Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/
Resumo: A t e r m i n o l o g i a r e d e s v e m g a n h a n d o n o v o s s i g n i f i c a d o s , o n d e e s t r u t u r a s e m e r g e n t e s o r i u n d a s d e u m a n ã o t ã o r e c e n t e t i p o l o g i a a d q u i r e m n a d é c a d a d e 9...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Publicado em: |
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14484/1/NeriAOC_DISSERT.pdf |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:localhost:123456789-117407 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Acervo SISBI |
collection |
SIGAA |
topic |
Educação ambiental - Redes - Dissertação. Novas tecnologias de informação - Dissertação. Pedagogia crítica - Dissertação. Formação - Cidadania - Dissertação. Networks of environmental education. New information technologies. Critical pedagogy. Training of citizenship. |
spellingShingle |
Educação ambiental - Redes - Dissertação. Novas tecnologias de informação - Dissertação. Pedagogia crítica - Dissertação. Formação - Cidadania - Dissertação. Networks of environmental education. New information technologies. Critical pedagogy. Training of citizenship. Carvalho, Néri Andréia Olabarriaga. Coelho, Maria das Graças Pinto. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
description |
Resumo: A t e r m i n o l o g i a r e d e s v e m g a n h a n d o n o v o s s i g n i f i c a d o s , o n d e e s t r u t u r a s e m e r g e n t e s o r i u n d a s d e u m a n ã o t ã o r e c e n t e t i p o l o g i a a d q u i r e m n a d é c a d a d e 9 0 f o r m a s f l u i d a s i m p u l s i o n a d a s p e l a s o n d a s s e m f r o n t e i r a s d a s N o v a s T e c n o l o g i a s d e I n f o r m a ç ã o e C o m u n i c a ç ã o ( N T I C ) . D e s d e e n t ão , o p a d r ã o e a m o r f o l o g i a e s t ã o s e m u l t i p l i c a n d o e s e f o r t a l e c e n d o . C o m e s t e p a n o d e f u n d o , e s t e e s t u d o t r a t a d a s R e d e s d e E d u c a ç ã o A m b i e n t a l , c o m o a l t e r n a t i v a d e i n t e r v e n ç ã o p o l í t i c a e s o c i a l , e d u c a t i v a e c u l t u r a l , e m r e s p o s t a a a l g u m a s d a s d e m a n d a s d a c o n t e m p o r a n e i d a d e . M a s o q u e s ã o e s t a s r e d e s ? D e q u e f o r m a s e o r g a n i z a m p a r a g e r m i n a r e m a ç õ e s p o l í t c a s ? O n d e e s t á o c e r n e d e s t a s a ç õ e s ? Q u a i s s e u s l i m i t e s o u p o t e n c i a l i d a d e s ? S ã o e s t a s a l g u m a s d a s q u e s t õ e s q u e a p r e s e n t a m o s a o l o n g o d o e s t u d o p r o p o s t o . P a r a t a n t o , o b j e t i v o u - s e o d e s v e l a r d a d i m e n s ã o p e d a g ó g i c a s o c i o a m b i e n t a l d a s R e d e s , e n q u a n t o p r o p o s t a a l t e r n a t i v a c o n t r i b u i n t e p a r a a f o r m a ç ã o d a c i d a d a n i a p l a n e t á r i a d e i n d i v í d u o s e c o l e t i v o s . E m p r e s t a c o m o r e f e r ê n c i a d e a n á l i s e a p e s q u i s a e x p l o r a t ó r i a d o s f u n d a m e n t o s o r g a n i z a c i o n a i s e a s d i n â m i c a s d e c o n e x ã o q u e s u s t e n t a m o d i á l o g o d o s g r u p o s p e r t e n c e n t e s à s R e d e s d e E d u c a ç ã o A m b i e n t a l . C o n c l u í m os que a s R e d e s s u p e r a m c o m o a r t i c u l a d o r a s e m o b i l i z a d o r a s d e i n d i v í d u o s e c o l e t i v o s . I n s t a u r a - s e u m p o t e n c i a l p e d a g ó g i c o e d e i n t e r v e n ç ã o p o l í t i c a e s o c i a l , e n q u a n t o p r o p o s t a a l t e r n a t i va p a r a a f o r m a ç ã o d o c i d a d ã o e s u a v i s ã o d e m u n d o . I n d i c a m os q u e o p e r a m p o r v e z e s d e f o r m a l i m i t a d a d e v i d o à i n s i p i ê n c i a d o s a b e r q u e a i n d a p e r p e t u a n o s q u e n e l a s e e n r e d a r a m e n a ó t i c a d e s c r e n t e d o s q u e n e l a s e f a z e m a u s e n t e s .#$&Abstract:The networks terminology has been growing in different meanings, in which emergent structures coming from one not so re cently typology aquired, in the 90 s, fluid shapes impelled by waves without borders of the New Information and Communication Technologies. Eve r since, the pattern and the morphology are being g multiply and strengthen. With this backdrop, this stud y deals with the Education for Environment Networks, as a political and social, educative and cultural alternative intervention, as an answer for some contemporary demands. But what are these networks? In wich wa y they organize themselves to germin ate political action s? W here is the core of these actions? W hat are their limits o r potentialities? These are some of the question s t hat are p resented a lo ng the stud y proposed. Therefore, we have in view to unveil the network social and environmental pedagogic dimension, as an alternative proposa l to ward s to the planetary cintzen ship formation for persons and coletivity. The study employs the exploration reasearch as the analysis of the organizational reference basis and the dinamics of conections that support the dialogue among the group s that belon g to the Education for Environment Networks. W e conclu de that the networks o ve rcome themselves as a powerfull too l to a rticu late and moblize people. They estab lish a potential pedagogic act for political and social intervention, as an alternative p roposa l for the citizen formation and his world vision. W e sinalize that the networks are sometimes limited by the poorness of knowledge that still remains on those who find themselves twisted o n them, and on the decreasing optics b y those who are absent. |
format |
Dissertação |
author |
Carvalho, Néri Andréia Olabarriaga. Coelho, Maria das Graças Pinto. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. |
author_facet |
Carvalho, Néri Andréia Olabarriaga. Coelho, Maria das Graças Pinto. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. |
author_sort |
Carvalho, Néri Andréia Olabarriaga. |
title |
Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
title_short |
Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
title_full |
Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
title_fullStr |
Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
title_full_unstemmed |
Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
title_sort |
redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14484/1/NeriAOC_DISSERT.pdf |
work_keys_str_mv |
AT carvalhoneriandreiaolabarriaga redesdeeducacaoambientalummeiocomopropostapedagogicaparaomundoentrelacado AT coelhomariadasgracaspinto redesdeeducacaoambientalummeiocomopropostapedagogicaparaomundoentrelacado AT universidadefederaldoriograndedonorte redesdeeducacaoambientalummeiocomopropostapedagogicaparaomundoentrelacado |
_version_ |
1766836811586338816 |
spelling |
oai:localhost:123456789-1174072022-11-30T21:00:47Z Redes de educação ambiental : um meio como proposta pedagógica para o mundo entrelaçado/ Carvalho, Néri Andréia Olabarriaga. Coelho, Maria das Graças Pinto. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Educação ambiental - Redes - Dissertação. Novas tecnologias de informação - Dissertação. Pedagogia crítica - Dissertação. Formação - Cidadania - Dissertação. Networks of environmental education. New information technologies. Critical pedagogy. Training of citizenship. Resumo: A t e r m i n o l o g i a r e d e s v e m g a n h a n d o n o v o s s i g n i f i c a d o s , o n d e e s t r u t u r a s e m e r g e n t e s o r i u n d a s d e u m a n ã o t ã o r e c e n t e t i p o l o g i a a d q u i r e m n a d é c a d a d e 9 0 f o r m a s f l u i d a s i m p u l s i o n a d a s p e l a s o n d a s s e m f r o n t e i r a s d a s N o v a s T e c n o l o g i a s d e I n f o r m a ç ã o e C o m u n i c a ç ã o ( N T I C ) . D e s d e e n t ão , o p a d r ã o e a m o r f o l o g i a e s t ã o s e m u l t i p l i c a n d o e s e f o r t a l e c e n d o . C o m e s t e p a n o d e f u n d o , e s t e e s t u d o t r a t a d a s R e d e s d e E d u c a ç ã o A m b i e n t a l , c o m o a l t e r n a t i v a d e i n t e r v e n ç ã o p o l í t i c a e s o c i a l , e d u c a t i v a e c u l t u r a l , e m r e s p o s t a a a l g u m a s d a s d e m a n d a s d a c o n t e m p o r a n e i d a d e . M a s o q u e s ã o e s t a s r e d e s ? D e q u e f o r m a s e o r g a n i z a m p a r a g e r m i n a r e m a ç õ e s p o l í t c a s ? O n d e e s t á o c e r n e d e s t a s a ç õ e s ? Q u a i s s e u s l i m i t e s o u p o t e n c i a l i d a d e s ? S ã o e s t a s a l g u m a s d a s q u e s t õ e s q u e a p r e s e n t a m o s a o l o n g o d o e s t u d o p r o p o s t o . P a r a t a n t o , o b j e t i v o u - s e o d e s v e l a r d a d i m e n s ã o p e d a g ó g i c a s o c i o a m b i e n t a l d a s R e d e s , e n q u a n t o p r o p o s t a a l t e r n a t i v a c o n t r i b u i n t e p a r a a f o r m a ç ã o d a c i d a d a n i a p l a n e t á r i a d e i n d i v í d u o s e c o l e t i v o s . E m p r e s t a c o m o r e f e r ê n c i a d e a n á l i s e a p e s q u i s a e x p l o r a t ó r i a d o s f u n d a m e n t o s o r g a n i z a c i o n a i s e a s d i n â m i c a s d e c o n e x ã o q u e s u s t e n t a m o d i á l o g o d o s g r u p o s p e r t e n c e n t e s à s R e d e s d e E d u c a ç ã o A m b i e n t a l . C o n c l u í m os que a s R e d e s s u p e r a m c o m o a r t i c u l a d o r a s e m o b i l i z a d o r a s d e i n d i v í d u o s e c o l e t i v o s . I n s t a u r a - s e u m p o t e n c i a l p e d a g ó g i c o e d e i n t e r v e n ç ã o p o l í t i c a e s o c i a l , e n q u a n t o p r o p o s t a a l t e r n a t i va p a r a a f o r m a ç ã o d o c i d a d ã o e s u a v i s ã o d e m u n d o . I n d i c a m os q u e o p e r a m p o r v e z e s d e f o r m a l i m i t a d a d e v i d o à i n s i p i ê n c i a d o s a b e r q u e a i n d a p e r p e t u a n o s q u e n e l a s e e n r e d a r a m e n a ó t i c a d e s c r e n t e d o s q u e n e l a s e f a z e m a u s e n t e s .#$&Abstract:The networks terminology has been growing in different meanings, in which emergent structures coming from one not so re cently typology aquired, in the 90 s, fluid shapes impelled by waves without borders of the New Information and Communication Technologies. Eve r since, the pattern and the morphology are being g multiply and strengthen. With this backdrop, this stud y deals with the Education for Environment Networks, as a political and social, educative and cultural alternative intervention, as an answer for some contemporary demands. But what are these networks? In wich wa y they organize themselves to germin ate political action s? W here is the core of these actions? W hat are their limits o r potentialities? These are some of the question s t hat are p resented a lo ng the stud y proposed. Therefore, we have in view to unveil the network social and environmental pedagogic dimension, as an alternative proposa l to ward s to the planetary cintzen ship formation for persons and coletivity. The study employs the exploration reasearch as the analysis of the organizational reference basis and the dinamics of conections that support the dialogue among the group s that belon g to the Education for Environment Networks. W e conclu de that the networks o ve rcome themselves as a powerfull too l to a rticu late and moblize people. They estab lish a potential pedagogic act for political and social intervention, as an alternative p roposa l for the citizen formation and his world vision. W e sinalize that the networks are sometimes limited by the poorness of knowledge that still remains on those who find themselves twisted o n them, and on the decreasing optics b y those who are absent. 1 2022-10-06T04:19:36Z 2022-10-06T04:19:36Z 2007. Dissertação 37:504 C331r DISSERT 179792 https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14484/1/NeriAOC_DISSERT.pdf https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14484/1/NeriAOC_DISSERT.pdf |