A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theor...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-15963 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-159632019-09-23T19:12:51Z A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti Fófano, Clodoaldo Sanches Souza, Sonia Maria da Fonseca Luquetti, Eliana Crispim França This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theory under study, we chose the short story "The Weaver Girl", by Marina Colasanti, which configures a text of great significant density, allowing the reader to contribute to the texture of the text. In the construction of this article, qualitative bibliographical research was carried out, considering the contributions of theoretical sources that base the search for answers on the topic addressed. Therefore, the way in which the author constructs the text presupposes the participation of the reader in the construction of meaning. Marina Colasanti's tale gains meaning and significance, not only as a narrative aimed at a child-youth audience, but also for any active, participatory reader, capable of reaching implicit information present in the text, completing the meaning of the text, as a co-author of a unfinished object. Thus, it is worth emphasizing that the heart of the production of meanings is in the relation between the said and the understood. Esta pesquisa tem por objetivo refletir sobre a leitura como atividade de construção de sentido. Sendo assim, o texto não é visto como um objeto acabado, mas o sentido dele se completo no leitor, resultante de operações comunicativas e processos linguísticos sociocomunicativos. Como corpus para aplicação da teoria em estudo, escolheu-se o conto “A moça tecelã”, de Marina Colasanti que configura um texto de grande densidade significativa, permitindo o leitor contribuir para a tessitura do texto. Na construção deste artigo, realizou-se pesquisa bibliográfica de base qualitativa, considerando as contribuições de fontes teóricas que embasam a busca de respostas sobre o tema abordado. Portanto, a maneira na qual o autor constrói o texto pressupõe a participação do leitor na construção de sentido. O conto de Marina Colasanti ganha sentido e significação, não apenas como narrativa direcionada para um público infanto-juvenil, mas também para qualquer leitor ativo, participativo, capaz de alcançar informações implícitas presentes no texto, completando o sentido do texto, como coautor de um objeto inacabado. Assim, vale destacar que o cerne da produção de sentidos está na relação entre o dito e o compreendido. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-08-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963 Revista do GELNE; v. 21 n. 2 (2019); 140-150 2236-0883 10.21680/1517-7874.2019v21n2 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963/11978 Copyright (c) 2019 Revista do GELNE |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Fófano, Clodoaldo Sanches Souza, Sonia Maria da Fonseca Luquetti, Eliana Crispim França |
spellingShingle |
Fófano, Clodoaldo Sanches Souza, Sonia Maria da Fonseca Luquetti, Eliana Crispim França A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti |
author_facet |
Fófano, Clodoaldo Sanches Souza, Sonia Maria da Fonseca Luquetti, Eliana Crispim França |
author_sort |
Fófano, Clodoaldo Sanches |
title |
A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti |
title_short |
A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti |
title_full |
A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti |
title_fullStr |
A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti |
title_full_unstemmed |
A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti |
title_sort |
moça tecelã: uma análise semiótica do conto de marina colasanti |
description |
This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theory under study, we chose the short story "The Weaver Girl", by Marina Colasanti, which configures a text of great significant density, allowing the reader to contribute to the texture of the text. In the construction of this article, qualitative bibliographical research was carried out, considering the contributions of theoretical sources that base the search for answers on the topic addressed. Therefore, the way in which the author constructs the text presupposes the participation of the reader in the construction of meaning. Marina Colasanti's tale gains meaning and significance, not only as a narrative aimed at a child-youth audience, but also for any active, participatory reader, capable of reaching implicit information present in the text, completing the meaning of the text, as a co-author of a unfinished object. Thus, it is worth emphasizing that the heart of the production of meanings is in the relation between the said and the understood. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963 |
work_keys_str_mv |
AT fofanoclodoaldosanches amocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti AT souzasoniamariadafonseca amocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti AT luquettielianacrispimfranca amocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti AT fofanoclodoaldosanches mocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti AT souzasoniamariadafonseca mocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti AT luquettielianacrispimfranca mocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti |
_version_ |
1766683405351649280 |