School representations of geographical knowledge

In the sixties and seventies of the twentieth century there was an important discussion on the explanation of the facts and social phenomena. Since geography and other social sciences the explanation of human behaviour in relation to the memory of the past, social relations, spatial assessment or so...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: González, Xosé M. Souto, Monteagudo, Diego García
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15773
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-15773
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-157732019-06-27T16:53:28Z School representations of geographical knowledge Representaciones escolares del saber geográfico Representações escolares de conhecimento geográfico González, Xosé M. Souto Monteagudo, Diego García Geografia Representações sociais do sistema escolar Competências Geography Social representations of school system Powers Geografía Representaciones sociales del sistema escolar Competencias In the sixties and seventies of the twentieth century there was an important discussion on the explanation of the facts and social phenomena. Since geography and other social sciences the explanation of human behaviour in relation to the memory of the past, social relations, spatial assessment or social representation of the school system was sought. Our aim is to show the obstacles that appear in academic means as a reference for the construction of an educational public space where geography can manifest their powers to facilitate useful learning the knowledge of the local environment in its global context. En los años sesenta-setenta del siglo XX se produjo un debate relevante sobre la comprensión de los hechos y fenómenos sociales. Desde la Geografía y otras ciencias sociales se buscó la explicación del comportamiento humano en relación con el recuerdo del pasado, las relaciones sociales, la valoración espacial o la representación social del sistema escolar. Nuestro objetivo es mostrar los obstáculos que aparecen en el medio académico como referente para la construcción de un espacio público educativo, donde la Geografía pueda manifestar sus competencias para facilitar un aprendizaje útil al conocimiento del medio local en su contexto global. Nos anos sessenta-setenta do século XX produziu-se um debate relevante sobre a compreensão de como se produzem os fatos e fenômenos sociais. Tanto na Geografia como em outras ciências sociais buscou-se a explicação do comportamento humano relacionando-o com a memória do passado, as relações sociais, a valoração espacial ou a representação social do sistema escolar. O objetivo deste artigo consiste em refletir sobre os obstáculos que atuam no meio acadêmico como referentes para a construção de um espaço público educativo, onde a Geografia possa manifestar as suas competências para facilitar uma aprendizagem útil ao conhecimento do meio local no contexto global. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2018-10-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15773 Revista Educação em Questão; v. 56 n. 49 (2018): jul./set. 2018 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2018v56n49 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15773/10706
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author González, Xosé M. Souto
Monteagudo, Diego García
spellingShingle González, Xosé M. Souto
Monteagudo, Diego García
School representations of geographical knowledge
author_facet González, Xosé M. Souto
Monteagudo, Diego García
author_sort González, Xosé M. Souto
title School representations of geographical knowledge
title_short School representations of geographical knowledge
title_full School representations of geographical knowledge
title_fullStr School representations of geographical knowledge
title_full_unstemmed School representations of geographical knowledge
title_sort school representations of geographical knowledge
description In the sixties and seventies of the twentieth century there was an important discussion on the explanation of the facts and social phenomena. Since geography and other social sciences the explanation of human behaviour in relation to the memory of the past, social relations, spatial assessment or social representation of the school system was sought. Our aim is to show the obstacles that appear in academic means as a reference for the construction of an educational public space where geography can manifest their powers to facilitate useful learning the knowledge of the local environment in its global context.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2018
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15773
work_keys_str_mv AT gonzalezxosemsouto schoolrepresentationsofgeographicalknowledge
AT monteagudodiegogarcia schoolrepresentationsofgeographicalknowledge
AT gonzalezxosemsouto representacionesescolaresdelsabergeografico
AT monteagudodiegogarcia representacionesescolaresdelsabergeografico
AT gonzalezxosemsouto representacoesescolaresdeconhecimentogeografico
AT monteagudodiegogarcia representacoesescolaresdeconhecimentogeografico
_version_ 1766682754399862784