Reflections on the social function of the university professor

In this article, we approached the issues considered crucial for teacher training, starting at the habitual ideas and behaviors in education. The comparison of aspects which support the teacher’s social role is established based on History, specifically on the medieval origins of the university. The...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Boveto, Lais, Oliveira, Terezinha
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11813
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-11813
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-118132019-06-27T16:58:05Z Reflections on the social function of the university professor Reflexiones sobre la función social del profesor universitario Reflexões sobre a função social do professor na universidade Boveto, Lais Oliveira, Terezinha Universidade Medieval Formação docente Disciplina Medieval University Teacher training Discipline Universidad Medieval Formación del profesorado Disciplina In this article, we approached the issues considered crucial for teacher training, starting at the habitual ideas and behaviors in education. The comparison of aspects which support the teacher’s social role is established based on History, specifically on the medieval origins of the university. The main purpose is to highlight the notion that discipline include effort and responsibility, that are essential features for training as well as make part of a knowledge that a teacher needs for his performance. We follow the principles theoretical and methodological of Social History, particularly the Marc Bloch’s concept of fundamentum and the perspective of long-term developed by Fernand Braudel. We understand that one of results of division (or ranking) between theory and practice is the fragility of knowledge, harmful to education at all levels, once we act by using the knowledge we have. En este artículo, analizamos cuestiones consideradas cruciales para la formación docente, a partir de las ideas y los comportamientos naturalizados en la educación. El debate acerca de los aspectos que apoyan la función social del maestro se establece en base a la historia, específicamente el origen de la universidad en la Edad Media. El objetivo principal es acentuar la idea de que la disciplina abarca el esfuerzo y la responsabilidad que son características esenciales para la formación, son una parte del conjunto de conocimientos que el maestro necesita para su trabajo. Para eso, seguimos los principios teóricos y metodológicos de la Historia Social, en particular el concepto de fundamentum de Marc Bloch y el largo tiempo de Fernand Braudel. Entendemos que uno de los resultados de la división (o jerarquía) entre la teoría y la práctica es la fragilidad del conocimiento, perjudicial para la educación en todos los niveles, a medida que actuamos a través del conocimiento que tenemos. Neste artigo, abordamos questões consideradas cruciais para a formação docente, partindo de ideias e condutas naturalizadas na educação. O cotejo dos aspectos que fundamentam a função social do professor é estabelecido com base na história, especificamente na origem medieval da universidade. A finalidade principal é ressaltar a noção de que disciplina abrange o esforço e a responsabilidade, que são características essenciais para a formação, fazem parte do conjunto de conhecimentos que o professor necessita para sua atuação. Para tanto, seguiremos os princípios teórico-metodológicos da História Social, particularmente em relação ao conceito de fundamentum de Marc Bloch e de longa duração de Fernand Braudel. Desse modo, entendemos que um dos resultados da divisão (ou hierarquização) entre teoria e prática é a fragilidade do conhecimento, prejudicial à educação em todos os níveis, pois atuamos por meio do conhecimento que possuímos. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2017-03-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11813 Revista Educação em Questão; v. 55 n. 43 (2017): jan./mar. 2017; 211-239 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2017v55n43 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11813/8292
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Boveto, Lais
Oliveira, Terezinha
spellingShingle Boveto, Lais
Oliveira, Terezinha
Reflections on the social function of the university professor
author_facet Boveto, Lais
Oliveira, Terezinha
author_sort Boveto, Lais
title Reflections on the social function of the university professor
title_short Reflections on the social function of the university professor
title_full Reflections on the social function of the university professor
title_fullStr Reflections on the social function of the university professor
title_full_unstemmed Reflections on the social function of the university professor
title_sort reflections on the social function of the university professor
description In this article, we approached the issues considered crucial for teacher training, starting at the habitual ideas and behaviors in education. The comparison of aspects which support the teacher’s social role is established based on History, specifically on the medieval origins of the university. The main purpose is to highlight the notion that discipline include effort and responsibility, that are essential features for training as well as make part of a knowledge that a teacher needs for his performance. We follow the principles theoretical and methodological of Social History, particularly the Marc Bloch’s concept of fundamentum and the perspective of long-term developed by Fernand Braudel. We understand that one of results of division (or ranking) between theory and practice is the fragility of knowledge, harmful to education at all levels, once we act by using the knowledge we have.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2017
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11813
work_keys_str_mv AT bovetolais reflectionsonthesocialfunctionoftheuniversityprofessor
AT oliveiraterezinha reflectionsonthesocialfunctionoftheuniversityprofessor
AT bovetolais reflexionessobrelafuncionsocialdelprofesoruniversitario
AT oliveiraterezinha reflexionessobrelafuncionsocialdelprofesoruniversitario
AT bovetolais reflexoessobreafuncaosocialdoprofessornauniversidade
AT oliveiraterezinha reflexoessobreafuncaosocialdoprofessornauniversidade
_version_ 1766682727676903424