Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira
This study aims to reflect on scientific production and academic productivism in the evaluation process of Brazilian postgraduate studies. The approach method used for the research was the deductive method since it is bibliographic research. As a result, the study discusses the relevance of scientif...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/18423 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-18423 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-184232021-12-02T17:29:40Z Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira Lima, Juliane Medeiros de Vanti, Nadia Evaluation Scientific production Academic productivity. Avaliação Produção científica Produtivismo acadêmico This study aims to reflect on scientific production and academic productivism in the evaluation process of Brazilian postgraduate studies. The approach method used for the research was the deductive method since it is bibliographic research. As a result, the study discusses the relevance of scientific communication to the information society, the development of scientific research and scientific journals, and the popular way of evaluating scientific production in Brazil. Finally, the study concludes that a review and adequacy of evaluation criteria that distinguish scientific production and productivism is necessary, aiming at minimizing injustices and contributing to the scientific and technological growth of the country. O presente estudo tem por objetivo refletir sobre a produção científica e o produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira. O método de abordagem utilizado para a realização da pesquisa foi o método dedutivo, pois se trata de uma pesquisa bibliográfica. Como resultados, o estudo discute a relevância da comunicação científica para a sociedade da informação, o desenvolvimento da pesquisa científica e dos periódicos científicos e a forma atual de avaliação da produção científica no Brasil. Por fim, o estudo conclui que é necessária uma revisão e adequação de critérios avaliativos que distingam produção científica e produtivismo, visando minimizar injustiças e contribuir para o crescimento científico e tecnológico do país. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto application/pdf https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/18423 BiblioCanto; v. 5 n. 1 (2019); 18 - 41 2447-7842 10.21680/2427-7842.2019v5n1 por https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/18423/12349 Copyright (c) 2019 BiblioCanto |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Lima, Juliane Medeiros de Vanti, Nadia |
spellingShingle |
Lima, Juliane Medeiros de Vanti, Nadia Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
author_facet |
Lima, Juliane Medeiros de Vanti, Nadia |
author_sort |
Lima, Juliane Medeiros de |
title |
Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
title_short |
Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
title_full |
Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
title_fullStr |
Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
title_full_unstemmed |
Produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
title_sort |
produção científica e produtivismo acadêmico no processo avaliativo da pós-graduação brasileira |
description |
This study aims to reflect on scientific production and academic productivism in the evaluation process of Brazilian postgraduate studies. The approach method used for the research was the deductive method since it is bibliographic research. As a result, the study discusses the relevance of scientific communication to the information society, the development of scientific research and scientific journals, and the popular way of evaluating scientific production in Brazil. Finally, the study concludes that a review and adequacy of evaluation criteria that distinguish scientific production and productivism is necessary, aiming at minimizing injustices and contributing to the scientific and technological growth of the country. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/18423 |
work_keys_str_mv |
AT limajulianemedeirosde producaocientificaeprodutivismoacademiconoprocessoavaliativodaposgraduacaobrasileira AT vantinadia producaocientificaeprodutivismoacademiconoprocessoavaliativodaposgraduacaobrasileira |
_version_ |
1766681631256477696 |