Education and Democracy:: the challenges of Public Universities

The article exposes some scenarios of current societies regarding the universalization of the capitalist system through the imposition of a monocultural and productivist model (Vandana Shiva; Claude Levi-Strauss; Isabelle Stengers). Within this process, formal education and academic management of kn...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Almeida, Maria da Conceição de
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17150
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-17150
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-171502021-04-05T15:19:15Z Education and Democracy:: the challenges of Public Universities Educación y Democracia:: los desafíos de las Universidades Públicas Educação e Democracia:: os desafios das Universidades Públicas Almeida, Maria da Conceição de Instituições Federais de Ensino Superior. Democracia. Educação. Complexidade. Federal Institutions of Higher Education. Democracy. Education. Complexity. Instituciones Federales de Enseñanza Superior. Democracia. Educación. Complejidad. The article exposes some scenarios of current societies regarding the universalization of the capitalist system through the imposition of a monocultural and productivist model (Vandana Shiva; Claude Levi-Strauss; Isabelle Stengers). Within this process, formal education and academic management of knowledge and science have distanced themselves from their noblest ideals as regards the integral formation of citizens: the culture of intelligence and creativity to imagine and build a fairer world happen and marked by the diversity of ways of being and living. Only by rejecting the business-productivist model, that compromises the radical imagination (Nuccio Ordine; Norval Baitello Júnior), public universities will be able to find the place that distinguishes them from university-companies. Public universities can and must overcome the exclusively technical-scientific process of market formation that leads to a regression of democracy (Edgar Morin). El artículo expone algunos escenarios de las sociedades actuales en lo que se refiere a la universalización del sistema capitalista por medio de la imposición de un modelo monocultural y productivista (Vandana Shiva; Claude Lévi-Strauss; Isabelle Stengers). En el interior de ese proceso la educación formal y la gestión académica de los conocimientos y de las ciencias se han distanciado de sus idearios más nobles en lo que concierne a una formación integral de los ciudadanos: el cultivo de la inteligencia y la creatividad para imaginar y construir un mundo más justo y marcado por la diversidad de formas de ser y de vivir. Solamente por el rechazo al modelo empresarial-productivista, que compromete la imaginación radical (Nuccio Ordine; Norval Baitello Júnior), las universidades públicas podrán reencontrar el lugar que las distingue de las universidades-empresas. Las universidades públicas pueden y deben superar el proceso exclusivamente técnico-científico de formación para el mercado que conduce a una regresión de la democracia (Edgar Morin). O artigo expõe alguns cenários das sociedades atuais no que diz respeito à universalização do sistema capitalista por meio da imposição de um modelo monocultural e produtivista (Vandana Shiva; Claude Lévi-Strauss; Isabelle Stengers). No interior desse processo, a educação formal e a gestão acadêmica dos conhecimentos e das ciências têm se distanciado de seus ideários mais nobres no que tange a uma formação integral dos cidadãos: o cultivo da inteligência e da criatividade para imaginar e construir um mundo mais justo e marcado pela diversidade de formas de ser e viver. Somente pela recusa ao modelo empresarial-produtivista, que compromete a imaginação radical (Nuccio Ordine; Norval Baitello Júnior), as universidades públicas poderão reencontrar o lugar que as distingui das universidades-empresas. As universidades públicas podem e devem ultrapassar o processo exclusivamente técnico-científico de formação para o mercado que leva a uma regressão da democracia (Edgar Morin).  Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-03-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17150 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 52 (2019): abr./jun. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n52 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17150/11304
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Almeida, Maria da Conceição de
spellingShingle Almeida, Maria da Conceição de
Education and Democracy:: the challenges of Public Universities
author_facet Almeida, Maria da Conceição de
author_sort Almeida, Maria da Conceição de
title Education and Democracy:: the challenges of Public Universities
title_short Education and Democracy:: the challenges of Public Universities
title_full Education and Democracy:: the challenges of Public Universities
title_fullStr Education and Democracy:: the challenges of Public Universities
title_full_unstemmed Education and Democracy:: the challenges of Public Universities
title_sort education and democracy:: the challenges of public universities
description The article exposes some scenarios of current societies regarding the universalization of the capitalist system through the imposition of a monocultural and productivist model (Vandana Shiva; Claude Levi-Strauss; Isabelle Stengers). Within this process, formal education and academic management of knowledge and science have distanced themselves from their noblest ideals as regards the integral formation of citizens: the culture of intelligence and creativity to imagine and build a fairer world happen and marked by the diversity of ways of being and living. Only by rejecting the business-productivist model, that compromises the radical imagination (Nuccio Ordine; Norval Baitello Júnior), public universities will be able to find the place that distinguishes them from university-companies. Public universities can and must overcome the exclusively technical-scientific process of market formation that leads to a regression of democracy (Edgar Morin).
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2019
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17150
work_keys_str_mv AT almeidamariadaconceicaode educationanddemocracythechallengesofpublicuniversities
AT almeidamariadaconceicaode educacionydemocracialosdesafiosdelasuniversidadespublicas
AT almeidamariadaconceicaode educacaoedemocraciaosdesafiosdasuniversidadespublicas
_version_ 1766682761384427520