Popular cultures, education and decolonization
This essay aims to continue the discussions I have been making from previous publications on popular cultures in contemporary times, using the theoretical framework of Cultural Studies and Decolonial Thinking. I search here, on the one hand, to broaden the reflection on the relations between popular...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18279 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-18279 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-182792021-04-01T17:00:28Z Popular cultures, education and decolonization Culturas Populares, Educación y Descolonización Culturas Populares, Educação e Descolonização Rodolpho Jungers Abib, Pedro Culturas populares. Educação, Pensamento decolonial. Capoeira. Popular cultures. Education. Decolonial thinking. Capoeira. Culturas Populares. Educación. Pensamiento decolonial. Capoeira. This essay aims to continue the discussions I have been making from previous publications on popular cultures in contemporary times, using the theoretical framework of Cultural Studies and Decolonial Thinking. I search here, on the one hand, to broaden the reflection on the relations between popular cultures and education processes, and on the other, to establish links between popular cultures and the formulation of a decolonial political action that has been gaining prominence in recent years in Latin America. The example of capoeira, as a decolonial practice, approached here, reveals the protagonists of popular cultures as important political agents of decolonization in dialogue with education. The argument I want to arise is that popular cultures can also be understood as decolonization practices, described here as resistance, awareness and liberating education for those seeking to strengthen this decolonial project under construction. Este ensayo tiene como objetivo continuar las discusiones que he estado haciendo desde publicaciones anteriores sobre culturas populares en los tiempos contemporáneos, utilizando el marco teórico de Estudios Culturales y Pensamiento Decolonial. Busco aquí, por un lado, ampliar la reflexión sobre las relaciones entre las culturas populares y los procesos educativos, y por el otro, establecer vínculos entre las culturas populares y la formulación de una acción política descolonial que ha ganado importancia en los últimos años en América Latina. El ejemplo de la capoeira como práctica descolonial, abordado aquí, revela a los sujetos protagonistas de las culturas populares como importantes agentes políticos de descolonización en el diálogo con la educación. Lo que pretendo defender es que las culturas populares también pueden entenderse como prácticas de descolonización, descritas aquí como resistencia, conciencia y educación liberadora para aquellos que buscan fortalecer este proyecto descolonial en construcción. Este ensaio tem como objetivo dar continuidade às discussões que venho fazendo a partir de publicações anteriores sobre culturas populares na contemporaneidade, utilizando o referencial teórico dos Estudos Culturais e do Pensamento Decolonial. Busco aqui, por um lado, ampliar a reflexão sobre as relações entre culturas populares e processos de educação, e por outro, estabelecer nexos entre culturas populares e a formulação de uma ação política decolonial que vem ganhando destaque nos últimos anos na América Latina. O exemplo da capoeira, enquanto prática decolonial, aqui abordado, revela os sujeitos protagonistas das culturas populares, enquanto importantes agentes políticos da descolonização em diálogo com a educação. O argumento que pretendo defender é que as culturas populares podem ser compreendidas, também, como práticas de descolonização, aqui descritas enquanto resistência, conscientização e educação libertadora para aqueles que buscam fortalecer esse projeto decolonial em construção. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18279 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 54 (2019): out./dez. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n54 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18279/12324 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Rodolpho Jungers Abib, Pedro |
spellingShingle |
Rodolpho Jungers Abib, Pedro Popular cultures, education and decolonization |
author_facet |
Rodolpho Jungers Abib, Pedro |
author_sort |
Rodolpho Jungers Abib, Pedro |
title |
Popular cultures, education and decolonization |
title_short |
Popular cultures, education and decolonization |
title_full |
Popular cultures, education and decolonization |
title_fullStr |
Popular cultures, education and decolonization |
title_full_unstemmed |
Popular cultures, education and decolonization |
title_sort |
popular cultures, education and decolonization |
description |
This essay aims to continue the discussions I have been making from previous publications on popular cultures in contemporary times, using the theoretical framework of Cultural Studies and Decolonial Thinking. I search here, on the one hand, to broaden the reflection on the relations between popular cultures and education processes, and on the other, to establish links between popular cultures and the formulation of a decolonial political action that has been gaining prominence in recent years in Latin America. The example of capoeira, as a decolonial practice, approached here, reveals the protagonists of popular cultures as important political agents of decolonization in dialogue with education. The argument I want to arise is that popular cultures can also be understood as decolonization practices, described here as resistance, awareness and liberating education for those seeking to strengthen this decolonial project under construction. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18279 |
work_keys_str_mv |
AT rodolphojungersabibpedro popularcultureseducationanddecolonization AT rodolphojungersabibpedro culturaspopulareseducacionydescolonizacion AT rodolphojungersabibpedro culturaspopulareseducacaoedescolonizacao |
_version_ |
1766682766735310848 |