Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement

The Group of Studies on Educational Practices in Movement (GEPEM), of the Rio Grande do Norte Federal University, coordinated by the professor Marta Maria Castanho Almeida Pernambuco (1994-2018), developed formative actions for the teacher training in the Statesof Rio Grande do Norte, São Paulo and...

全面介绍

Na minha lista:
书目详细资料
主要作者: Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes
格式: Online
语言:por
出版: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
在线阅读:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15546
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-15546
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-155462021-04-05T15:41:50Z Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement Referencias formativas del Grupo de Estudios Prácticas Educativas en Movimiento Referencias formativas do Grupo de Estudos Práticas Educativas em Movimento Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes Pensamento e práxis de Paulo Freire. Formação de professores. Ações formativas. Thought and praxis of Paulo Freire. Teacher training. Formative actions. Pensamiento y praxis de Paulo Freire. Formación de profesores. Acciones formativas. The Group of Studies on Educational Practices in Movement (GEPEM), of the Rio Grande do Norte Federal University, coordinated by the professor Marta Maria Castanho Almeida Pernambuco (1994-2018), developed formative actions for the teacher training in the Statesof Rio Grande do Norte, São Paulo and Rio de Janeiro. The present work analyzes scholar practices as a result from the mentioned formative actions in accordance with the thought and pedagogical praxis systematized by Paulo Freire. To conclude, the study identified the principles that guide GEPEM’s training actions: the person as a historical-social being is part of a community; knowledge is built in social relations; and local reality is content-generating. Furthermore, it considers Freirianperspective of dialogicity and collective construction based on action-reflection-action and the process of awareness. El Grupo de Estudios de Prácticas Educativas enMovimiento (GEPEM), de la Universidade Federal do Rio Grande do Norte, coordinado por laprofesora Marta Maria Castanho Almeida Pernambuco (1994-2018), desarrollóacciones formativas para laformación de profesoresenlos estados de Rio Grande do Norte, de São Paulo y Rio de Janeiro. El presente trabajo analiza las prácticas escolares resultantes de las referidas acciones formativas en conformidad con el pensamiento y la praxis pedagógica sistematizada por Paulo Freire. En términos de conclusión, el estudio identificó los principios que orientan las acciones formativas del GEPEM, con los siguientes presupuestos: el sujeto como ser histórico-social forma parte de una determinada comunidad; el conocimiento se construye en las relaciones sociales; y la realidad local es generadora de contenido. Además, considera la perspectiva freireana de dialogicidad y de construcción colectiva a partir de la acción-reflexión-acción y del proceso de concientización. O Grupo de Estudos de Práticas Educativas em Movimento (GEPEM), da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, coordenado pela professora Marta Maria Castanho Almeida Pernambuco (1994-2018), desenvolveu ações formativas para a formação de professores nos Estados do Rio Grande do Norte, de São Paulo e do Rio de Janeiro. O presente trabalho analisa as práticas escolares resultantes das referidas ações formativas em conformidade com o pensamento e a práxis pedagógica sistematizada por Paulo Freire. Em termos de conclusão, o estudo identificou os princípios que orientam as ações formativas do GEPEM: o sujeito como ser histórico-social faz parte de uma determinada comunidade; o conhecimento é construído nas relações sociais; e a realidade local é geradora de conteúdo. Ademais, considera a perspectiva freiriana de dialogicidade e de construção coletiva a partir da ação-reflexão-ação e do processo de conscientização. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-05-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15546 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 51 (2019): jan./mar. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n51 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15546/11451 https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15546/11452
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes
spellingShingle Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes
Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
author_facet Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes
author_sort Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes
title Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
title_short Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
title_full Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
title_fullStr Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
title_full_unstemmed Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
title_sort formative references of the group of studies on educational practices in movement
description The Group of Studies on Educational Practices in Movement (GEPEM), of the Rio Grande do Norte Federal University, coordinated by the professor Marta Maria Castanho Almeida Pernambuco (1994-2018), developed formative actions for the teacher training in the Statesof Rio Grande do Norte, São Paulo and Rio de Janeiro. The present work analyzes scholar practices as a result from the mentioned formative actions in accordance with the thought and pedagogical praxis systematized by Paulo Freire. To conclude, the study identified the principles that guide GEPEM’s training actions: the person as a historical-social being is part of a community; knowledge is built in social relations; and local reality is content-generating. Furthermore, it considers Freirianperspective of dialogicity and collective construction based on action-reflection-action and the process of awareness.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2019
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15546
work_keys_str_mv AT regomariacarmemfreirediogenes formativereferencesofthegroupofstudiesoneducationalpracticesinmovement
AT regomariacarmemfreirediogenes referenciasformativasdelgrupodeestudiospracticaseducativasenmovimiento
AT regomariacarmemfreirediogenes referenciasformativasdogrupodeestudospraticaseducativasemmovimento
_version_ 1766682752661323776