A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética
This study deals with cheating - which includes plagiarism and what is commonly known as cola, pesca, fila in Brazil and copianço in Portugal. The goal was to reflect about the impact of the definition and sharing of a code of conduct by the Higher Education Institution (HEI). The...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
格式: | Online |
语言: | por |
出版: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
在线阅读: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18656 |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-18656 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-186562021-03-25T17:49:44Z A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética Pimenta, Maria Alzira de Almeida Domingues, Ivo Vieira, Thereza Carolina Gonçalves Avaliação. Fraude acadêmica. Código de conduta. Ética. This study deals with cheating - which includes plagiarism and what is commonly known as cola, pesca, fila in Brazil and copianço in Portugal. The goal was to reflect about the impact of the definition and sharing of a code of conduct by the Higher Education Institution (HEI). The study is justified as Academic fraud is a set of practices of a student who tries to circumvent the rules defined in the scope of educational practice, demonstrating that he has knowledge that he does not really has. The research was carried out based on bibliographic review and documentary analysis. The incidence of the phenomenon is significant, indicating that Cheating is a common practice in schools and universities. The proposal is that universities define codes of conduct, as a matter of urgency, to guide students and teachers to reflect on the consequences of their actions and decisions. Este estudio trata del fraude académico (copiarse) - que comprende el plagio y lo que es comúnmente conocido como cola, pesca, fila, en Brasil, y copianço, en Portugal. El objetivo era reflexionar sobre el impacto de la definición y compartición de un código de conducta por la Institución de Enseñanza Superior (IES). El estudio se justifica una vez que la fraude académico és un conjunto de prácticas de un estudiante que pretenda burlar las reglas definidas en el ámbito de la práctica educativa, demostrando tener conocimientos que realmente no domina. La investigación se realizó en base a revisión bibliográfica y análisis documental. La incidencia del fenómeno es significativa, indicando que el copiarse es una práctica común en las escuelas y universidades. La propuesta es que las universidades definan códigos de conducta, con urgencia, para orientar a estudiantes y docentes a reflexionar sobre las consecuencias de sus acciones y decisiones. Este estudo trata da fraude acadêmica – que compreende o plágio e o que é comumente conhecida como cola, pesca, fila, no Brasil, e copianço, em Portugal. O objetivo foi refletir sobre o impacto da definição e do compartilhamento de um Código de Conduta na Instituição de Ensino Superior (IES). O estudo se justifica uma vez que a fraude acadêmica é um conjunto de práticas de um estudante que pretenda burlar as regras definidas no âmbito da prática educativa, demonstrando ter conhecimentos que realmente não domina e, portanto, precisa ser enfrentada. A pesquisa foi realizada a partir de revisão bibliográfica e análise documental. A incidência do fenômeno é significativa, indicando que a cola é uma prática comum nas escolas e universidades. A proposta é que as universidades definam códigos de conduta, com urgência, para orientar estudantes e docentes a refletir sobre as consequências de suas ações e decisões. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18656 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 54 (2019): out./dez. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n54 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18656/12326 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Pimenta, Maria Alzira de Almeida Domingues, Ivo Vieira, Thereza Carolina Gonçalves |
spellingShingle |
Pimenta, Maria Alzira de Almeida Domingues, Ivo Vieira, Thereza Carolina Gonçalves A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
author_facet |
Pimenta, Maria Alzira de Almeida Domingues, Ivo Vieira, Thereza Carolina Gonçalves |
author_sort |
Pimenta, Maria Alzira de Almeida |
title |
A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
title_short |
A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
title_full |
A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
title_fullStr |
A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
title_full_unstemmed |
A Fraude Acadêmica e o Código de Conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
title_sort |
fraude acadêmica e o código de conduta na universidade:: a responsabilidade da formação ética |
description |
This study deals with cheating - which includes plagiarism and what is commonly known as cola, pesca, fila in Brazil and copianço in Portugal. The goal was to reflect about the impact of the definition and sharing of a code of conduct by the Higher Education Institution (HEI). The study is justified as Academic fraud is a set of practices of a student who tries to circumvent the rules defined in the scope of educational practice, demonstrating that he has knowledge that he does not really has. The research was carried out based on bibliographic review and documentary analysis. The incidence of the phenomenon is significant, indicating that Cheating is a common practice in schools and universities. The proposal is that universities define codes of conduct, as a matter of urgency, to guide students and teachers to reflect on the consequences of their actions and decisions. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18656 |
work_keys_str_mv |
AT pimentamariaalziradealmeida afraudeacademicaeocodigodecondutanauniversidadearesponsabilidadedaformacaoetica AT dominguesivo afraudeacademicaeocodigodecondutanauniversidadearesponsabilidadedaformacaoetica AT vieiratherezacarolinagoncalves afraudeacademicaeocodigodecondutanauniversidadearesponsabilidadedaformacaoetica AT pimentamariaalziradealmeida fraudeacademicaeocodigodecondutanauniversidadearesponsabilidadedaformacaoetica AT dominguesivo fraudeacademicaeocodigodecondutanauniversidadearesponsabilidadedaformacaoetica AT vieiratherezacarolinagoncalves fraudeacademicaeocodigodecondutanauniversidadearesponsabilidadedaformacaoetica |
_version_ |
1766682769497260032 |