The relationship between bilingualism and working memory: a review
ABSTRACT: This paper presents a review of the literature aimed at exploring the main findings regarding studies on the issue of bilingualism and working memory. It is organized with an initial discussion on the construct of working memory and its development through time, followed by the topic of b...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | eng |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-11263 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-112632021-10-07T12:31:30Z The relationship between bilingualism and working memory: a review Trevisol, Juliane Regina Tomitch, Lêda Maria Braga Memória de trabalho Bilinguismo Cognição THE RELATIONSHIP BETWEEN BILINGUALISM AND WORKING MEMORY A REVIEW ABSTRACT: This paper presents a review of the literature aimed at exploring the main findings regarding studies on the issue of bilingualism and working memory. It is organized with an initial discussion on the construct of working memory and its development through time, followed by the topic of bilingualism, with general evidence of its advantages and disadvantages to the cognitive system, and finally the examination of current pieces of research addressing working memory in bilingual children and adults. The objective is to illustrate what contributions research has shown so far and what future directions might be.Keywords: bilingualism; working memory; cognition. RESUMO: Este artigo apresenta uma revisão de literatura com o intuito de explorar as descobertas mais relevantes acerca de estudos sobre bilinguismo e memória de trabalho. Inicialmente, discute-se o construto memória de trabalho e como o mesmo tem evoluído enquanto objeto de pesquisa. Na sequência, apresenta-se a questão do bilinguismo, trazendo-se evidências gerais de estudos acerca de suas vantagens e desvantagens em termos cognitivos. Por fim, as pesquisas mais recentes acerca da relação entre memória de trabalho e bilinguismo em grupos de crianças e adultos são apresentadas. O objetivo principal é fazer um apanhado geral sobre quais contribuições estas pesquisas tem apresentado até o momento e quais as direções futuras que novas pesquisas podem vir a tomar a partir disso. Palavras-chave: bilinguismo; memória de trabalho; cognição. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2017-04-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263 Revista do GELNE; v. 19 n. 1 (2017); 39-51 2236-0883 10.21680/1517-7874.2017v19n1 eng https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263/8330 Copyright (c) 2017 Revista do GELNE |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
eng |
format |
Online |
author |
Trevisol, Juliane Regina Tomitch, Lêda Maria Braga |
spellingShingle |
Trevisol, Juliane Regina Tomitch, Lêda Maria Braga The relationship between bilingualism and working memory: a review |
author_facet |
Trevisol, Juliane Regina Tomitch, Lêda Maria Braga |
author_sort |
Trevisol, Juliane Regina |
title |
The relationship between bilingualism and working memory: a review |
title_short |
The relationship between bilingualism and working memory: a review |
title_full |
The relationship between bilingualism and working memory: a review |
title_fullStr |
The relationship between bilingualism and working memory: a review |
title_full_unstemmed |
The relationship between bilingualism and working memory: a review |
title_sort |
relationship between bilingualism and working memory: a review |
description |
ABSTRACT: This paper presents a review of the literature aimed at exploring the main findings regarding studies on the issue of bilingualism and working memory. It is organized with an initial discussion on the construct of working memory and its development through time, followed by the topic of bilingualism, with general evidence of its advantages and disadvantages to the cognitive system, and finally the examination of current pieces of research addressing working memory in bilingual children and adults. The objective is to illustrate what contributions research has shown so far and what future directions might be.Keywords: bilingualism; working memory; cognition. RESUMO: Este artigo apresenta uma revisão de literatura com o intuito de explorar as descobertas mais relevantes acerca de estudos sobre bilinguismo e memória de trabalho. Inicialmente, discute-se o construto memória de trabalho e como o mesmo tem evoluído enquanto objeto de pesquisa. Na sequência, apresenta-se a questão do bilinguismo, trazendo-se evidências gerais de estudos acerca de suas vantagens e desvantagens em termos cognitivos. Por fim, as pesquisas mais recentes acerca da relação entre memória de trabalho e bilinguismo em grupos de crianças e adultos são apresentadas. O objetivo principal é fazer um apanhado geral sobre quais contribuições estas pesquisas tem apresentado até o momento e quais as direções futuras que novas pesquisas podem vir a tomar a partir disso. Palavras-chave: bilinguismo; memória de trabalho; cognição. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2017 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11263 |
work_keys_str_mv |
AT trevisoljulianeregina therelationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview AT tomitchledamariabraga therelationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview AT trevisoljulianeregina relationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview AT tomitchledamariabraga relationshipbetweenbilingualismandworkingmemoryareview |
_version_ |
1766683369062531072 |