Diálogos com a natureza : saberes e estratégias dos povos da floresta/

ABSTRACT This thesis is centered in study of people's knowings of Amazon forest, region north of country, especially of Acre and Para, aiming at demonstrating that the thought of these peoples is not characterized as debut, a sketch and much less as part of a whole still for making. In contrast...

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Principais autores: Lima, Elane Andrade Correia., Almeida, Maria da Conceição Xavier de.
Formato: Tese
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Resumo:ABSTRACT This thesis is centered in study of people's knowings of Amazon forest, region north of country, especially of Acre and Para, aiming at demonstrating that the thought of these peoples is not characterized as debut, a sketch and much less as part of a whole still for making. In contrast, it is constituted of a well articulated System and independent of science. By possessing analysis density, it is presented as a strategical form of approach on nature and life. These knowings are constructed in systemize way, through the use of a method that produces theoretical and practical results, on the basis of the principles by bricoleur, and, especially, elaborated in movement of a bigger privacy of the human being with nature. Sensitive listening, added to a singular form to give attention to world, has attributed sacred sense to all the things. In these poetical and historical time. peoples of forest follow millenarian, translating the sound of verses contained in nature, promoting an interconnection between this domain and that one referring to culture. They make to emerge in the knowledge world the feeling of doubt as for the scientific dimension as only analysis and understanding register of life, being able to come in to point us ingredients needed to rethink our thought, maybe offering us elements to create attitudes that gather in a same harmony, wit, sagacity, sensitivity, spiritual slightness and accuracy, in order to search with firmness and hope the transcendency of "insignias of general unhapiness". They make of art to know a "state of grace" that does not consist in a confused dreamful fancy, but in a form to elaborate knowing that expresses yourself for a "experience of conscience", allowed by comment, repetition and creative evidence and without sequential planning of facts and phenomena, capable to make possible the life spiral to flow, at the same time in that become sugjetcts of verb to marvel itself.#$&A tese centra-se no estudo sobre os saberes dos povos da floresta amazônica, região norte do país, especialmente do Acre e do Pará, visando demonstrar que o pensamento desses povos não se caracteriza como estréia, um esboço e muito menos como parte de um todo ainda por fazer. Ao contrário, se constitui um sistema bem articulado e independente da ciência. Por possuir densidade de análise, apresenta-se como uma forma estratégica de abordagem sobre a natureza e a vida. Esses saberes são construídos de maneira sistematizada, mediante a utilização de um método que produz resultados teóricos e práticos, com base nos princípios do bricoleur, e, especialmente, elaborados no movimento de uma maior intimidade do ser humano com a natureza. A escuta sensível, adicionada a uma forma singular de prestar atenção ao mundo, imputa sentido sagrado a todas as coisas. Nesses intercursos poéticos e históricos, os povos da floresta seguem milenarmente. traduzindo a sonoridade dos versos contidos na natureza, promovendo uma interconexão entre este domínio e aquele referente à cultura. Fazem emergir no mundo do conhecimento o sentimento de dúvida quanto à dimensão científica como registro único de análise e compreensão da vida, podendo vir a nos apontar ingredientes necessários para repensar o nosso pensamento, oferecendo-nos, quiçá, elementos para criarmos posturas que reunam numa mesma sintonia o faro, a sagacidade, o sensibilidade, a leveza espiritual e a precisão, para, assim, buscarmos com firmeza e esperança a transcendência das "insígnias de uma desventura geral".#$&Fazem da arte de conhecer um "estado de graça" que não se constitui numa confusa fantasia onírica, mas uma forma de elaborar o saber que se traduz por uma "experiência da consciência", permitida pela observação, repetição e comprovação criativa e bricolada dos fatos e fenômenos, capaz de possibilitar a espiral da vida fluir, ao mesmo tempo em que se tornam sujeitos do verbo maravilhar-se. Por serem essencialmente criativos e resistentes à dilaceração milenar de sua cultura, estão sempre prontos para recomeçar os seus vôos. como o pássaro fénix, pois a criatividade é uma atitude que promove a transcendência da efemeridade de um fim para se renovar em sobressaltos de um saber primeiro.#$&RESUMÉ Cette thèse est centrée sur l’étude des sovoirs des peuples de la forêt amazonienne, située dans la région nord du pays, notamment d'Acre et du Pará, voulant démontrer que la pensée de ces peuples ne se caractérise pas par l’étrenne, l’ébauche et beaucoup moins par te fait d'être une partie d'un ensemble encore à se faire, Au contraire, ces savoirs constituent un système bien articule et indépendant de la science. Ayant une densité d'analyse, il se présente comme une forme stratégique d’approche de la nature et de la vie. Ces savoirs sont forgés de façon systématique, par l’emploi d'une méthode qui produit des résultats théoriques et pratiques, fondés sur les príncipes du bricoleur, et, particulièrement, formes à l’intén'eur d'un mouvement d'une plus grande intimité entre l’être humain et la nature. L’écoute sensible, ajoutée à une forme singulière de faire attention au monde, attribue un sens sacré à toutes les choses. Au sein de ces intercourses poétiques et historiques, les peuples de la forêt suivent un mouvement millénaire. traduisant la sonorité des vers contenus dans la nature, promouvant ainsí une ínterconnexion entre cê domaine et celui de la culture. Iis font émerger, dans le monde de la connaissance, le sentiment dubitatif en ce qui concerne la dimension scientifique comme étant le Seul registre d'analyse et de compréhension de la vie, pouvant aussi nous signaler les ingrédients nécessaires à repenser notre point de vue, nous présentant éventuellement des éléments pour que nous puissions créer des positions qui rassemblent, en une syntonie, le flair, la sagacité, la sensibilité, la légèreté spirituelle et la précision afín que nous cherchions avec fermeté et espoir, la transcendance des «insignes d’une mésaventure générale».#$&Ces peuples font de l'art de connaítre un «état de grâce» distinct d’une fantaisie onirique confuse, constituant pour eux une façon d'étaborer le savoir traduit par une «expérience de la conscience», celle-ci permise par l’observation, la répétition, la confirmation créative et bricolée des faits et des phénomènes, ét ant capable de rendre possible le fluer de la spirale de la vie, au même temps qu'ils deviennent les sujets du verbe s'émerveiller. Ainsi, étant essentiellement créatifs et résistents à la dilacérotion millénaire de leur culture, ils sont toujours prêts à recommencer leurs envols. semblables à l'oiseau phénix, car leur créotivité c'est une altitude qui promeut la transcendance d'une finalité éphémère pour se renouveler en sursauts d'un savoir premier.#$&For being essentially creative and resistant to the millenarian dilaceration of its culture, they are always ready to restart their flights, like the bird fênix. therefore creativity is an attitude that promotes the transcendency of the efemeridade of an end to renew itself in frightenings of one knowing first.