Intellectuals and education-historical and biographical approach

The article aims to contribute to the intellectual history, especially of the intellectual of education, as it considers aspects that should be analyzed in an analytic approach. Therefore, was taken into consideration theoretical and methodological approaches that bring together elements of biograph...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Magalhães, Justino Pereira de, Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10158
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-10158
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-101582019-06-27T16:58:10Z Intellectuals and education-historical and biographical approach Los intelectuales y la educación-planteamiento histórico y biográfico Os intelectuais e a educação – abordagem histórica e biográfica Magalhães, Justino Pereira de Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro Método História da educação Intelectual Method History of education Intellectual Método Historia de la educación Intelectual The article aims to contribute to the intellectual history, especially of the intellectual of education, as it considers aspects that should be analyzed in an analytic approach. Therefore, was taken into consideration theoretical and methodological approaches that bring together elements of biographical studies and the history of education. From the intellectual concept, it is possible to characterize and explain the pedagogical action. It is also possible know the argument, the applicability and educational legitimacy, aspects whose historical construction requires the creation and implementation of operational categories. Finally, in this text, it was considered that the historical approach, dedicated specifically to the history of an intellectual, corresponds to an epistemic field established under a special approach that seeks to enhance the biological, social and cultural dimensions, with the intention of building knowledge from material conditions and perspectives of those who thought, in this case, the education. El artículo aspira a contribuir a la historia del intelectual, al intelectual de la educación en especial, en la medida en que tiene en cuenta aspectos que deben ser analizados en el planteamiento de su análisis. En la medida en que tiene en cuenta aspectos que deben ser considerados en el planteamiento del problema. Al respecto, se ponderaron aspectos teóricos y metodológicos que reúnen elementos de los estudios biográficos y de la historia de la educación. A partir del concepto de intelectual es posible caracterizar y explicar la acción pedagógica. Es posible también conocer el argumento, la aplicabilidad y la legitimidad educativa, aspectos cuya construcción histórica requieren una creación y aplicación de categorías funcionales. Finalmente, en el presente trabajo se consideró que el planteamiento histórico dedicado específicamente a la historia de un intelectual corresponde a un campo epistémico que se constituyó a partir de un enfoque especial que aspira a valorizar las dimensiones biológicas, sociales y culturales, con la intención de construir conocimiento a partir de la perspectiva y de las condiciones materiales de quien reflexionó, en ese caso, sobre la educación. O artigo tem o objetivo de contribuir para a história do intelectual, em especial, do intelectual da educação, na medida em que considera aspectos que devem ser analisados quando de uma abordagem analítica. Para tanto, foram ponderados procedimentos teóricos e metodológicos que congregam elementos dos estudos biográficos e da história da educação. A partir do conceito de intelectual, é possível caracterizar e explicar a ação pedagógica. É possível também conhecer o argumento, a aplicabilidade e a legitimidade educativa, aspectos cuja construção histórica requer a criação e aplicação de  categorias operacionais. Por fim, neste texto, foi considerado que a abordagem histórica dedicada, especificamente, à história de um intelectual corresponde a um campo epistémico que se constitui a partir de um approach especial que busca valorizar as dimensões biológicas, sociais e culturais, com a intenção de construir conhecimento a partir da ótica e das condições materiais de quem pensou, nesse caso, a educação. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2016-08-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10158 Revista Educação em Questão; v. 54 n. 41 (2016): maio/ago. 2016; 61-85 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2016v54n41 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10158/7354
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Magalhães, Justino Pereira de
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
spellingShingle Magalhães, Justino Pereira de
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
Intellectuals and education-historical and biographical approach
author_facet Magalhães, Justino Pereira de
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
author_sort Magalhães, Justino Pereira de
title Intellectuals and education-historical and biographical approach
title_short Intellectuals and education-historical and biographical approach
title_full Intellectuals and education-historical and biographical approach
title_fullStr Intellectuals and education-historical and biographical approach
title_full_unstemmed Intellectuals and education-historical and biographical approach
title_sort intellectuals and education-historical and biographical approach
description The article aims to contribute to the intellectual history, especially of the intellectual of education, as it considers aspects that should be analyzed in an analytic approach. Therefore, was taken into consideration theoretical and methodological approaches that bring together elements of biographical studies and the history of education. From the intellectual concept, it is possible to characterize and explain the pedagogical action. It is also possible know the argument, the applicability and educational legitimacy, aspects whose historical construction requires the creation and implementation of operational categories. Finally, in this text, it was considered that the historical approach, dedicated specifically to the history of an intellectual, corresponds to an epistemic field established under a special approach that seeks to enhance the biological, social and cultural dimensions, with the intention of building knowledge from material conditions and perspectives of those who thought, in this case, the education.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2016
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10158
work_keys_str_mv AT magalhaesjustinopereirade intellectualsandeducationhistoricalandbiographicalapproach
AT barretoraylaneandrezadiasnavarro intellectualsandeducationhistoricalandbiographicalapproach
AT magalhaesjustinopereirade losintelectualesylaeducacionplanteamientohistoricoybiografico
AT barretoraylaneandrezadiasnavarro losintelectualesylaeducacionplanteamientohistoricoybiografico
AT magalhaesjustinopereirade osintelectuaiseaeducacaoabordagemhistoricaebiografica
AT barretoraylaneandrezadiasnavarro osintelectuaiseaeducacaoabordagemhistoricaebiografica
_version_ 1766682685713940480