide, MaisJR was chosen for having the highest circulation among magazines of its genre in Brazil. In these covers, we aimed to find aspects that could help us to understand if such representations contribute to the maintenance of a hegemonic view of masculinity, or if, on the contrary, they help to deconstruct patterns known in society and propagated through other means. After selecting the covers, we carried out the multimodal analysis and discussed the textual results found based on concepts of CDA. General results indicate that the magazine works with an editorial policy that favors the propagation of hegemonic values ??regarding masculinities, valuing the strong, muscular man who has hair on his body and who conveys the idea of ??power through clothing and/or how he behaves in the social environment. Na sociedade contemporânea, há um número crescente de textos multimodais e de recursos tecnológicos que constroem representações sociais e estabelecem relações interpessoais, que, por sua vez, influenciam a maneira como entendemos nossas experiências cotidianas nos mais diversos contextos. Neste artigo, investigamos representações de masculinidades presentes em capas de revistas produzidas para o público LGBT+. Com base nos estudos de Kress e van Leeuwen (2006) em sua gramática do design visual, bem como em conceitos propostos pela Análise Crítica do Discurso (ACD) de Fairclough (1989), além de estudos de gênero social (LOPES, 2006; CONNELL, 2005), foram analisadas seis capas da revista MaisJR, com circulação nacional, tendo sido escolhida por ter a maior tiragem entre revistas do gênero no Brasil. Nessas capas, buscamos encontrar aspectos que nos ajudassem a entender se tais representações contribuem para a manutenção de uma visão hegemônica de masculinidade, ou se, ao contrário, ajudam a desconstruir padrões conhecidos na sociedade e propagados em outros meios. Após a seleção das capas, fizemos a análise multimodal e discutimos os resultados textuais encontrados com base em conceitos da ACD. Resultados gerais indicam que a revista trabalha com uma política editorial que favorece a propagação de valores hegemônicos no que diz respeito a masculinidades, valorizando o homem forte, musculoso, que possui pelos no corpo e que transmite a ideia de poder por meio do vestuário e/ou de como se comporta no meio social. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-05-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19345 Revista do GELNE; v. 22 n. 1 (2020); 215-230 2236-0883 10.21680/1517-7874.2020v22n1 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19345/12776 Copyright (c) 2020 Revista do GELNE
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