Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais
The study promotes an analytical reflection on how public resources were made available in the context of the national policy for early childhood education, based on the agreements signed between Brazil and the Organization of Ibero-American States (OEI) and the United Nations Educational, Scientifi...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17508 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-17508 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-175082021-03-23T16:43:12Z Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais Langhinotti Carpes, Dulce Mara Lara, Ângela Mara De Barros Recursos Públicos. Educação Infantil. Consultorias. Organismos Internacionais. Public Resources. Child education. Consulting. International Organizations. Recursos públicos. Educación Infantil. Consultorías. Organismos Internacionales. The study promotes an analytical reflection on how public resources were made available in the context of the national policy for early childhood education, based on the agreements signed between Brazil and the Organization of Ibero-American States (OEI) and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and Culture (UNESCO) for contracting international consultancies. In order to support the arguments, the conceptions of these organizations were consulted. The documents of the Ministry of Education – MEC/SEB/COEDI Management Reports for the years 2012-2013 were analyzed. The construction of the referential and the analyzes were developed in the light of historical-dialectical materialism. Data analysis was characterized as qualitative and was based on documentary research and content analysis. Among the results, it was verified that the public resources were made possible in the perspective of a focused policy, in the logic of cost reduction. El estudio promueve una reflexión analítica de cómo se aprobaron los recursos públicos en el contexto de la política nacional para la educación infantil a partir de los convenios firmados entre Brasil y la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y Cultura (UNESCO) para la contratación de consultorías internacionales. Con el fin de subsidiar los argumentos, se consultaron los conceptos de dichos organismos. Hubo una análisis de la documentación del Ministerio de Educación - Informes de Gestión del MEC/SEB/COEDI, de los años (2012-2013). La construcción del referencial y los análisis se desarrollaron a la luz del materialismo historico-dialéctico. El análisis de datos es de característica cualitativa y se dió por medio de la investigación documental y análisis del contenido. Entre los resultados, se constató que los recursos públicos fueron permitidos en la perspectiva de una política con enfoque en la lógica de reducción de gastos. Palabras clave: Recursos públicos. Educación Infantil. Consultorías. Organismos Internacionales. O artigo tem por objetivo analisar como se viabilizaram os recursos públicos destinados à implementação da política nacional para educação infantil por intermédio de convênios firmados pelo Brasil com os organismos internacionais para contratação de consultorias no período de 2012 e 2013. No intuito de subsidiar os argumentos, foram consultadas as concepções dos organismos internacionais, Organização dos Estados Ibero-americanos e Organização das Nações Unidas para Educação, a Ciência e a Cultura. Analisaram-se os documentos do Ministério da Educação – Relatórios de Gestão do Ministério da Educação, referentes à Secretaria da Educação Básica e Coordenação Geral da Educação Infantil dos anos de (2012-2013). A construção do referencial e as análises foram desenvolvidas à luz do materialismo histórico-dialético. A análise dos dados caracteriza-se como qualitativa e se deu por meio da pesquisa documental e da análise de conteúdo. Dentre os resultados, constatou-se que os recursos públicos foram viabilizados na perspectiva de uma política focalizada, na lógica da redução de gastos. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-08-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17508 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 53 (2019): jul./set. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n53 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17508/11922 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Langhinotti Carpes, Dulce Mara Lara, Ângela Mara De Barros |
spellingShingle |
Langhinotti Carpes, Dulce Mara Lara, Ângela Mara De Barros Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
author_facet |
Langhinotti Carpes, Dulce Mara Lara, Ângela Mara De Barros |
author_sort |
Langhinotti Carpes, Dulce Mara |
title |
Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
title_short |
Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
title_full |
Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
title_fullStr |
Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
title_full_unstemmed |
Recursos Públicos investidos na Educação Infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
title_sort |
recursos públicos investidos na educação infantil: : uma análise das consultorias internacionais |
description |
The study promotes an analytical reflection on how public resources were made available in the context of the national policy for early childhood education, based on the agreements signed between Brazil and the Organization of Ibero-American States (OEI) and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and Culture (UNESCO) for contracting international consultancies. In order to support the arguments, the conceptions of these organizations were consulted. The documents of the Ministry of Education – MEC/SEB/COEDI Management Reports for the years 2012-2013 were analyzed. The construction of the referential and the analyzes were developed in the light of historical-dialectical materialism. Data analysis was characterized as qualitative and was based on documentary research and content analysis. Among the results, it was verified that the public resources were made possible in the perspective of a focused policy, in the logic of cost reduction. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17508 |
work_keys_str_mv |
AT langhinotticarpesdulcemara recursospublicosinvestidosnaeducacaoinfantilumaanalisedasconsultoriasinternacionais AT laraangelamaradebarros recursospublicosinvestidosnaeducacaoinfantilumaanalisedasconsultoriasinternacionais |
_version_ |
1766682764105482240 |