A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti

This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theor...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Fófano, Clodoaldo Sanches, Souza, Sonia Maria da Fonseca, Luquetti, Eliana Crispim França
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-15963
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-159632019-09-23T19:12:51Z A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti Fófano, Clodoaldo Sanches Souza, Sonia Maria da Fonseca Luquetti, Eliana Crispim França This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theory under study, we chose the short story "The Weaver Girl", by Marina Colasanti, which configures a text of great significant density, allowing the reader to contribute to the texture of the text. In the construction of this article, qualitative bibliographical research was carried out, considering the contributions of theoretical sources that base the search for answers on the topic addressed. Therefore, the way in which the author constructs the text presupposes the participation of the reader in the construction of meaning. Marina Colasanti's tale gains meaning and significance, not only as a narrative aimed at a child-youth audience, but also for any active, participatory reader, capable of reaching implicit information present in the text, completing the meaning of the text, as a co-author of a unfinished object. Thus, it is worth emphasizing that the heart of the production of meanings is in the relation between the said and the understood. Esta pesquisa tem por objetivo refletir sobre a leitura como atividade de construção de sentido. Sendo assim, o texto não é visto como um objeto acabado, mas o sentido dele se completo no leitor, resultante de operações comunicativas e processos linguísticos sociocomunicativos. Como corpus para aplicação da teoria em estudo, escolheu-se o conto “A moça tecelã”, de Marina Colasanti que configura um texto de grande densidade significativa, permitindo o leitor contribuir para a tessitura do texto. Na construção deste artigo, realizou-se pesquisa bibliográfica de base qualitativa, considerando as contribuições de fontes teóricas que embasam a busca de respostas sobre o tema abordado. Portanto, a maneira na qual o autor constrói o texto pressupõe a participação do leitor na construção de sentido. O conto de Marina Colasanti ganha sentido e significação, não apenas como narrativa direcionada para um público infanto-juvenil, mas também para qualquer leitor ativo, participativo, capaz de alcançar informações implícitas presentes no texto, completando o sentido do texto, como coautor de um objeto inacabado. Assim, vale destacar que o cerne da produção de sentidos está na relação entre o dito e o compreendido. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-08-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963 Revista do GELNE; v. 21 n. 2 (2019); 140-150 2236-0883 10.21680/1517-7874.2019v21n2 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963/11978 Copyright (c) 2019 Revista do GELNE
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Fófano, Clodoaldo Sanches
Souza, Sonia Maria da Fonseca
Luquetti, Eliana Crispim França
spellingShingle Fófano, Clodoaldo Sanches
Souza, Sonia Maria da Fonseca
Luquetti, Eliana Crispim França
A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
author_facet Fófano, Clodoaldo Sanches
Souza, Sonia Maria da Fonseca
Luquetti, Eliana Crispim França
author_sort Fófano, Clodoaldo Sanches
title A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
title_short A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
title_full A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
title_fullStr A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
title_full_unstemmed A Moça Tecelã: uma análise semiótica do conto de Marina Colasanti
title_sort moça tecelã: uma análise semiótica do conto de marina colasanti
description This research aims to reflect on reading as a meaning-building activity. Thus, the text is not seen as a finished object, but the meaning of it is complete in the reader, resulting from communicative operations and sociocommunication linguistic processes. As a corpus for the application of the theory under study, we chose the short story "The Weaver Girl", by Marina Colasanti, which configures a text of great significant density, allowing the reader to contribute to the texture of the text. In the construction of this article, qualitative bibliographical research was carried out, considering the contributions of theoretical sources that base the search for answers on the topic addressed. Therefore, the way in which the author constructs the text presupposes the participation of the reader in the construction of meaning. Marina Colasanti's tale gains meaning and significance, not only as a narrative aimed at a child-youth audience, but also for any active, participatory reader, capable of reaching implicit information present in the text, completing the meaning of the text, as a co-author of a unfinished object. Thus, it is worth emphasizing that the heart of the production of meanings is in the relation between the said and the understood.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2019
url https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/15963
work_keys_str_mv AT fofanoclodoaldosanches amocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti
AT souzasoniamariadafonseca amocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti
AT luquettielianacrispimfranca amocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti
AT fofanoclodoaldosanches mocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti
AT souzasoniamariadafonseca mocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti
AT luquettielianacrispimfranca mocatecelaumaanalisesemioticadocontodemarinacolasanti
_version_ 1766683405351649280