Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"

Different projects that promote the access to science through the education have been developed such as the National Network of Education and Science, which aims to improve the access to science and its teaching through courses for teachers and students from public schools. We aim to establish the i...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Schwantes, Lavínia, Henning, Paula Corrêa, Ribeiro, Paula Regina Costa
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11805
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-11805
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-118052019-06-27T16:58:06Z Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science" Discurso sobre la Ciencia en la emergencia histórica de la “Rede Nacional de Educação e Ciência” Discurso sobre a Ciência na emergência histórica da “Rede Nacional de Educação e Ciência” Schwantes, Lavínia Henning, Paula Corrêa Ribeiro, Paula Regina Costa Ciência Análise do discurso Divulgação da ciência Science Discourse analysis Science dissemination Ciencia Análisis del discurso Divulgación de la ciencia Different projects that promote the access to science through the education have been developed such as the National Network of Education and Science, which aims to improve the access to science and its teaching through courses for teachers and students from public schools. We aim to establish the initial speech of science of this Network. The methodology employed concepts and tools from Foucault's discourse analysis. We have listening three enunciations that characterize the initial speech of science of this Network: doing science involves a path for generating "new" publishable products; scientist formation in the innatism and empiricism dyad; scientist formation by social inclusion. These enunciations can be understood as conditions of possibility for the emergence of the Network and they are powerful ways of developing and producing science nowadays. Diferentes proyectos para la promoción del acceso a la ciencia por medio de la educación se han desarrollado, como la “Rede Nacional de Educação e Ciência” que tiene como objetivo ampliar el acceso a la ciencia y a la enseñanza a través de cursos para profesores y alumnos de la educación pública. Intentamos comprender el discurso inicial de “ciencia” de la “Rede”. La metodología empleó conceptos y herramientas del análisis del discurso foucaultiano. Se eligió tres enunciados como el eje de dicho discurso científico en la emergencia de la “Rede”: hacer ciencia exige un camino capaz de generar nuevos productos publicables; la formación del científico entre el innatismo y el empirismo; formación de científicos gracias a la inclusión social. Estos enunciados son comprendidos como condiciones de posibilidad para la emergencia de la Rede al mismo tiempo que son modos potentes para el desarrollo y la producción de ciencia en la actualidad. Diferentes projetos para promoção do acesso à ciência por meio da educação têm sido desenvolvidos, como a Rede Nacional de Educação e Ciência, que objetiva a melhoria do acesso à ciência e do seu ensino por meio de cursos para professores e alunos da rede pública de ensino. Objetivamos estabelecer o discurso inicial de ciência dessa Rede. A metodologia empregou conceitos e ferramentas da análise do discurso foucaultiana. Elencamos três enunciados que caracterizam o discurso inicial de ciência na emergência dessa Rede: fazer ciência envolve um caminho para geração de produtos “novos” publicáveis; formação do cientista na díade inatismo e empirismo; formação de cientistas pela inclusão social. Esses enunciados podem ser entendidos como condições de possibilidade para emergência da Rede e são potentes modos de desenvolver e produzir a ciência na atualidade. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2017-03-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11805 Revista Educação em Questão; v. 55 n. 43 (2017): jan./mar. 2017; 62-87 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2017v55n43 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11805/8286
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Schwantes, Lavínia
Henning, Paula Corrêa
Ribeiro, Paula Regina Costa
spellingShingle Schwantes, Lavínia
Henning, Paula Corrêa
Ribeiro, Paula Regina Costa
Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"
author_facet Schwantes, Lavínia
Henning, Paula Corrêa
Ribeiro, Paula Regina Costa
author_sort Schwantes, Lavínia
title Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"
title_short Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"
title_full Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"
title_fullStr Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"
title_full_unstemmed Discourse on Science in the historical emergence of the "National Network of Education and Science"
title_sort discourse on science in the historical emergence of the "national network of education and science"
description Different projects that promote the access to science through the education have been developed such as the National Network of Education and Science, which aims to improve the access to science and its teaching through courses for teachers and students from public schools. We aim to establish the initial speech of science of this Network. The methodology employed concepts and tools from Foucault's discourse analysis. We have listening three enunciations that characterize the initial speech of science of this Network: doing science involves a path for generating "new" publishable products; scientist formation in the innatism and empiricism dyad; scientist formation by social inclusion. These enunciations can be understood as conditions of possibility for the emergence of the Network and they are powerful ways of developing and producing science nowadays.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2017
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11805
work_keys_str_mv AT schwanteslavinia discourseonscienceinthehistoricalemergenceofthenationalnetworkofeducationandscience
AT henningpaulacorrea discourseonscienceinthehistoricalemergenceofthenationalnetworkofeducationandscience
AT ribeiropaulareginacosta discourseonscienceinthehistoricalemergenceofthenationalnetworkofeducationandscience
AT schwanteslavinia discursosobrelacienciaenlaemergenciahistoricadelaredenacionaldeeducacaoeciencia
AT henningpaulacorrea discursosobrelacienciaenlaemergenciahistoricadelaredenacionaldeeducacaoeciencia
AT ribeiropaulareginacosta discursosobrelacienciaenlaemergenciahistoricadelaredenacionaldeeducacaoeciencia
AT schwanteslavinia discursosobreaciencianaemergenciahistoricadaredenacionaldeeducacaoeciencia
AT henningpaulacorrea discursosobreaciencianaemergenciahistoricadaredenacionaldeeducacaoeciencia
AT ribeiropaulareginacosta discursosobreaciencianaemergenciahistoricadaredenacionaldeeducacaoeciencia
_version_ 1766682726511935488