The relationship between bilingualism and working memory: a review

ABSTRACT: This paper presents a review of the literature aimed at exploring the main findings regarding studies on the issue of bilingualism and working memory.  It is organized with an initial discussion on the construct of working memory and its development through time, followed by the topic of b...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Trevisol, Juliane Regina, Tomitch, Lêda Maria Braga
Formato: Online
Idioma:eng
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-11263
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-112632021-10-07T12:31:30Z The relationship between bilingualism and working memory: a review Trevisol, Juliane Regina Tomitch, Lêda Maria Braga Memória de trabalho Bilinguismo Cognição THE RELATIONSHIP BETWEEN BILINGUALISM AND WORKING MEMORY A REVIEW ABSTRACT: This paper presents a review of the literature aimed at exploring the main findings regarding studies on the issue of bilingualism and working memory.  It is organized with an initial discussion on the construct of working memory and its development through time, followed by the topic of bilingualism, with general evidence of its advantages and disadvantages to the cognitive system, and finally the examination of current pieces of research addressing working memory in bilingual children and adults.  The objective is to illustrate what contributions research has shown so far and what future directions might be.Keywords: bilingualism; working memory; cognition. RESUMO: Este artigo apresenta uma revisão de literatura com o intuito de explorar as descobertas mais relevantes acerca de estudos sobre bilinguismo e memória de trabalho.  Inicialmente, discute-se o construto memória de trabalho e como o mesmo tem evoluído enquanto objeto de pesquisa.  Na sequência, apresenta-se a questão do bilinguismo, trazendo-se evidências gerais de estudos acerca de suas vantagens e desvantagens em termos cognitivos. Por fim, as pesquisas mais recentes acerca da relação entre memória de trabalho e bilinguismo em grupos de crianças e adultos são apresentadas.  O objetivo principal é fazer um apanhado geral sobre quais contribuições estas pesquisas tem apresentado até o momento e quais as direções futuras que novas pesquisas podem vir a tomar a partir disso. Palavras-chave: bilinguismo; memória de trabalho; cognição. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2017-04-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263 Revista do GELNE; v. 19 n. 1 (2017); 39-51 2236-0883 10.21680/1517-7874.2017v19n1 eng https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263/8330 Copyright (c) 2017 Revista do GELNE
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language eng
format Online
author Trevisol, Juliane Regina
Tomitch, Lêda Maria Braga
spellingShingle Trevisol, Juliane Regina
Tomitch, Lêda Maria Braga
The relationship between bilingualism and working memory: a review
author_facet Trevisol, Juliane Regina
Tomitch, Lêda Maria Braga
author_sort Trevisol, Juliane Regina
title The relationship between bilingualism and working memory: a review
title_short The relationship between bilingualism and working memory: a review
title_full The relationship between bilingualism and working memory: a review
title_fullStr The relationship between bilingualism and working memory: a review
title_full_unstemmed The relationship between bilingualism and working memory: a review
title_sort relationship between bilingualism and working memory: a review
description ABSTRACT: This paper presents a review of the literature aimed at exploring the main findings regarding studies on the issue of bilingualism and working memory.  It is organized with an initial discussion on the construct of working memory and its development through time, followed by the topic of bilingualism, with general evidence of its advantages and disadvantages to the cognitive system, and finally the examination of current pieces of research addressing working memory in bilingual children and adults.  The objective is to illustrate what contributions research has shown so far and what future directions might be.Keywords: bilingualism; working memory; cognition. RESUMO: Este artigo apresenta uma revisão de literatura com o intuito de explorar as descobertas mais relevantes acerca de estudos sobre bilinguismo e memória de trabalho.  Inicialmente, discute-se o construto memória de trabalho e como o mesmo tem evoluído enquanto objeto de pesquisa.  Na sequência, apresenta-se a questão do bilinguismo, trazendo-se evidências gerais de estudos acerca de suas vantagens e desvantagens em termos cognitivos. Por fim, as pesquisas mais recentes acerca da relação entre memória de trabalho e bilinguismo em grupos de crianças e adultos são apresentadas.  O objetivo principal é fazer um apanhado geral sobre quais contribuições estas pesquisas tem apresentado até o momento e quais as direções futuras que novas pesquisas podem vir a tomar a partir disso. Palavras-chave: bilinguismo; memória de trabalho; cognição.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2017
url https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263
work_keys_str_mv AT trevisoljulianeregina therelationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview
AT tomitchledamariabraga therelationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview
AT trevisoljulianeregina relationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview
AT tomitchledamariabraga relationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview
_version_ 1766683369062531072