Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo
Researching writing production in the academy implies understanding the process of production, distribution and reception of genres, since texts are designed to be understood within certain cultural contexts. The researches of Biasi-Rodrigues (1998 and 2009), Swales (1990), address aspects such as:...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19331 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-19331 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-193312020-06-22T17:50:07Z Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo GONÇALVES OLIVEIRA, FRANCISCO Ramos de Melo, Profa. Dra. Barbara Olímpia Researching writing production in the academy implies understanding the process of production, distribution and reception of genres, since texts are designed to be understood within certain cultural contexts. The researches of Biasi-Rodrigues (1998 and 2009), Swales (1990), address aspects such as: conceptions of genres that extrapolate a perspective towards a textual 'formula'; the notion of the gender chain and the interrelationship between them; and the notion of academic literacies. In this way, we intend to investigate copies of abstracts, observing the conduction, distribution and organization of information as an indicator element of the academic literacy of undergraduate students, some of them majoring in Portuguese and in Mathematics. Our research is of exploratory-descriptive nature, analyzing a corpus consisting of ten abstracts of course completion papers – TCC. The results demonstrate essential differences in the productions, as well as non-prototypical elements revealed in the analyzed samples, evidencing the marks of the disciplinary culture. Pesquisar a produção escrita, na academia, implica compreender o processo de produção, distribuição e recepção dos gêneros, pois os textos são elaborados para serem compreendidos em certos contextos culturais. As pesquisas de Biasi-Rodrigues (1998 e 2009) e Swales (1990) abordam aspectos como: concepções de gêneros que extrapolam uma perspectiva voltada para uma ‘fórmula’ textual e a inter-relação entre eles. Dessa forma, pretendemos investigar exemplares de resumos, observando a condução, distribuição e organização das informações como elemento indicador do letramento acadêmico dos estudantes de Licenciaturas em Letras/Português e em Matemática. Nossa pesquisa é de natureza exploratório-descritiva, analisando um corpus constituído por dez resumos de monografia. Os resultados demonstram diferenças essenciais nas produções das duas áreas, além de elementos não prototípicos revelados nos exemplares analisados, evidenciando as marcas da cultura disciplinar. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-03-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19331 Revista do GELNE; v. 22 n. 1 (2020); 132-146 2236-0883 10.21680/1517-7874.2020v22n1 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19331/12558 Copyright (c) 2020 Revista do GELNE |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
GONÇALVES OLIVEIRA, FRANCISCO Ramos de Melo, Profa. Dra. Barbara Olímpia |
spellingShingle |
GONÇALVES OLIVEIRA, FRANCISCO Ramos de Melo, Profa. Dra. Barbara Olímpia Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo |
author_facet |
GONÇALVES OLIVEIRA, FRANCISCO Ramos de Melo, Profa. Dra. Barbara Olímpia |
author_sort |
GONÇALVES OLIVEIRA, FRANCISCO |
title |
Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo |
title_short |
Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo |
title_full |
Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo |
title_fullStr |
Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo |
title_full_unstemmed |
Escrita na universidade: práticas com gênero Resumo |
title_sort |
escrita na universidade: práticas com gênero resumo |
description |
Researching writing production in the academy implies understanding the process of production, distribution and reception of genres, since texts are designed to be understood within certain cultural contexts. The researches of Biasi-Rodrigues (1998 and 2009), Swales (1990), address aspects such as: conceptions of genres that extrapolate a perspective towards a textual 'formula'; the notion of the gender chain and the interrelationship between them; and the notion of academic literacies. In this way, we intend to investigate copies of abstracts, observing the conduction, distribution and organization of information as an indicator element of the academic literacy of undergraduate students, some of them majoring in Portuguese and in Mathematics. Our research is of exploratory-descriptive nature, analyzing a corpus consisting of ten abstracts of course completion papers – TCC. The results demonstrate essential differences in the productions, as well as non-prototypical elements revealed in the analyzed samples, evidencing the marks of the disciplinary culture. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2020 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/19331 |
work_keys_str_mv |
AT goncalvesoliveirafrancisco escritanauniversidadepraticascomgeneroresumo AT ramosdemeloprofadrabarbaraolimpia escritanauniversidadepraticascomgeneroresumo |
_version_ |
1766683412667564032 |