Gestão estratégica no terceiro setor : um análise comparativa da construção de mapas estratégicos de orgnaização sem fins lucrativos/

Abstract:The strategy has an important role in organizations by identifying factors that need to be emphasized to organizational success and strategic map currently contemplates as a preview of organizational strategy, prepared from your planning. Third sector organizations need to take a competitiv...

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Detalhes bibliográficos
Principais autores: Penha, Rafaela da Silva Bezerra., Costa, José Alfredo Ferreira., Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Formato: Dissertação
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Endereço do item:https://app.bczm.ufrn.br/home/#/item/161694
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Resumo:Abstract:The strategy has an important role in organizations by identifying factors that need to be emphasized to organizational success and strategic map currently contemplates as a preview of organizational strategy, prepared from your planning. Third sector organizations need to take a competitive posture, establishing a sustainable position and maximizing the use of resources towards their social or humanitarian goals. This research aims to investigate the process of building strategic maps of two non-profit organizations by identifying and characterizing the steps common to these organizations. The research is characterized as qualitative descriptive and applied knowledge. Developed from bibliographical reviews and participant observation gathered in a case study, the data was collected in two third sector organizations and the results show that how to conduct the process may influence directly on your result lists. Among the steps identified, emphasis can be given to the formation of a team, the definition of strategy, the definition of strategic objectives, the gathering of those goals into perspective and the identification of the cause-effect relationship that relate. Marked as optional, but effective, conducting an event outside the premises of the company to complete the process, or any portion thereof. However, stands out as essential the active participation of senior management in the process, as a way to give credit to the initiative. These steps, its characteristics and its factors are described from comparisons between the processes adopted by the organizations surveyed. #$&Resumo:A estratégia possui um papel importante nas organizações por identificar fatores a serem enfatizados para o sucesso organizacional e contempla atualmente o mapa estratégico como uma visualização da estratégia organizacional, elaborada a partir do seu planejamento. Organizações do Terceiro Setor precisam assumir uma postura competitiva, estabelecendo uma posição sustentável e maximizando o uso de recursos em prol de seus objetivos sociais ou humanitários. Esta pesquisa tem por objetivo investigar o processo de construção de mapas estratégicos de duas instituições sem fins lucrativos, identificando e caracterizando as etapas comuns a essas organizações. A pesquisa se caracteriza como qualitativa, descritiva e de conhecimento aplicado. Desenvolvida a partir de revisão bibliográfica e observação participante reunidas em um estudo de caso, os dados foram coletados em duas organizações do Terceiro Setor e os resultados apontam que a forma de conduzir o processo pode influenciar diretamente nos seus resultados. Dentre as etapas identificadas, destaca-se a formação de uma equipe, a definição da estratégia, a definição de objetivos estratégicos, a reunião desses objetivos em perspectivas e a identificação da relação de causa e efeito que os relacionam. Destaca-se como facultativa, porém eficaz, a realização de um evento fora das instalações da empresa para se realizar o processo, ou parte dele. Contudo, destaca-se como essencial a participação ativa da alta administração no processo, como forma de dar crédito à iniciativa. Essas etapas, suas características e seus fatores são descritos a partir de comparações entre os processos adotados pelas instituições pesquisadas.