Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person

This bibliographical study considers the subject of subjectivity in Postmodernity and analyzes its impact for the formulation of statements about human formation by pedagogy. In the first part, the text analyzes the universal subjectivity as a modern premise and how this notion changes in the postmo...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lopes de Lima, João Francisco
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17720
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-17720
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-177202021-04-05T14:48:02Z Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person La pedagogia, la formación humana y el sujeto narcisista pos moderno A pedagogia, a formação humana e o sujeito narcísico pós-moderno Lopes de Lima, João Francisco Pós-modernidade. Discurso pedagógico. Pedagogia. Narcisismo. Postmodernity. Pedagogical. Discourse. Pedagogy. Narcissism. Postmodernidad. Discurso pedagógico. Pedagogía. Narcisismo. This bibliographical study considers the subject of subjectivity in Postmodernity and analyzes its impact for the formulation of statements about human formation by pedagogy. In the first part, the text analyzes the universal subjectivity as a modern premise and how this notion changes in the postmodern scenario. Next, it characterizes the narcissistic subjectivity, from the construction of Gilles Lipovetsky on the idea of narcissistic person, and on the notion of the era of emptiness, besides other authors that treat on person, the narcissism and the education in times of Postmodernity. Finally, we consider the absorption and impact of the notion of privatized person in the formulation of pedagogical discourses generated or recreated in the postmodern scenario. The text highlights the role of the school as an instance of public life practice and an opportunity for the learning of decentralized forms of thought and of more strengthened persons in autonomy and capacity of collective life. Este estudio bibliográfico considera el tema de la subjetividad en la Posmodernidad y analiza su impacto para la formulación de afirmaciones sobre la formación humana por la pedagogía. En la primera parte, el texto analiza la subjetividad universal como una premisa moderna y cómo esta noción cambia en el escenario posmoderno. A continuación, caracteriza la subjetividad narcisista, a partir de la construcción de Gilles Lipovetsky sobre la idea de sujeto narcisista, y sobre la noción de vacío, además de otros autores que tratan el tema del sujeto, el narcisismo y la educación en tiempos de la Posmodernidad. Finalmente, consideramos la absorción y el impacto de la noción de sujeto privatizado en la formulación de los discursos pedagógicos generados o recreados en el escenario posmoderno. El texto destaca el papel de la escuela como un ejemplo de práctica de la vida pública y una oportunidad para el aprendizaje de formas de pensamiento descentralizadas y de sujetos más fortalecidos en autonomía y capacidad de vida colectiva. Esse estudo, de caráter bibliográfico, considera o tema da subjetividade na Pós-modernidade e analisa o seu impacto para a formulação de enunciados sobre formação humana pela pedagogia. Numa primeira parte, o texto analisa a subjetividade universal como premissa moderna e como essa noção se altera no cenário pós-moderno. Em seguida, caracteriza a subjetividade narcísica, a partir da construção de Gilles Lipovetsky sobre a ideia de sujeito narcísico, e sobre a noção de era do vazio, além de outros autores que tratam sobre o tema do sujeito, do narcisismo e da educação em tempos de Pós-modernidade. Por fim, considera-se a absorção e o impacto da noção de sujeito privatizado na formulação de discursos pedagógicos gerados ou recriados no cenário pós-moderno. O texto destaca o papel da escola como instância de prática da vida pública e oportunidade para o aprendizado de formas de pensamento descentrado e de sujeitos mais fortalecidos em autonomia e capacidade de vida coletiva. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-08-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17720 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 53 (2019): jul./set. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n53 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17720/11923
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Lopes de Lima, João Francisco
spellingShingle Lopes de Lima, João Francisco
Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
author_facet Lopes de Lima, João Francisco
author_sort Lopes de Lima, João Francisco
title Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
title_short Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
title_full Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
title_fullStr Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
title_full_unstemmed Pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
title_sort pedagogy, formation human and the post-modern narcissistic person
description This bibliographical study considers the subject of subjectivity in Postmodernity and analyzes its impact for the formulation of statements about human formation by pedagogy. In the first part, the text analyzes the universal subjectivity as a modern premise and how this notion changes in the postmodern scenario. Next, it characterizes the narcissistic subjectivity, from the construction of Gilles Lipovetsky on the idea of narcissistic person, and on the notion of the era of emptiness, besides other authors that treat on person, the narcissism and the education in times of Postmodernity. Finally, we consider the absorption and impact of the notion of privatized person in the formulation of pedagogical discourses generated or recreated in the postmodern scenario. The text highlights the role of the school as an instance of public life practice and an opportunity for the learning of decentralized forms of thought and of more strengthened persons in autonomy and capacity of collective life.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2019
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17720
work_keys_str_mv AT lopesdelimajoaofrancisco pedagogyformationhumanandthepostmodernnarcissisticperson
AT lopesdelimajoaofrancisco lapedagogialaformacionhumanayelsujetonarcisistaposmoderno
AT lopesdelimajoaofrancisco apedagogiaaformacaohumanaeosujeitonarcisicoposmoderno
_version_ 1766682764472483840