ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)

This article discusses the implications of the coexistence of popular religious practices, namely, the feasts to Santa Isabel and the rites to the Holy Spirit, in concomitance with the secular manifestations in the public sphere of the Portuguese State. In particular, it is questioned how the princi...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Cerva, Ana Carine
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16767
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-16767
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-167672019-07-24T20:00:09Z ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas) Cerva, Ana Carine This article discusses the implications of the coexistence of popular religious practices, namely, the feasts to Santa Isabel and the rites to the Holy Spirit, in concomitance with the secular manifestations in the public sphere of the Portuguese State. In particular, it is questioned how the principle of secularity in Portugal contributes to the coexistence of religious and secular dynamics, which can generate complementary learning processes between the two knowledge. Therefore, the sociology of religion and moral Durkheim is updated and placed in dialogue with post-secularization of ideas of Habermas. The study follows a qualitative methodology with an interpretive basis. Through the analysis of the constructed materials some post-secular configurations are visualized in the Lusitanian country. It is understood that the post-secular condition and religious pluralism and values are challenges of multiple modernities. O presente artigo discute as implicações da coexistência de práticas religiosas populares, nomeadamente, as festas à Santa Isabel e os ritos ao Espírito Santo, em concomitância com as manifestações seculares na esfera pública do Estado Português. Em particular, questiona-se como o princípio da laicidade em Portugal contribui para a coexistência de dinâmicas religiosas e seculares, as quais podem gerar processos de aprendizagem complementar entre os dois saberes. Para tanto, a sociologia da religião e da moral de Durkheim é atualizada e colocada em dialogo com as ideias de pós-secularização de Habermas. O estudo segue uma metodologia qualitativa de base interpretativa. Por meio da análise dos materiais construídos visualizam-se algumas configurações pós-seculares no país lusitano. Compreende-se que a condição pós-secular e o pluralismo religioso e de valores são desafios das modernidades múltiplas. UFRN 2019-05-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16767 Revista Inter-Legere; v. 2 n. 24 (2019): DOSSIÊ TEORIA SOCIAL: OS CLÁSSICOS NOS CONTEMPORÂNEOS; 166-192 1982-1662 10.21680/1982-1662.2019v2n24 por https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16767/11413 Copyright (c) 2019 Ana Carine Cerva
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Cerva, Ana Carine
spellingShingle Cerva, Ana Carine
ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)
author_facet Cerva, Ana Carine
author_sort Cerva, Ana Carine
title ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)
title_short ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)
title_full ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)
title_fullStr ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)
title_full_unstemmed ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)
title_sort entre o saber e a fé: uma perspectiva pós-secular (de durkheim a habermas)
description This article discusses the implications of the coexistence of popular religious practices, namely, the feasts to Santa Isabel and the rites to the Holy Spirit, in concomitance with the secular manifestations in the public sphere of the Portuguese State. In particular, it is questioned how the principle of secularity in Portugal contributes to the coexistence of religious and secular dynamics, which can generate complementary learning processes between the two knowledge. Therefore, the sociology of religion and moral Durkheim is updated and placed in dialogue with post-secularization of ideas of Habermas. The study follows a qualitative methodology with an interpretive basis. Through the analysis of the constructed materials some post-secular configurations are visualized in the Lusitanian country. It is understood that the post-secular condition and religious pluralism and values are challenges of multiple modernities.
publisher UFRN
publishDate 2019
url https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16767
work_keys_str_mv AT cervaanacarine entreosabereafeumaperspectivaposseculardedurkheimahabermas
_version_ 1766682911497519104